Contexts of Polish Language Teaching
General data
Course ID: | 3007-N1B2KJ |
Erasmus code / ISCED: |
05.3
|
Course title: | Contexts of Polish Language Teaching |
Name in Polish: | Konteksty nauczania języka polskiego |
Organizational unit: | Institute of Applied Polish Studies |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty 2 roku sepcjalizacji nauczycielskiej - stacjonarne 2-go sopnia (in Polish) Przedmioty specjalizacji nauczycielskiej - stacjonarne 2-go stopnia (in Polish) Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia obejmują przedstawienie i analizę treści nauczania zawartych w programie nauczania języka polskiego w szkole ponadpodstawowej pod kątem ich związku z pokrewnymi naukami. |
Full description: |
(in Polish) Ćwiczenia obejmują przedstawienie i analizę treści zawartych w programie nauczania języka polskiego w szkole podstawowej i ponadpodstawowej pod kątem ich związku z pokrewnymi naukami. Są przeglądem wybranych zagadnień z programu w powiązaniu z refleksją uzupełniającą i poszerzającą kompetencje nauczyciela i przydatne w procesie wykładania treści nauczania w szkole. Stanowią uzupełnienie wiedzy polonistycznej o rozszerzający kontekst kulturowy na poziomie adekwatnym do prowadzenia samodzielnych zajęć w szkole podstawowej i ponadpodstawowej. Istotą zajęć jest poszerzenie wiedzy i kompetencji kulturowych nauczyciela-polonisty oraz wyposażenie go w umiejętności przydatne dla realizacji nowoczesnych lekcji języka polskiego. Kolejna funkcja przedmiotu to uzupełnienie wiedzy polonistycznej o konteksty literackie, filozoficzne, psychologiczne, filmowe, a także z dziedziny wiedzy o teatrze i sztukach pięknych, na poziomie adekwatnym do prowadzenia zajęć z dziećmi i młodzieżą. Szczegółowe informacje na temat zakresu tematycznego w sekcjach poszczególnych grup. |
Bibliography: |
(in Polish) Szczegółowe informacje na temat zakresu tematycznego i literatury przedmiotu znajdują się w sekcjach poszczególnych grup. |
Learning outcomes: |
(in Polish) W zakresie wiedzy Student/Studentka zna i rozumie: fakty i koncepcje charakterystyczne dla wybranej dziedziny w powiązaniu z treściami polonistycznymi nauczanymi na II i III etapie edukacyjnym; teksty literatury powszechnej oraz teksty kultury mogące stanowić ważne punkty odniesienia zarówno dla nauczyciela, jak i ucznia; istotę i funkcję integracji wewnątrz- i międzyprzedmiotowej, potrzebę indywidualizacji nauczania oraz nauczania interdyscyplinarnego; metody kształtowania pojęć, postaw, umiejętności praktycznych, korzystania z różnych źródeł wiedzy. Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.: D.1/E.1.W2, D.1/E.1.W3, D.1/E.1.W7, D.1/E.1.W12, D.1/E.1.W15 W zakresie umiejętności Student/Studentka potrafi: powiązać wiedzę z wybranego zakresu z programem języka polskiego w szkole i zaproponować konkretne rozwiązania dydaktyczne; zastosować nowoczesne metody nauczania w procesie dydaktyki polonistycznej służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów oraz popularyzacji wiedzy; współpracować z innymi nauczycielami szkoły i ze środowiskiem pozaszkolnym. Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.: D.1/E.1.U3, D.1/E.1.U5, D.1/E.1.U6 W zakresie kompetencji społecznych Student/Studentka jest gotów/gotowa do: samodzielnego podejmowania poszukiwań kontekstów przyczyniających się do wzrostu efektywności nauczania; rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej poprzez popularyzowanie wiedzy i zachęcanie do podejmowania prób badawczych, kształtowanie nawyku systematycznego uczenia się oraz odpowiedzialnego i krytycznego korzystania z różnych źródeł. Odniesienie do szczegółowych efektów uczenia się z rozporządzenia MNiSW z 25 lipca 2019 r.: D.1/E.1.K2, D.1/E.1.K3, D.1/E.1.K4, D.1/E.1.K7, D.1/E.1.K8, D.1/E.1.K9 Grupa zajęć z rozporządzenia MNISW w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z 25 lipca 2019 r.: D |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Nakład pracy: Udział w zajęciach: 30 godzin Przygotowanie do zajęć (w tym czytanie wskazanej literatury, przygotowanie referatu): 15 godzin Przygotowanie pracy zaliczeniowej (projektu): 15 godzin Podstawa zaliczenia: frekwencja (dopuszczalne dwie nieobecności); przygotowanie do zajęć, np. przedstawienie referatu (wprowadzenia teoretycznego); aktywny udział w zajęciach; przygotowanie projektu zaliczeniowego. |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO CW
TU W TH CW
FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours, 32 places
|
|
Coordinators: | Helena Balcerek, Magdalena Trysińska, Jan Zdunik | |
Group instructors: | Magdalena Trysińska, Jan Zdunik | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Classes - Grading |
Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)
Time span: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours, 32 places
|
|
Coordinators: | Helena Balcerek, Anna Kujawska-Kot, Magdalena Trysińska | |
Group instructors: | Anna Kujawska-Kot, Magdalena Trysińska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Classes - Grading |
Copyright by University of Warsaw.