University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Monographic lecture: Genius and frenzy in art

General data

Course ID: 3007-S1A1W1-3
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0232) Literature and linguistics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Monographic lecture: Genius and frenzy in art
Name in Polish: Wykład monograficzny: Geniusz i szaleństwo w sztuce
Organizational unit: Institute of Applied Polish Studies
Course groups: (in Polish) Sztuka pisania - stacjonarne 1. stopnia - obowiązkowe przedmioty do wyboru - 1 r.
(in Polish) Sztuka pisania - stacjonarne 1. stopnia - przedmioty obowiązkowe - 1 r.
(in Polish) Sztuka pisania - wszystkie przedmioty
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective monographs
obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) W trakcie wykładu przedstawiona zostanie problematyka związana z kategoriami geniuszu i szaleństwa (również ich splotu) w sztuce. Z jednej strony uwzględnione zostanie zróżnicowanie różnych dyskursów artystycznych; z drugiej historyczna zmienność związana z rozumieniem szaleństwa i genialności.

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Celem wykładu jest prezentacja kategorii geniuszu i szaleństwa (często w ich wzajemnym splocie) pojawiających się na gruncie sztuki. W grę wchodzą przy tym zarówno koncepcje estetyczne, jak i tematyka oraz konteksty biograficzne. Przedmiotem zainteresowania staną się różne sztuki, a także historycznie zmienny, zróżnicowany w różnych kulturach, konstrukt geniuszu i szaleństwa. Punktem dojścia wywodu staną się współczesne dekonstrukcje obu tych kategorii, mające na celu demokratyzację sztuki.

Full description: (in Polish)

Celem wykładu jest prezentacja kategorii geniuszu i szaleństwa (często w ich wzajemnym splocie) pojawiających się na gruncie sztuki. W grę wchodzą przy tym zarówno koncepcje estetyczne, jak i tematyka oraz konteksty biograficzne. Przedmiotem zainteresowania staną się różne sztuki, a także historycznie zmienny, zróżnicowany w różnych kulturach, konstrukt geniuszu i szaleństwa. Punktem dojścia wywodu staną się współczesne dekonstrukcje obu tych kategorii, mające na celu demokratyzację sztuki.

Zagadnienia:

1. Koncepcje sztuki w związku z genialnością i szaleństwem;

2. Historyczne ujęcie szaleństwa i geniuszu;

3. Szaleństwo i geniusz w sztuce - nowoczesność: romantyzm i modernizm;

4. Sztuka jako talking/acting cure (szaleństwo i autoterapia);

5. Szaleństwo w filmie;

6. Szaleństwo w dramacie i teatrze;

7. Szaleństwo w malarstwie;

8. Szaleństwo i literatura;

9. Szaleństwo i muzyka;

10. Sztuka i melancholia, depresja;

11. Polskie szaleństwo i sztuka;

12. Szaleństwo i płeć;

13. Figury szaleństwa (Hamlet, Don Kichot, Ofelia);

14. Sztuka współczesna i eksces;

15. Geniusz i szaleństwo - współczesna dekonstrukcja.

Bibliography: (in Polish)

1. M. Foucault, Historia szaleństwa w dobie klasycyzmu;

2. M. Foucault, Literatura i szaleństwo;

3. M. Marcinów, Historia polskiego szaleństwa;

4. C. Lombroso, Geniusz i obłąkanie;

5. M. Stasiuk, T. Baran, Schizofrenik jako błazen;

6. Teoretycy, artyści i krytyce o sztuce (1700-1870), red. E. Grabska, M. Poprzęcka.

Learning outcomes: (in Polish)

- wiedza

student(ka) dysponuje wiedzą i rozumieniem zjawisk związanych z przedmiotem wykładu: relacjami geniuszu, szaleństwa i sztuki;

- umiejętności

student(ka) potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę: interpretuje sztukę w związku z kategoriami i relacjami geniuszu i szaleństwa;

- kompetencje społeczne

student(ka) potrafi krytycznie odnieść się do posiadanej wiedzy; ma świadomość roli sztuki w rozwiązywaniu problemów społecznych.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

- obecność na zajęciach;

- krótka praca pisemna (esej) na temat wybranego problemu poruszanego na wykładzie.

Practical placement: (in Polish)

--

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Monographic lecture, 30 hours, 20 places more information
Coordinators: Michał Kuziak, Piotr Sadzik
Group instructors: Michał Kuziak
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Monographic lecture - Grading
Short description: (in Polish)

Celem wykładu jest prezentacja kategorii geniuszu i szaleństwa (często w ich wzajemnym splocie) pojawiających się na gruncie sztuki. W grę wchodzą przy tym zarówno koncepcje estetyczne, jak i tematyka oraz konteksty biograficzne. Przedmiotem zainteresowania staną się różne sztuki, a także historycznie zmienny, zróżnicowany w różnych kulturach, konstrukt geniuszu i szaleństwa. Punktem dojścia wywodu staną się współczesne dekonstrukcje obu tych kategorii, mające na celu demokratyzację sztuki.

Full description: (in Polish)

Celem wykładu jest prezentacja kategorii geniuszu i szaleństwa (często w ich wzajemnym splocie) pojawiających się na gruncie sztuki. W grę wchodzą przy tym zarówno koncepcje estetyczne, jak i tematyka oraz konteksty biograficzne. Przedmiotem zainteresowania staną się różne sztuki, a także historycznie zmienny, zróżnicowany w różnych kulturach, konstrukt geniuszu i szaleństwa. Punktem dojścia wywodu staną się współczesne dekonstrukcje obu tych kategorii, mające na celu demokratyzację sztuki.

Zagadnienia:

1. Koncepcje sztuki w związku z genialnością i szaleństwem;

2. Historyczne ujęcie szaleństwa i geniuszu;

3. Szaleństwo i geniusz w sztuce - nowoczesność: romantyzm i modernizm;

4. Sztuka jako talking/acting cure (szaleństwo i autoterapia);

5. Szaleństwo w filmie;

6. Szaleństwo w dramacie i teatrze;

7. Szaleństwo w malarstwie;

8. Szaleństwo i literatura;

9. Szaleństwo i muzyka;

10. Sztuka i melancholia, depresja;

11. Polskie szaleństwo i sztuka;

12. Szaleństwo i płeć;

13. Figury szaleństwa (Hamlet, Don Kichot, Ofelia);

14. Sztuka współczesna i eksces;

15. Geniusz i szaleństwo - współczesna dekonstrukcja.

Bibliography: (in Polish)

1. M. Foucault, Historia szaleństwa w dobie klasycyzmu;

2. M. Foucault, Literatura i szaleństwo;

3. M. Marcinów, Historia polskiego szaleństwa;

4. C. Lombroso, Geniusz i obłąkanie;

5. M. Stasiuk, T. Baran, Schizofrenik jako błazen;

6. Teoretycy, artyści i krytyce o sztuce (1700-1870), red. E. Grabska, M. Poprzęcka.

Notes: (in Polish)

---

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)