University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Psychology - lecture

General data

Course ID: 3007-N3A2PSW
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Psychology - lecture
Name in Polish: Psychologia - wykład
Organizational unit: Faculty of Polish Studies
Course groups: (in Polish) Przedmioty I roku specjalizacji "nauczycielskiej" dla filologii polskiej (II rok studiów) - zaoczne
(in Polish) Przedmioty specjalizacji "nauczycielskiej" - niestacjonarne zaoczne
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Celem niniejszego wykładu - przeznaczonego dla studentów specjalizacji pedagogicznych (nauczycielskiej i glottodydaktycznej) jest ogólne przedstawienie najważniejszych kierunków badawczych oraz podstawowych założeń metodologicznych psychologii, przydatnych w pracy nauczyciela. Na kurs będą składały się zajęcia, poświęcone min. metodologii badań psychologicznych, psychologii rozwojowej, psychologii poznawczej, psychologii różnic indywidualnych (ze szczególnym uwzględnieniem pojęcia inteligencji i temperamentu), psychologii emocji i motywacji, psychoterapii i pomocy psychologicznej, psychologii osobowości.

Full description: (in Polish)

Zakres tematyczny wykładów (w zależności od liczby wykładów w semestrze):

1). Metodologia badań psychologicznych

(psychologia jako nauka, definicja psychologii, metody badawcze w psychologii, podejście idiograficzne i nomotetyczne).

2). Psychologia rozwojowa 1: (pojęcie rozwoju, pojęcie zmiany rozwojowej, czynniki rozwoju, różne koncepcje rozwojowe).

3). Psychologia rozwojowa 2: (rozwój w okresie niemowlęcym, przedszkolnym, szkolny, w okresie adolescencji i wczesnej dorosłości - najważniejsze stadia rozwojowe).

4). Psychologia rozwojowa 3: (rozwój w okresie adolescencji, rozwój tożsamości).

5). Inteligencja: ((pojęcie, definicje, pomiar inteligencji, inteligencja a funkcjonowanie w szkole)

6). Temperament (Teoria PEN Eysencka, teoria temperamentu dziecka Thomasa i Ches, teoria Bussa i Plomina, teoria Zuckermana, Regulacyjna teoria temperamentu)

7). Psychologia poznawcza: rozwój poznawczy (teoria Jeana Piageta, rozwój moralności wg. Kohlberga)

8). Psychologia poznawcza 2: uczenie się i pamięć (rodzaje i podział pamięci, prawa uczenia się i zapominania, metody uczenia się).

9). Teorie osobowości 1: (teorie psychoanalityczne i psychodynamiczne)

10). Teorie osobowości 2: (teorie poznawcze i behawioralno-poznawcze, teoria cech i teoria konstruktów osobistych, teoria społecznego uczenia się).

11). Motywacja (podstawowe mechanizmy motywacyjne, podstawowe teorie i prawa motywacji, prawa motywacji (Prawo Yerkesa-Dodsona), motywacja zewnętrzna i wewnętrzna, odniesienie do praktyki szkolnej).

12). Psychoterapia, pomoc psychologiczna: (psychoterapia: najważniejsze definicje, specyfika kontaktu terapeutycznego, podstawowe zasady psychoterapii, rodzaje psychoterapii, założenia najważniejszych szkół terapeutycznych)

13). Psychologia narracyjna (Ja narracyjne, Ja dialogowe, teoria tożsamości narracyjnej, rola opowieści w poznaniu rzeczywistości).

14). Związki psychologii i literatury (teoria literatury: Freud, Lacan - psychoanalityczne interpretacje tekstów literackich, granice między interpretacją i nadinterpretacją, transfer między terapią rodzin a literaturoznawstwem)

15). Kolokwium zaliczeniowe; tematyka zajęć wybrana przez studentów.

Bibliography: (in Polish)

Cialdini, R.B (2004). Wywieranie wpływu na ludzi. Gdańsk: GWP (wybrane fragmenty).

Eysenck, H. i Eysenck, M. (2001). Podpatrywanie umysłu: dlaczego ludzie zachowują się tak, jak się zachowują? Gdańsk: GWP(wybrane treści).

Strelau, J. (2003) (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk: GWP (wybrane treści).

Wosińska, W. (2004). Psychologia życia społecznego. Gdańsk:GWP (wybrane treści).

Zimbardo, P.G.; Gerrig, R.J. (2006). Psychologia i życie. Warszawa: PWN(wybrane treści).

Learning outcomes: (in Polish)

Najważniejsze podręczniki akademickie:

1). Psychologia akademicka. Podręcznik, pod. red. J. Strelaua i D. Dolińskiego, Gdańsk 2011.

2). J. Strelau, Różnice indywidualne: historia, determinanty, zastosowanie, Warszawa 2015.

3). J. Prochaska, J. Norcross, Systemy psychoterapeutyczne. Analiza transteoretyczna, przeł. D. Golec, A. Tanalska-Dulęba, M. Zakrzewski, Warszawa 2006.

4). C. S. Hall, G. Lindzey, Teorie osobowości, przeł. J. Kowalczewski i J. Radzicki, Warszawa 2002 (i wyd. następne).

5). Psychoterapia. Szkoły i metody, red. H. Suszek i L. Grzesiuk, Warszawa 2011.

6). Narracja. Teoria i praktyka, pod red. B. Janusz, K. Gdowskiej i B. de Barbaro, Kraków 2008

7). P. Zimbardo, R. Gerrig, Psychologia i życie, red. nauk. polskiego wydania M. Materska, przeł. E. Czerniawska, M. Guzowska-Dąbrowska, A. Jaworowska-Surma, J. Radzicki, Warszawa 2012.

8). H. Bee, Psychologia rozwoju człowieka, przeł. A. Wojciechowski, Warszawa 2004.

9). A. Brzezińska, K. Appelt, B. Ziółkowska, Psychologia rozwoju człowieka, Sopot 2016.

10). F. L. Ilg, L. Bates Ames, S. M. Baker, Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat. Poradnik dla rodziców, psychologów i lekarzy, przeł. M. Przypilak, Sopot 2017

11). P. Huget, Od dzieciństwa do młodości. Psychologiczno-pedagogiczne podstawy kształcenia nauczyciela polonisty, Kraków 2007.

12). J. Strelau, Inteligencja człowieka, Warszawa 1997.

Literatura obowiązkowa (pochodząca z powyższych opracowań i innych pozycji) zostanie podana przez prowadzącego na pierwszych zajęciach.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Kontrola obecności

Końcowe zaliczenie pisemne.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)