University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Monographic lecture: Cultural history of popular music

General data

Course ID: 3007-S1A2W2-3
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0232) Literature and linguistics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Monographic lecture: Cultural history of popular music
Name in Polish: Wykład monograficzny: Kulturowa historia muzyki rozrywkowej
Organizational unit: Institute of Applied Polish Studies
Course groups: (in Polish) Sztuka pisania - stacjonarne 1. stopnia - obowiązkowe przedmioty do wyboru - 2 r.
(in Polish) Sztuka pisania - stacjonarne 1. stopnia - przedmioty obowiązkowe - 2 r.
(in Polish) Sztuka pisania - wszystkie przedmioty
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective monographs
obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Wykład monograficzny poświęcony historii dwudziesto- i dwudziestopierwszowiecznej muzyki rozrywkowej, która stała się istotnym punktem odniesienia dla ważnych w kulturze zachodniej przemian społecznych, kulturowych i światopoglądowych.

Przedmiotem zajęć będzie historia zarówno nurtów i gatunków muzycznych, jak i poszczególnych kompozytorów, wykonawców, zespołów.


Lekturze tekstów poświęconych przemianom w świecie dwudziestowiecznej muzyki towarzyszyć będzie słuchanie poszczególnych utworów, fragmentów koncertów oraz wywiadów z muzykami. Integralną część zajęć stanowić będzie również namysł nad wideoklipem jako tekstem kultury.


Muzyka - główny i najistotniejszy temat zajęć - pojawiać się będzie we właściwych dla niej kontekstach: literackim, historyczno-społecznym, estetycznym.





Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Zajęcia o charakterze wykładu monograficznego poświęcone historii muzyki rozrywkowej XX i XXI wieku. Refleksja wokół muzyki pojawiać się będzie w odniesieniu do istotnych wydarzeń kulturowych i historycznych. Jako integralna część zajęć zaplanowane zostały sytuacje pozwalające doświadczyć muzyki - zgodnie z metodologicznymi założeniami Johna Cage'a czy Agaty Chęćki-Gotkowicz - to jest: słuchanie utworów, fragmentów koncertów, wywiadów z artystami a także oglądanie teledysków oraz fragmentów filmów muzycznych.

Full description: (in Polish)

Wykład monograficzny dotyczący historii muzyki rozrywkowej rozumianej jako istotna część kultury popularnej XX i XXI wieku. Punkt wyjścia stanowić będzie refleksja wokół roli muzyki w życiu człowieka, strategii odbioru utworów muzycznych, psychologicznych aspektów ich słuchania oraz społecznych uwarunkowań muzycznych wyborów i gustów.

Zarówno lektury, jak i towarzysząca im refleksja dotyczyć będą muzycznej genologii, dziejów muzyki rozrywkowej postrzeganej całościowo, historii poszczególnych zespołów, wykonawców i wykonawczyń.

Wśród gatunków muzycznych pojawią się między innymi: jazz, blues, folk, soul, rock and roll, rock i hard rock, rozmaite odmiany metalu, punk wraz z pochodnymi (hard core, crust i grind core), rock gotycki i inne gatunki przynależące do niszy dark independent (gothic, industrial, dark electro, ebm, aggrotech, harsch noise), techno oraz gatunki pokrewne, rap i hip hop.

Część spotkań poświęcona zostanie interpretacjom warstwy lirycznej poszczególnych utworów, pojawią się także wywiady z twórcami i twórczyniami współczesnej muzyki rozrywkowej.

Ważnym elementem spotkań będzie analiza przykładów teledysków jako realizacji intermedialnego gatunku kultury masowej.

Bibliography: (in Polish)

Zob. informacje o zajęciach w cyklu 2022/2023.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza:

- znajomość gatunków współczesnej muzyki rozrywkowej i umiejętność ich rozróżniania;

- wiedza na temat strategii odbioru muzyki uwarunkowanych psychologicznie oraz społecznie;

- znajomość historycznych, społecznych i kulturowych kontekstów muzyki rozrywkowej;

Umiejętności:

- rozwój umiejętności prowadzenia samodzielnych kwerend bibliotecznych oraz internetowych;

- rozwój umiejętności prowadzenia dyskusji na temat tekstów kultury i rozmaitych uwarunkowań, w których pojawiają się i funkcjonują.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

1. Frekwencja (dopuszczalne dwie nieobecności w całym cyklu zajęć);

2. Test w formie pytań otwartych dotyczących merytorycznych zagadnień pojawiających się trakcie zajęć (próg zaliczenia: 51%).

