Methodics of Teaching Polish Language in Secondary School (Linguistic Education)
General data
Course ID: | 3007-N1B1M-KJ |
Erasmus code / ISCED: |
05.3
|
Course title: | Methodics of Teaching Polish Language in Secondary School (Linguistic Education) |
Name in Polish: | Metodyka języka polskiego w liceum (kształcenie językowe) |
Organizational unit: | Institute of Applied Polish Studies |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty 1 roku specjalizacji nauczycielskiej - stacjonaren 2-go stopnia (in Polish) Przedmioty specjalizacji nauczycielskiej - stacjonarne 2-go stopnia (in Polish) Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Celem ćwiczeń jest przygotowanie studentów do prowadzenia lekcji z zakresu kształcenia językowego w szkole ponadpodstawowej. W trakcie zajęć omawiane są różnice między szkolnym a akademickim ujęciem poszczególnych zagadnień z wiedzy o języku oraz rozwijane umiejętności potrzebne nauczycielowi poloniście do realizacji celów dydaktycznych związanych z kształceniem językowym (rozwijaniem świadomości językowej oraz umiejętności wypowiadania się uczniów w mowie i piśmie) na III etapie edukacji. |
Full description: |
(in Polish) Ćwiczenia poświęcone są omówieniu następujących zagadnień: 1. Wprowadzenie: organizacja procesu dydaktycznego w szkole ponadpodstawowej (najważniejsze dokumenty polonisty: podstawa programowa, standardy wymagań egzaminacyjnych), egzamin dojrzałości. 2. Elementy pragmatyki w szkole ponadpodstawowej (m.in. sytuacja komunikacyjna, intencja). Akty mowy. Funkcje języka i wypowiedzi (interpretacja szkolna na tle ujęć akademickich). Dostosowywanie środków językowych do sytuacji, odbiorcy i celu (intencji) wypowiedzi. 3. Elementy retoryki (m.in. teza, argument, wniosek). Perswazja i manipulacja językowa. Odróżnianie faktów i opinii. Autoprezentacja. 4. Kształcenie umiejętności pisania dłuższych form wypowiedzi w szkole ponadpodstawowej (ze szczególnym zwróceniem uwagi na zróżnicowanie gatunkowe i stylistyczne oraz kompozycję, spójność i organizację tekstu). Dobór i metody analizy tekstów wzorcowych. Ocenianie prac uczniów. 5. Kultura języka w szkole ponadpodstawowej (podstawowe terminy, kryteria oceny poprawności językowej, poprawność a sprawność językowa, klasyfikacja i poprawa błędów językowych). Etyka i estetyka zachowań językowych (kłamstwo, agresja, eufemizmy i wulgaryzmy). Korzystanie ze słowników. 6. Zagadnienia fleksyjne. Funkcje i nacechowanie stylistyczne różnych form fleksyjnych poszczególnych części mowy. 7. Metodyka składni wypowiedzeń złożonych. Przeciwdziałanie monotonii składniowej i błędom w wypowiedziach uczniów szkół ponadpodstawowych. Interpunkcja w wypowiedzeniu złożonym. 8. Zagadnienia słowotwórcze (niekonsekwencje terminologiczne i interpretacyjne; słowotwórstwo na usługach literatury, dowcipu, reklamy). Wyrazy rodzime i zapożyczone. 9. Słownictwo jako system (pola leksykalno-semantyczne, polisemia a homonimia, synonimia, antonimia i hiperonimia) i jako tworzywo tekstu (słowo w tekście artystycznym). 10. Zróżnicowanie współczesnej polszczyzny. Nacechowanie terytorialne, stylistyczne, chronologiczne słownictwa (m.in. wyrazy gwarowe, terminy naukowe, archaizmy). Szkolna charakterystyka odmian i stylów języka polskiego. Stylizacja. 11. Historia języka polskiego (z elementami gramatyki historycznej) w szkole ponadpodstawowej (pochodzenie polskiego języka literackiego, rozwój słownictwa na wybranych przykładach; objaśnianie najważniejszych zmian w systemie języka polskiego). 12. Językowy obraz świata utrwalony w związkach frazeologicznych, konstrukcjach słowotwórczych i znaczeniach słów. Integralną część zajęć stanowią hospitacje lekcji w szkołach ponadpodstawowych, podczas których studenci mają okazję zweryfikować swoją wiedzę teoretyczną z praktyką pracy nauczycielskiej Hospitacje lekcji podlegają omówieniu podczas zajęć audytoryjnych. |
Bibliography: |
