Apprenticeships in primary school (with an examination in methodology)
General data
Course ID: | 3007-N3A3PZ-SP |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Apprenticeships in primary school (with an examination in methodology) |
Name in Polish: | Praktyki zawodowe w szkole podstawowej (z egzaminem z metodyki) |
Organizational unit: | Institute of Applied Polish Studies |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty II roku specjlizacji "nauczycielskiej" dla filologii polskiej (III rok studiów) - zaoczne |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Praktyki są prowadzone zgodnie z zasadami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z dnia 17 stycznia 2012 r. Praktyką studentów kieruje opiekun praktyk – wyznaczony przez Dziekana Wydziału Polonistyki UW pełnomocnik ds. praktyk zawodowych i kierunkowych. Praktyki odbywają się zgodnie z zasadami Regulaminu praktyk nauczycielskich Praktyki dydaktyczne odbywają się w szkołach podstawowych, w klasach 4-8, w formie śródrocznej (hospitacje lekcji w ramach zajęć z metodyki) i ciągłej. |
Short description: |
(in Polish) Celem praktyki jest gromadzenie doświadczeń związanych z pracą dydaktyczno- wychowawczą nauczyciela i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu dydaktyki szczegółowej (metodyki nauczania) z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu praktycznym. |
Full description: |
(in Polish) W trakcie praktyki następuje kształtowanie kompetencji dydaktycznych studentów przez: - zapoznanie ze specyfiką szkoły; poznanie realizowanych zadań opiekuńczo-wychowawczych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, prowadzonej dokumentacji; - obserwowanie czynności podejmowanych przez opiekuna praktyk w toku prowadzonych przez niego lekcji oraz aktywności uczniów, toku metodycznego lekcji, stosowanych przez nauczyciela metod i form pracy oraz wykorzystywanych pomocy dydaktycznych, sposobów aktywizowania i dyscyplinowania uczniów oraz różnicowania poziomu aktywności poszczególnych uczniów, sposobu oceniania uczniów, sposobu zadawania i kontrolowania pracy domowej, funkcjonowania i aktywności w czasie zajęć poszczególnych uczniów (z uwzględnieniem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych), działań podejmowanych przez opiekuna praktyk na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i zachowania dyscypliny, organizacji przestrzeni w klasie; - współdziałanie z opiekunem praktyk w planowaniu i przeprowadzaniu lekcji, organizowaniu pracy w grupach, przygotowywaniu pomocy dydaktycznych, wykorzystywaniu środków multimedialnych i technologii informacyjnej w pracy dydaktycznej, kontrolowaniu i ocenianiu uczniów, podejmowaniu działań na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych, organizowaniu przestrzeni klasy, podejmowaniu działań w zakresie projektowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej; - pełnienie roli nauczyciela; - analizę i interpretację zaobserwowanych albo doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, w tym: prowadzenie dokumentacji praktyki, konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką, konsultacje z opiekunem praktyk w celu omawiania obserwowanych i prowadzonych lekcji, omawianie zgromadzonych doświadczeń w grupie studentów. Zajęcia prowadzone przez studenta muszą być przygotowane, gruntownie opracowane pod względem rzeczowym i metodycznym. Pisemny konspekt zajęć należy przedstawić opiekunowi praktyk przynajmniej na dzień przed prowadzeniem zajęć. Konspekty zajęć, projekty ćwiczeń itp. muszą zostać uzgodnione merytorycznie z opiekunem praktyki. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student ma wiedzę z zakresu dydaktyki języka polskiego w szkole podstawowej; ma umiejętności z zakresu prowadzenia lekcji języka polskiego w szkole podstawowej. W zakresie kompetencji społecznych: • jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; wykazuje aktywność, podejmuje realizację indywidualnych i zespołowych zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela; • ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; • ma świadomość istnienia etycznego wymiaru diagnozowania i oceniania uczniów. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Obowiązująca dokumentacja przebiegu praktyk: - dziennik praktyk, w którym student odnotowuje przebieg poszczególnych zajęć hospitowanych i prowadzonych samodzielnie; - konspekty zajęć, ćwiczenia i inne materiały wykorzystane w czasie praktyk; - krótka, zwięzła opinia opiekuna praktyki, wpisana do dziennika praktyk studenta. Zaliczenia praktyk dokonuje pełnomocnik Dziekana ds. praktyk na podstawie dziennika praktyk oraz pisemnej oceny praktyki, wpisując odpowiednią adnotację do dokumentów studenta. Po praktykach student przystępuje do egzaminu, którego zakres obejmuje wiedzę i umiejętności z: Metodyki języka polskiego w szkole podstawowej (kształcenie językowe i kształcenie literackie) oraz praktyk. |
Practical placement: |
(in Polish) Wymiar praktyk ciągłych: 120 godzin w tym minimum 25 godzin zajęć prowadzonych samodzielnie przez studenta. |
Copyright by University of Warsaw.