Monographic lecture: Middle Ages in popular culture
General data
Course ID: | 3007-S1A1W1-1 |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(0232) Literature and linguistics
|
Course title: | Monographic lecture: Middle Ages in popular culture |
Name in Polish: | Wykład monograficzny: Średniowiecze w kulturze popularnej |
Organizational unit: | Institute of Applied Polish Studies |
Course groups: |
(in Polish) Sztuka pisania - stacjonarne 1. stopnia - obowiązkowe przedmioty do wyboru - 1 r. (in Polish) Sztuka pisania - stacjonarne 1. stopnia - przedmioty obowiązkowe - 1 r. (in Polish) Sztuka pisania - wszystkie przedmioty |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective monographs |
Prerequisites (description): | (in Polish) Celem wykładu jest poszerzenie wiedzy studentów i studentek na temat średniowiecza jako epoki w znaczeniu historycznym, historycznoliterackim oraz historycznokulturowym a także namysł nad recepcją osiągnięć średniowiecza w kulturze popularnej XX i XXI stulecia. Interpretacji oraz analizie poddane zostaną zarówno dzieła literackie, jak i ich konteksty: dzieła sztuki, fotografie, utwory muzyczne, filmy i wideoklipy. Zajęcia te - jako wykład monograficzny - są skorelowane z zasadniczą tematyką kierunku. Studentki i studenci, wybierając przedmiot "Średniowiecze w kulturze popularnej" jako jeden z dwóch oferowanych wykładów, będą mieć możliwość doskonalenia warsztatu analizy i twórczej interpretacji toposów i wątków średniowiecznych w obiegu wysokim oraz kulturze popularnej. Takie założenie praktyczne powinno prowadzić do wyposażenia uczestników i uczestniczek zajęć w podstawowe umiejętności badacza kultury i literatury średniowiecznej oraz zjawiska średniowieczności w popkulturze, lecz także wzbogacić warsztat publicysty zajmującego się kulturą popularną. Dodatkowym celem zajęć jest inspiracja dla twórców i twórczyń własnych tekstów literackich, zainteresowanych problematyką średniowiecza, stawiających pierwsze kroki w zakresie takich gatunków jak: high/low fantasy, fantastyka grozy, historical fiction. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia o charakterze wykładu monograficznego. Przedmiotem refleksji będzie recepcja elementów kultury średniowiecza w XX i XXI wieku, ze szczególnym uwzględnieniem kultury popularnej. Istotne zagadnienia, których dotyczyć będzie wykład, to: recepcja toposów, motywów, wzorców gatunkowych doby średniowiecza w tekstach współczesnych, zapożyczenia z kultury i estetyki średniowiecznej dokonywane przez twórców popkultury, reinterpretacje mitów, legend i podań szczególnie istotnych dla wieków średnich. |
Full description: |
(in Polish) Wykład monograficzny służący podkreśleniu ciągłości i ewolucji myśli europejskiej, ukazaniu zależności historyczno-kulturowo-literackich, wpływu i oddziaływań oraz sposobu obecności (transformacji) motywów, toposów, wzorców gatunkowych wywodzących się z literatury i kultury średniowiecza a funkcjonujących we współczesnej literaturze i sztuce polskiej oraz europejskiej. Namysłowi oraz dyskusji poddane zostaną zarówno dzieła literackie, jak i inne teksty kultury w ujęciu komparatystycznym - refleksji wokół dzieł średniowiecza towarzyszyć będzie ogląd utworów współczesnych nawiązujących do kultury, filozofii i estetyki wieków średnich. Istotną częścią programu będzie także wykorzystanie współczesnych badań nad średniowieczem, w szczególności filologicznych, kulturoznawczych, socjokulturowych. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podmiotu: Jerzy Andrzejewski, Bramy raju; Jacek Dukaj, Gotyk; Jacek Dukaj, Katedra; Umberto Eco, Imię róży; Pär Lagerkvist, Kat; Stanisław Lem, Maska; Jean van Hamme, Grzegorz Rosiński, Thorgal: Zdradzona czarodziejka, Łucznicy; Sapkowski Andrzej, Wiedźmin. Film: Jean Jacques Annaud, Imię róży; Ingmar Bergman, Siódma pieczęć; Richard Carpenter, Robin z Sherwood (wybrany odcinek); Robert Eggers, Wiking (The Northman); Justin Kurzel, Makbet. Literatura przedmiotu: Jacques Le Goff, Długie średniowiecze; Jacques Le Goff, O średniowieczu; Johan Huizinga, Jesień średniowiecza; Robert Ferguson, Młot i krzyż. Nowa historia wikingów; James George Frazier, Czarownik, kapłan, król: wykłady o pierwotnych dziejach instytucji królewskiej; James George Frazier, Złota gałąź; Maria Janion, Wampir. Biografia symboliczna; Dáithí Ó hÓgáin, Celtowie. Dzieje; Ksenia Olkusz (red.), Zombie w kulturze; Maria Ossowska, Ethos rycerski i jego odmiany. |
