Literature for children and teenagers
General data
Course ID: | 3007-N1A2LM |
Erasmus code / ISCED: |
05.2
|
Course title: | Literature for children and teenagers |
Name in Polish: | Literatura dla dzieci i młodzieży |
Organizational unit: | Institute of Applied Polish Studies |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty I roku specjalizacji "nauczycielskiej" (II rok studiów) - filologia polska, stacjonarne (in Polish) Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Ćwiczenia będą poświęcone lekturze tekstów adresowanych do dzieci i młodzieży, zarówno utworów należących do kanonu, jak i najnowszych. Celem zajęć jest ukazanie literatury dla dzieci i młodzieży w szerokiej perspektywie – kulturoznawczej, psychologicznej i literaturoznawczej, z uwzględnieniem miejsca tekstów dla młodych czytelników w historii literatury, genologii tych tekstów i ich związków z kulturą popularną. |
Full description: |
(in Polish) Ćwiczenia będą poświęcone lekturze tekstów adresowanych do dzieci i młodzieży, zarówno utworów należących do kanonu, jak i najnowszych. Celem zajęć jest ukazanie literatury dla dzieci i młodzieży w szerokiej perspektywie – kulturoznawczej, psychologicznej i literaturoznawczej, z uwzględnieniem miejsca tekstów dla młodych czytelników w historii literatury, genologii tych tekstów i ich związków z kulturą popularną. Jako kontekst interpretacyjny pojawi się historia pedagogiki, a także intermedialne uwarunkowania literatury dla dzieci i młodzieży – różne formy sztuki adresowanej do najmłodszych odbiorców, w tym zwłaszcza: książki dla dzieci, filmowe adaptacje literatury dziecięcej, zjawiska związane z transmedialnym funkcjonowaniem tekstów kultury dziecięcej. Poszczególne zajęcia będą poświęcone interpretacji tekstów dla dzieci i młodzieży w perspektywie studiów genderowych i kognitywnych, pojawią się także zagadnienia związane z pamięcią i historią; przyjrzymy się ponadto proponowanym przez literaturę dziecięcą obrazom relacji człowieka i zwierząt, a także problemom związanym z cielesnością, chorobą czy samotnością. Większość zajęć poświęcimy tekstom narracyjnym, w szczególności utrzymanym w konwencji baśni i różnych odmian fantastyki, ale zajmiemy się także poezją dla dzieci, jej specyficzną metaforyką i melicznością. Stałym punktem odniesienia będzie rola literatury dla dzieci i młodzieży w pracy nauczyciela języka polskiego i strategie wykorzystania tej literatury w celu rozwijania kompetencji, z uwzględnieniem jej wpływu na postawy i emocje uczniów. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Słownik literatury dziecięcej i młodzieżowej. Red. Barbara Tylicka i Grzegorz Leszczyński. Wrocław 2002. 2. Philippe Ariès: Historia dzieciństwa: dziecko i rodzina w czasach ancien régime'u. Przekł. Maryna Ochab. Warszawa 2010. 3. Ryszard Waksmund: Od literatury dla dzieci do literatury dziecięcej: tematy, gatunki, konteksty. Wrocław 2000. 4. Bogdan Trocha: Degradacja mitu w literaturze fantasy. Zielona Góra 2009. 5. J. R. R. Tolkien: Opowieści z Niebezpiecznego Królestwa. Przekł. Agnieszka Sylwanowicz [et al.]. Warszawa 2010. 6. Literatura i podkultura dzieci i młodzieży. Antologia opracowań. Red. Jerzy Cieślikowski i Ryszard Waksmund. Wrocław 1983. 7. Antologia poezji dziecięcej. Wybrał i oprac. Jerzy Cieślikowski. Wrocław 1991. 8. Grzegorz Leszczyński, Michał Zając: Książka i młody czytelnik: zbliżenia, oddalenia, dialogi. Studia i szkice. Warszawa 2013. 9. Bruno Bettelheim: Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni. Przekł. Danuta Danek. Warszawa 1996. 10. Grzegorz Leszczyński: Kulturowy obraz dziecka i dzieciństwa w literaturze drugiej połowy XIX i XX w. Warszawa 2006. 11. Katarzyna Slany: Groza w literaturze dziecięcej. Od Grimmów do Gaimana. Kraków 2016. 12. Grażyna Lasoń-Kochańska: Gender w literaturze dla dzieci i młodzieży. Wzorce płciowe i kobiecy repertuar topiczny. Słupsk 2012. Teksty literackie: 1. Hans Christian Andersen: wybór baśni 2. Jan Brzechwa: wybór wierszy dla dzieci 3. Lewis Carroll: Przygody Alicji w Krainie Czarów 4. Józef Czechowicz: wybór wierszy dla dzieci 5. Roald Dahl: Matylda 6. Neil Gaiman: Koralina 7. Jacob i Wilhelm Grimm: wybór baśni 8. Tove Jansson: Opowiadania z Doliny Muminków 9. Janusz Korczak: Król Maciuś Pierwszy 10. Księga tysiąca i jednej nocy: wybór 11. Astrid Lindgren: Pippi Pończoszanka 12. Kornel Makuszyński: wybrana powieść 13. Alan Alexander Milne: Kubuś Puchatek i Chatka Puchatka 14. Lucy Maud Montgomery: Ania z Zielonego Wzgórza 15. Charles Perrault: Bajki Babci Gąski 16. J. K. Rowling: Harry Potter i kamień filozoficzny 17. Antoine de Saint-Exupéry: Mały Książę 18. J. R. R. Tolkien: Hobbit 19. Julian Tuwim: wybór wierszy dla dzieci 20. Jules Verne: W osiemdziesiąt dni dookoła świata |
