University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Monographic lecture: Middle Ages in popular culture

General data

Course ID: 3007-S1A1W1-1
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0232) Literature and linguistics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Monographic lecture: Middle Ages in popular culture
Name in Polish: Wykład monograficzny: Średniowiecze w kulturze popularnej
Organizational unit: Institute of Applied Polish Studies
Course groups: (in Polish) Sztuka pisania - stacjonarne 1. stopnia - obowiązkowe przedmioty do wyboru - 1 r.
(in Polish) Sztuka pisania - stacjonarne 1. stopnia - przedmioty obowiązkowe - 1 r.
(in Polish) Sztuka pisania - wszystkie przedmioty
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective monographs
obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Celem wykładu jest poszerzenie wiedzy studentów i studentek na temat średniowiecza jako epoki w znaczeniu historycznym, historycznoliterackim oraz historycznokulturowym a także namysł nad recepcją osiągnięć średniowiecza w kulturze popularnej XX i XXI stulecia. Interpretacji oraz analizie poddane zostaną zarówno dzieła literackie, jak i ich konteksty: dzieła sztuki, fotografie, utwory muzyczne, filmy i wideoklipy.


Zajęcia te - jako wykład monograficzny - są skorelowane z zasadniczą tematyką kierunku. Studentki i studenci, wybierając przedmiot "Średniowiecze w kulturze popularnej" jako jeden z dwóch oferowanych wykładów, będą mieć możliwość doskonalenia warsztatu analizy i twórczej interpretacji toposów i wątków średniowiecznych w obiegu wysokim oraz kulturze popularnej.


Takie założenie praktyczne powinno prowadzić do wyposażenia uczestników i uczestniczek zajęć w podstawowe umiejętności badacza kultury i literatury średniowiecznej oraz zjawiska średniowieczności w popkulturze, lecz także wzbogacić warsztat publicysty zajmującego się kulturą popularną. Dodatkowym celem zajęć jest inspiracja dla twórców i twórczyń własnych tekstów literackich, zainteresowanych problematyką średniowiecza, stawiających pierwsze kroki w zakresie takich gatunków jak: high/low fantasy, fantastyka grozy, historical fiction.

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Zajęcia o charakterze wykładu monograficznego. Przedmiotem refleksji będzie recepcja elementów kultury średniowiecza w XX i XXI wieku, ze szczególnym uwzględnieniem kultury popularnej. Istotne zagadnienia, których dotyczyć będzie wykład, to: recepcja toposów, motywów, wzorców gatunkowych doby średniowiecza w tekstach współczesnych, zapożyczenia z kultury i estetyki średniowiecznej dokonywane przez twórców popkultury, reinterpretacje mitów, legend i podań szczególnie istotnych dla wieków średnich.

Full description: (in Polish)

Wykład monograficzny służący podkreśleniu ciągłości i ewolucji myśli europejskiej, ukazaniu zależności historyczno-kulturowo-literackich, wpływu i oddziaływań oraz sposobu obecności (transformacji) motywów, toposów, wzorców gatunkowych wywodzących się z literatury i kultury

średniowiecza a funkcjonujących we współczesnej literaturze i sztuce polskiej oraz europejskiej.

Namysłowi oraz dyskusji poddane zostaną zarówno dzieła literackie, jak i inne teksty kultury w ujęciu komparatystycznym - refleksji wokół dzieł średniowiecza towarzyszyć będzie ogląd utworów współczesnych nawiązujących do kultury, filozofii i estetyki wieków średnich.

Istotną częścią programu będzie także wykorzystanie współczesnych badań nad średniowieczem, w szczególności filologicznych, kulturoznawczych, socjokulturowych.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podmiotu:

Jerzy Andrzejewski, Bramy raju;

Jacek Dukaj, Gotyk;

Jacek Dukaj, Katedra;

Umberto Eco, Imię róży;

Pär Lagerkvist, Kat;

Stanisław Lem, Maska;

Jean van Hamme, Grzegorz Rosiński, Thorgal: Zdradzona czarodziejka, Łucznicy;

Sapkowski Andrzej, Wiedźmin.

Film:

Jean Jacques Annaud, Imię róży;

Ingmar Bergman, Siódma pieczęć;

Richard Carpenter, Robin z Sherwood (wybrany odcinek);

Robert Eggers, Wiking (The Northman);

Justin Kurzel, Makbet.

Literatura przedmiotu:

Jacques Le Goff, Długie średniowiecze;

Jacques Le Goff, O średniowieczu;

Johan Huizinga, Jesień średniowiecza;

Robert Ferguson, Młot i krzyż. Nowa historia wikingów;

James George Frazier, Czarownik, kapłan, król: wykłady o pierwotnych dziejach instytucji królewskiej;

James George Frazier, Złota gałąź;

Maria Janion, Wampir. Biografia symboliczna;

Dáithí Ó hÓgáin, Celtowie. Dzieje;

Ksenia Olkusz (red.), Zombie w kulturze;

Maria Ossowska, Ethos rycerski i jego odmiany.

