Psychologia - ćwiczenia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3007-N3A2PSC |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia - ćwiczenia |
Jednostka: | Wydział Polonistyki |
Grupy: |
Przedmioty I roku specjalizacji "nauczycielskiej" dla filologii polskiej (II rok studiów) - zaoczne Przedmioty specjalizacji "nauczycielskiej" - niestacjonarne zaoczne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wiedza psychologiczna stanowi jeden z najważniejszych elementów, kształtujących kompetencje współczesnego nauczyciela polonisty. Niniejsze zajęcia, przeznaczone dla osób z wykształceniem polonistycznym, mają na celu rozwój dydaktycznych umiejętności słuchaczy. W toku trzydziestogodzinnego programu zajęć omówione zostaną najważniejsze wiadomości, szczególnie przydatne współczesnemu nauczycielowi. |
Pełny opis: |
Wiedza psychologiczna stanowi jeden z najważniejszych elementów, kształtujących kompetencje współczesnego nauczyciela polonisty. Niniejsze zajęcia, przeznaczone dla osób z wykształceniem polonistycznym, mają na celu rozwój dydaktycznych umiejętności słuchaczy. W toku trzydziestogodzinnego programu zajęć omówione zostaną najważniejsze wiadomości, szczególnie przydatne współczesnemu nauczycielowi. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na aspekty wychowawcze nauczania literatury i pracy w szkole w ogóle, uwzględniające sytuację ucznia w ponowoczesnej rzeczywistości. Pewien element zajęć będzie również stanowić refleksja nad specyfiką zawodu nauczyciela i szansami oraz zagrożeniami jego uprawiania z perspektywy psychologicznej. Ze względu na polonistyczne wykształcenie słuchaczy, uwaga zostanie zwrócona także na psychologiczne podstawy procesu lektury. Zajęcia dotyczą przygotowania do uczenia na II i III etapie edukacyjnym. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Psychologia. Podręcznik akademicki, pod red. D. Dolińskiego i J. Strelaua, t. 1-2, Gdańsk 2008 i nast. (wybrane fragmenty). 2. Polonistyka dziś, kształcenie dla jutra, pod red. K. Biedrzyckiego, W. Bobińskiego i in. t. 1-3, Kraków 2014 (wybrane artykuły). 3. B. Wojciszke, Psychologia miłości, Gdańsk 2000 i nast. 4. B. Wojciszke, Psychologia społeczna, Warszawa 2011 i nast. 5. M. Bogdanowicz, A. Adryjanek, Uczeń z dysleksją w szkole. Poradnik nie tylko dla polonistów, Gdynia 2005. 6. J. Strelau, Inteligencja człowieka, Warszawa 1997. 7. J. Strelau, Różnice indywidualne, Warszawa 2015 8. Psychiatria dzieci i młodzieży, pod red. I. Namysłowskiej, Warszawa 2004 (wybrane fragmenty) 9. Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, red. B. de Barbaro, Kraków 1999. 10. H. Bee, Psychologia rozwoju człowieka, przeł. A. Wojciechowski, Warszawa 2004. 11. M. Jagodzińska, Psychologia pamięci. Badania, teoria, praktyka, Gliwice 2008. 12. P. Huget, Od dzieciństwa do młodości. Psychologiczno-pedagogiczne podstawy kształcenia nauczyciela polonisty, Kraków 2007. 13. M. Bidzan, Nastoletnie macierzyństwo, Gdańsk 2013 14. R. A. Barkley, ADHD – Podjąć wyzwanie. Kompletny przewodnik dla rodziców, przeł. A. Błachnio, Poznań 2009. 15. Czasopismo „Psychologia w szkole” - wybrane artykuły. |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia: Wiedza i umiejętności: Student zna podstawowe zasady i prawa rozwoju człowieka, i wiedzę o nich potrafi wykorzystać w pracy szkolnej. Student potrafi wyjaśnić zasady działania pamięci i uczenia się i dostosować do nich metody nauczania. Student zna specyfikę relacji grupowych i intymnych uczniów i potrafi udzielać odpowiedniego, zgodnego ze swoimi kompetencjami wsparcia w sytuacjach kryzysowych. Student zna podstawowe zaburzenia wieku dziecięcego i nastoletniego oraz potrafi podjąć kroki szybkiej interwencji w sytuacji kryzysowej. Student zna i stosuje zasady dobrej komunikacji. Student rozumie specyfikę systemowego rozumienia rodziny w kontekście szkolnym. Student jest w stanie zaplanować i przeprowadzić lekcję godziny wychowawczej. Student zna zasady współpracy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną. Postawy Student rozumie konieczność rozwijania wiedzy i umiejętności psychologicznych w trakcie swojej pracy w szkole. Student rozumie i docenia rolę wiedzy i umiejętności psychologicznych w pracy nauczyciela. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ustne/pisemne, przygotowanie konspektu lekcji - godziny wychowawczej, wykorzystującego wiedzę z zajęć. Aktywność na zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.