(in Polish) Podstawa programowa, wybrane podręczniki i programy oraz informatory o egzaminie maturalnym. 1. E. Bańkowska, Rozprawka – przygoda człowieka rozumnego [w:] Na językoznawczych ścieżkach, red. 2. A. Mikołajczuk, R. Pawelec, Warszawa 2007. 3. Wiedza o języku polskim w zreformowanej szkole. Szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoły ponadgimnazjalne, red. A. Mikołajczuk, J. Puzynina, Warszawa 2004. 4. A. Markowski, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2005 (r. 8 Typy błędów językowych; r. 13 Estetyka słowa. Brutalizacja języka publicznego. Grzeczność językowa). 5. D. Bartol-Jarosińska, Zagadnienia leksykalno-semantyczne [w:] Nauka o języku dla polonistów, red. S. Dubisz, Warszawa 1997. 6. D. Zdunkiewicz-Jedynak, ABC stylistyki [w:] Polszczyzna na co dzień, red. M. Bańko, Warszawa 2006. 7. E. Wierzbicka, ABC dobrego mówcy [w:] Polszczyzna na co dzień, red. M. Bańko, Warszawa 2006. 8. Gatunki wypowiedzi w szkole [w:] Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów, red. E. Bańkowska, A. Mikołajczuk, Warszawa 2003. 9. H. Zgółkowa, Retoryka w zreformowanej szkole. Diagnozy i perspektywy [w:] Retoryka dziś, red. R. Przybylska, W. Przyczyna, Kraków 2001. 10. H. Jadacka, Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2005 (cz. III Składnia, zwłaszcza: Szyk wyrazów w zdaniu; Użycie imiesłowowych równoważników zdania). 11. J. Podracki, Składnia polska, Warszawa 1997. 12. M. Trysińska, Słowotwórstwo w podręcznikach gimnazjalnych (ocena komponentu informacyjnego) [w:] Podręczniki do kształcenia polonistycznego w zreformowanej szkole – koncepcje, funkcje, język, red. H. Synowiec, Kraków 2007. 13. M. Nagajowa, Sztuka dobrego pisania i mówienia. Poradnik językowy dla młodzieży, Warszawa 2003. 14. R. Grzegorczykowa, Problem funkcji języka i tekstu w świetle teorii aktów mowy [w:] Język a kultura, t. 4, red. J. Bartmiński, R. Grzegorczykowa, Wrocław 1991. 15. R. Grzegorczykowa, Pojęcie językowego obrazu świata [w:] Językowy obraz świata, red. J. Bartmiński, R. Grzegorczykowa, Wrocław 1991. 16. S. Bortnowski, Warsztaty dziennikarskie, Warszawa 1999. 17. M. Bańko, Wykłady z polskiej fleksji, Warszawa 2002. 18. S. Gala, Z dydaktyki języka ojczystego w szkole, Łódź 1996 – artykuły dotyczące nauczania fleksji i słowotwórstwa. 19. R. Grzegorczykowa, Wykłady z polskiej składni, Warszawa 2011. 20. Nauka o języku dla polonistów, red. S. Dubisz, Warszawa 1999. 21. S. Rospond, Gramatyka historyczna języka polskiego z ćwiczeniami, Warszawa 2009. 22. Wybrane słowniki języka polskiego Podczas pierwszych zajęć prowadzący w porozumieniu z grupą może zmodyfikować powyższą listę, np. rozszerzyć ją o teksty omawiające zagadnienia zgodne ze szczególnymi potrzebami i zainteresowaniami studentów. |
Learning outcomes: |
(in Polish) W zakresie wiedzy Student/Studentka zna i rozumie: treść podstawowych dokumentów oświatowych (zwłaszcza podstawy programowej do języka polskiego na III etapie edukacji), metody kształcenia polonistycznego, konstrukcję programów, zasady planowania lekcji i metody metody aktywizacji uczniów, a także integrację wewnątrz- i międzyprzedmiotową; terminologię stosowaną w dydaktyce polonistycznej w celu analizy rozmaitych rozwiązań metodycznych; opis gramatyczny języka polskiego (w tym jego przeszłości), zwłaszcza w funkcjonalnym aspekcie językoznawstwa polonistycznego oraz własności szkolnych gatunków wypowiedzi; metody zapobiegania błędom popełnianym przez uczniów; metody stymulowania aktywność poznawczej uczniów i popularyzowania wiedzy; metody kształtowania umiejętności współpracy pomiędzy uczniami, w tym grupowego rozwiązywania problemów oraz budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów, a także kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych; metody projektowania działań edukacyjnych dostosowanych do zróżnicowanych potrzeb i możliwości uczniów, odkrywania oraz rozwijania ich predyspozycji i uzdolnień oraz przygotowywaniem do udziału w konkursach i olimpiadach przedmiotowych; sposoby i znaczenie oceniania osiągnięć szkolnych uczniów, w tym rolę diagnozy wstępnej i oceniania kształtującego w kontekście efektywności nauczania, rodzaje i sposoby przeprowadzania sprawdzianów, zwłaszcza egzaminu maturalnego. Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.: D.1/E.1.W1, D.1/E.1.W2, D.1/E.1.W3, D.1/E.1.W4, D.1/E.1.W5, D.1/E.1.W6, D.1/E.1.W7, D.1/E.1.W8, D.1/E.1.W9, D.1/E.1.W10, D.1/E.1.W11, D.1/E.1.W12, D.1/E.1.W13, D.1/E.1.W14, D.1/E.1.W15, C.W5, C.W6 W zakresie umiejętności Student/Studentka potrafi: realizować proces dydaktyczny, uwzględniając stan badań naukowych i trafnie dobierając metody nauczania oraz funkcjonalnie organizując pracę uczniów – uwzględniając ich potrzeby oraz indywidualne predyspozycje, w tym zaplanować pracę z uczniem zdolnym; zaplanować proces kształcenia sprawności językowych uczniów oraz ocenić edukacyjną efektywność tych działań, kontrolować i oceniać postępy uczniów w zakresie wypowiedzi ustnych i pisemnych na III etapie edukacji; integrować wiedzę i umiejętności z różnych działów nauki o języku i literaturze, dążyć do systematyzacji i funkcjonalizacji wiedzy; przeprowadzić lekcje języka polskiego oraz przedstawić metodyczną oraz merytoryczną analizę swoich lub obserwowanych działań dydaktycznych. Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.: D.1/E.1.U1, D.1/E.1.U2, D.1/E.1.U3, D.1/E.1.U4, D.1/E.1.U5, D.1/E.1.U6, D.1/E.1.U7, D.1/E.1.U8, D.1/E.1.U9, D.1/E.1.U10, D.1/E.1.U11, C.U3, C.U5, C.U8 W zakresie kompetencji społecznych Student/Studentka jest gotów/gotowa do: świadomego, twórczego i odpowiedzialnego poszukiwania najlepszych rozwiązań dydaktycznych, stymulującym postępy uczniów, zwłaszcza rozwój kompetencji i sprawności językowych, w celu umożliwienia im pełnego uczestnictwa w życiu społecznym; pobudzania w uczniach ciekawości, popularyzowania wiedzy, kształtowania nawyku samodzielnego uczenia się przez całe życie, także w perspektywie rozwoju osobistego i zawodowego; dostosowania metod nauczania do zróżnicowanych potrzeb uczniów, uczenia współpracy, kształtowania postaw etycznych (także w odniesieniu do odpowiedzialnego korzystania z mediów cyfrowych). Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.: D.1/E.1.K1, D.1/E.1.K2, D.1/E.1.K3, D.1/E.1.K4, D.1/E.1.K5, D.1/E.1.K6, D.1/E.1.K7, D.1/E.1.K8, D.1/E.1.K9, C.K1 Grupa zajęć z rozporządzenia MNISW w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z 25 lipca 2019 r.: D |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Nakład pracy: Udział w zajęciach: 30 godzin Przygotowanie do zajęć (w tym czytanie wskazanej literatury, przygotowanie zadań cząstkowych, referat, udział w hospitacjach): 45 godzin Przygotowanie pracy zaliczeniowej: 15 godzin Podstawa zaliczenia: 1. Obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności). 2. Aktywny udział w zajęciach. 3. Wykonywanie prac cząstkowych (np. ocena wypracowania uczniowskiego, opracowanie konspektu lekcji) oraz przygotowanie i wygłoszenie referatu. 4. Pisemna praca zaliczeniowa. |
Practical placement: |
(in Polish) Praktyki zawodowe w liceum - 150 godz., w tym minimum 50 lekcji przeprowadzonych samodzielnie przez studenta. |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU CW
CW
W TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours, 42 places
|
|
Coordinators: | Helena Balcerek, Ewa Kozłowska | |
Group instructors: | Ewa Kozłowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Classes - Grading |
Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)
Time span: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours, 42 places
|
|
Coordinators: | Helena Balcerek, Ewa Kozłowska | |
Group instructors: | Ewa Kozłowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Classes - Grading |
Copyright by University of Warsaw.