Learning outcomes: (in Polish)

I. Wiedza - student:

1. Zna i rozumie podstawowe pojęcia związane ze średniowieczem jako epoką w znaczeniu historycznym, historycznoliterackim, historycznokulturowym;

2. Zna najważniejsze dzieła literatury i kultury doby średniowiecza;

3. Zna zasób istotnych utworów współczesnych przynależących do kultury popularnej, nawiązujących do średniowiecza poprzez topikę, wykorzystanie motywów i wątków, kreację postaci, aluzje natury estetycznej.

II. Umiejętności - student:

1. Tworzy tekst historyczno- lub krytycznoliteracki związany z tekstem kultury średniowiecznej lub współczesnej - ze szczególnym uwzględnieniem kultury popularnej;

2. Uczestniczy w dyskusji na temat recepcji średniowiecza we współczesnej popkulturze;

3. Uczestniczy w dyskusji dotyczącej problemów etycznych epoki średniowiecza oraz współczesności.

III. Kompetencje - student:

1. Potrafi rozpoznawać nawiązania oraz aluzje do epoki średniowiecza w kulturze popularnej;

2. Krytycznie ocenia teksty kultury popularnej;

3. Korzysta z zasobów stacjonarnych oraz wirtualnych bibliotek i repozytoriów.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Krótka praca pisemna (esej) na temat wybranego problemu poruszanego na wykładzie.

Kryteria oceny:

1. Poprawność merytoryczna;

2. Oryginalność ujęcia;

3. Umiejętność wykorzystania kontekstów;

4. Kompozycja (z uwzględnieniem specyfiki eseju jako gatunku);

5. Poprawność stylistyczno-językowa.

Practical placement: (in Polish)

-

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Monographic lecture, 30 hours, 20 places more information
Coordinators: Michał Friedrich, Piotr Sadzik
Group instructors: Michał Friedrich
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Monographic lecture - Grading
Short description: (in Polish)

Przedmiotem wykładu będzie analiza toposów i wątków średniowiecznych w sztuce wysokiego obiegu i kulturze popularnej. Problemy badawcze, których dotyczyć będzie wykład, to: recepcja wzorców gatunkowych doby średniowiecza w tekstach kultury popularnej, zapożyczenia z kultury i estetyki średniowiecznej, reinterpretacja mitów oraz legend epoki.

Full description: (in Polish)

Jeden z zasadniczych problemów wykładu stanowić będzie średniowieczność jako odmiana dawności (wedle rozpoznań Agnieszki Kruszyńskiej). Część refleksji poświęcona zostanie fenomenowi długiego trwania średniowiecza zarówno w kulturze wysokiej, jak i rozmaitych wariantach kultury popularnej, w niektórych przypadkach przenikającej się z kulturą alternatywną - na przykład we współczesnej muzyce. Pozostała część zajęć zostanie poświęcona interpretacji oraz analizie dwudziesto- i dwudziestopierwszowiecznych tekstów kultury nawiązujących na rozmaite sposoby do spuścizny średniowiecza.

Osoby uczestniczące w wykładzie będą pracować z literaturą, filmem i muzyką, pojawią się również konteksty sztuk plastycznych.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podmiotu:

Jerzy Andrzejewski, Bramy raju;

Jacek Dukaj, Gotyk;

Jacek Dukaj, Katedra;

Umberto Eco, Imię róży;

Pär Lagerkvist, Kat;

Stanisław Lem, Maska;

Jean van Hamme, Grzegorz Rosiński, Thorgal: Zdradzona czarodziejka, Łucznicy;

Sapkowski Andrzej, Wiedźmin.

Film:

Jean Jacques Annaud, Imię róży;

Ingmar Bergman, Siódma pieczęć;

Richard Carpenter, Robin z Sherwood (wybrany odcinek);

Robert Eggers, Wiking (The Northman);

Justin Kurzel, Makbet.

Literatura przedmiotu:

Jacques Le Goff, Długie średniowiecze;

Jacques Le Goff, O średniowieczu;

Johan Huizinga, Jesień średniowiecza;

Robert Ferguson, Młot i krzyż. Nowa historia wikingów;

James George Frazier, Czarownik, kapłan, król: wykłady o pierwotnych dziejach instytucji królewskiej;

James George Frazier, Złota gałąź;

Maria Janion, Wampir. Biografia symboliczna;

Dáithí Ó hÓgáin, Celtowie. Dzieje;

Ksenia Olkusz (red.), Zombie w kulturze;

Maria Ossowska, Ethos rycerski i jego odmiany.

Notes: (in Polish)

Brak uwag.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)