Learning outcomes: |
(in Polish) W zakresie wiedzy Student/Studentka zna i rozumie: - teksty należące do polskiego i światowego kanonu literatury dla dzieci i młodzieży; - najważniejsze konwencje i tematy tej literatury; - najważniejsze elementy historii literatury dla dzieci oraz najnowsze tendencje rozwojowe kultury dziecięcej; - znaczenie literatury dla dzieci i młodzieży w rozwoju społeczno-emocjonalnym, komunikacyjnym i kulturalnym czytelników niedorosłych; - wpływ trafnie dobranych i wnikliwie odczytywanych tekstów literatury dziecięcej na kompetencje interpretacyjne uczniów, rozumie potrzebę kształtowania pojęć i postaw uczniów i wykorzystuje w tym celu teksty literatury dla dzieci i młodzieży; - potrzebę indywidualizacji nauczania w zakresie doboru tekstów literatury dziecięcej. Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.: D.1/E.1.W5, D.1/E.1.W7, D.1/E.1.W12, D.1/E.1.W13, D.1/E.1.W15 W zakresie umiejętności Student/Studentka potrafi: - samodzielnie analizować, interpretować i recenzować teksty dla dzieci i młodzieży, w kontekście obowiązującej podstawy programowej; - dostosowuje sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów; - powiązać literaturę dla dzieci i młodzieży z innymi treściami kształcenia, w szczególności z zakresu wiedzy o kulturze najnowszej (sztuki plastyczne, nowe media, kultura uczestnictwa) - realizować proces dydaktyczny we współpracy z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym. Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.: D.1/E.1.U1, D.1/E.1.U3, D.1/E.1.U4, D.1/E.1.U5, D.1/E.1.U6, D.1/E.1.U7 W zakresie kompetencji społecznych Student/Studentka jest gotów do: - oddziaływania przez teksty kultury dziecięcej na rozwój intelektualny i emocje czytelników niedorosłych; - szacunku i tolerancji dla wyborów czytelniczych swoich uczniów; - budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów oraz kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych oraz rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i krytycznego myślenia. Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.: D.1/E.1.K1, D.1/E.1.K2, D.1/E.1.K6, D.1/E.1.K7 Grupa zajęć z rozporządzenia MNiSW w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z 25 lipca 2019 r.: D. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Nakład pracy: Udział w zajęciach – 30 godzin Czytanie lektur – 30 godzin Wykonywanie zadań domowych, opracowanie wystąpienia, przygotowanie do egzaminu – 30 godzin Metody i kryteria oceniania: Każdy student przygotowuje i przedstawia krótką (piętnastominutową) prezentację wybranego polskiego utworu dla dzieci należącego do literatury najnowszej (po roku 2000). Frekwencja nie podlega ocenie, nie ma kontroli obecności. Wymagana jest natomiast znajomość utworów literackich z listy lektur obowiązkowych oraz systematyczne wykonywanie realizowanych na zajęciach zadań (udział w pracy w grupach, punktowanych dyskusjach i quizach, rozwiązywanie kart pracy, recenzowanie tekstów literatury dziecięcej). Egzamin ma formę pisemną i jest złożony z dwóch części o równej wadze: - test wyboru, - interpretacja krótkiego tekstu literackiego. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO CW
TU W CW
TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours, 42 places
|
|
Coordinators: | Helena Balcerek, Joanna Frużyńska | |
Group instructors: | Joanna Frużyńska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Examination |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO TU CW
CW
W TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours, 42 places
|
|
Coordinators: | Helena Balcerek, Joanna Frużyńska | |
Group instructors: | Joanna Frużyńska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Examination |
Copyright by University of Warsaw.