Learning outcomes: |
(in Polish) I. Wiedza - student: 1. Zna i rozumie podstawowe pojęcia związane ze średniowieczem jako epoką w znaczeniu historycznym, historycznoliterackim, historycznokulturowym; 2. Zna najważniejsze dzieła literatury i kultury doby średniowiecza; 3. Zna zasób istotnych utworów współczesnych przynależących do kultury popularnej, nawiązujących do średniowiecza poprzez topikę, wykorzystanie motywów i wątków, kreację postaci, aluzje natury estetycznej. II. Umiejętności - student: 1. Tworzy tekst historyczno- lub krytycznoliteracki związany z tekstem kultury średniowiecznej lub współczesnej - ze szczególnym uwzględnieniem kultury popularnej; 2. Uczestniczy w dyskusji na temat recepcji średniowiecza we współczesnej popkulturze; 3. Uczestniczy w dyskusji dotyczącej problemów etycznych epoki średniowiecza oraz współczesności. III. Kompetencje - student: 1. Potrafi rozpoznawać nawiązania oraz aluzje do epoki średniowiecza w kulturze popularnej; 2. Krytycznie ocenia teksty kultury popularnej; 3. Korzysta z zasobów stacjonarnych oraz wirtualnych bibliotek i repozytoriów. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Krótka praca pisemna (esej) na temat wybranego problemu poruszanego na wykładzie. Kryteria oceny: 1. Poprawność merytoryczna; 2. Oryginalność ujęcia; 3. Umiejętność wykorzystania kontekstów; 4. Kompozycja (z uwzględnieniem specyfiki eseju jako gatunku); 5. Poprawność stylistyczno-językowa. |
Practical placement: |
(in Polish) - |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU WYK-MON
W TH FR |
Type of class: |
Monographic lecture, 30 hours, 20 places
|
|
Coordinators: | Michał Friedrich, Piotr Sadzik | |
Group instructors: | Michał Friedrich | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Monographic lecture - Grading |
|
Short description: |
(in Polish) Przedmiotem wykładu będzie analiza toposów i wątków średniowiecznych w sztuce wysokiego obiegu i kulturze popularnej. Problemy badawcze, których dotyczyć będzie wykład, to: recepcja wzorców gatunkowych doby średniowiecza w tekstach kultury popularnej, zapożyczenia z kultury i estetyki średniowiecznej, reinterpretacja mitów oraz legend epoki. |
|
Full description: |
(in Polish) Jeden z zasadniczych problemów wykładu stanowić będzie średniowieczność jako odmiana dawności (wedle rozpoznań Agnieszki Kruszyńskiej). Część refleksji poświęcona zostanie fenomenowi długiego trwania średniowiecza zarówno w kulturze wysokiej, jak i rozmaitych wariantach kultury popularnej, w niektórych przypadkach przenikającej się z kulturą alternatywną - na przykład we współczesnej muzyce. Pozostała część zajęć zostanie poświęcona interpretacji oraz analizie dwudziesto- i dwudziestopierwszowiecznych tekstów kultury nawiązujących na rozmaite sposoby do spuścizny średniowiecza. Osoby uczestniczące w wykładzie będą pracować z literaturą, filmem i muzyką, pojawią się również konteksty sztuk plastycznych. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podmiotu: Jerzy Andrzejewski, Bramy raju; Jacek Dukaj, Gotyk; Jacek Dukaj, Katedra; Umberto Eco, Imię róży; Pär Lagerkvist, Kat; Stanisław Lem, Maska; Jean van Hamme, Grzegorz Rosiński, Thorgal: Zdradzona czarodziejka, Łucznicy; Sapkowski Andrzej, Wiedźmin. Film: Jean Jacques Annaud, Imię róży; Ingmar Bergman, Siódma pieczęć; Richard Carpenter, Robin z Sherwood (wybrany odcinek); Robert Eggers, Wiking (The Northman); Justin Kurzel, Makbet. Literatura przedmiotu: Jacques Le Goff, Długie średniowiecze; Jacques Le Goff, O średniowieczu; Johan Huizinga, Jesień średniowiecza; Robert Ferguson, Młot i krzyż. Nowa historia wikingów; James George Frazier, Czarownik, kapłan, król: wykłady o pierwotnych dziejach instytucji królewskiej; James George Frazier, Złota gałąź; Maria Janion, Wampir. Biografia symboliczna; Dáithí Ó hÓgáin, Celtowie. Dzieje; Ksenia Olkusz (red.), Zombie w kulturze; Maria Ossowska, Ethos rycerski i jego odmiany. |
|
Notes: |
(in Polish) Brak uwag. |
Copyright by University of Warsaw.