Practical placement: (in Polish)

Brak praktyk.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Monographic lecture, 30 hours, 18 places more information
Coordinators: Michał Friedrich, Piotr Sadzik
Group instructors: Michał Friedrich
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Monographic lecture - Grading
Short description: (in Polish)

Pierwsza edycja wykładu monograficznego "Kulturowa historia muzyki rozrywkowej". Specyfikę zajęć stanowi fakt, że integralną ich część stanowić będzie wspólne słuchanie i omawianie utworów muzycznych, oglądanie wideoklipów oraz fragmentów koncertów.

Zestaw lektur, poświęconych rozmaitym aspektom muzyki popularnej oraz wielu jej gatunkom, pomoże uczestnikom i uczestniczkom w podjęciu refleksji wokół doświadczania muzyki jako psychofizycznego procesu a także w głębszym poznaniu historycznych, społecznych i kulturowych uwarunkowań muzyki jako obszaru kultury popularnej.

Full description: (in Polish)

W roku akademickim 2022/23 wykład monograficzny będzie dotyczył następujących zagadnień:

1. Muzyka. Próba definicji. Współczesna muzyka klasyczna.

2. Świat(y) jazzu.

3. "Odnaleźć muzykę duszy". Blues i soul.

5. Folk. Nie tylko bardowie.

4. Od rock and rolla do hard rocka.

5. Nieświęty pakt. Metal.

6. Pop - electro - techno. Elektroniczna muzyka taneczna.

7. "Krzycz! Milczenie jest zbrodnią!" Punk - hard core - grind core. Muzyka sprzeciwu.

8. "Natural mystic blow". Kapłani Reggae.

9. Rap i hip hop.

10. "Witajcie w mroku". Gotyk na wiele sposobów.

11. Ekstrema i "antimusic".

12. Ad fontes. Muzyka etniczna i "world music".

13. "Devotees". Fanatycy jednego zespołu (The Beatles, Depeche Mode, The Cure, Metallica, New Model Army).

14. Wstydliwy fenomen. Kariera disco polo - od muzyki chodnikowej po "muzykę narodową".

15. Nasze muzyczne fascynacje.

Bibliography: (in Polish)

Malcolm Budd, Muzyka i emocje, Gdańsk 2014.

Anna Chęćka-Gotkowicz, Ucho i umysł, Gdańsk 2012.

Ian Christie, Ryk bestii. Dekady metalu, Warszawa 2021.

Kultura dźwięku, red. Christoph Cox, Daniel Warner, Gdańsk 2010.

Dylan i jego czasy, red. Jarosław Klejnocki, Warszawa 2018.

Simon Reynolds, Podrzyj, wyrzuć, zacznij jeszcze raz. Postpunk 1978-1984, Warszawa 2015.

Jacek Niedziela, Historia jazzu. Sto wykładów, Warszawa 2014.

Michael Nyman, Muzyka eksperymentalna. Cage i po Cage'u, Gdańsk 2012.

Kultura rocka. Twórcy, tematy, motywy, red. Jakub Osiński, Michał Pranke, Paweł Tański, Toruń 2019.

Andrzej Schmidt, Historia jazzu, Katowice 2009.

Notes: (in Polish)

-

Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)

Time span: 2025-02-17 - 2025-06-08
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Monographic lecture, 30 hours, 18 places more information
Coordinators: Michał Friedrich, Piotr Sadzik
Group instructors: Michał Friedrich
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Monographic lecture - Grading
Short description: (in Polish)

Pierwsza edycja wykładu monograficznego "Kulturowa historia muzyki rozrywkowej". Specyfikę zajęć stanowi fakt, że integralną ich część stanowić będzie wspólne słuchanie i omawianie utworów muzycznych, oglądanie wideoklipów oraz fragmentów koncertów.

Zestaw lektur, poświęconych rozmaitym aspektom muzyki popularnej oraz wielu jej gatunkom, pomoże uczestnikom i uczestniczkom w podjęciu refleksji wokół doświadczania muzyki jako psychofizycznego procesu a także w głębszym poznaniu historycznych, społecznych i kulturowych uwarunkowań muzyki jako obszaru kultury popularnej.

Full description: (in Polish)

W roku akademickim 2022/23 wykład monograficzny będzie dotyczył następujących zagadnień:

1. Muzyka. Próba definicji. Współczesna muzyka klasyczna.

2. Świat(y) jazzu.

3. "Odnaleźć muzykę duszy". Blues i soul.

5. Folk. Nie tylko bardowie.

4. Od rock and rolla do hard rocka.

5. Nieświęty pakt. Metal.

6. Pop - electro - techno. Elektroniczna muzyka taneczna.

7. "Krzycz! Milczenie jest zbrodnią!" Punk - hard core - grind core. Muzyka sprzeciwu.

8. "Natural mystic blow". Kapłani Reggae.

9. Rap i hip hop.

10. "Witajcie w mroku". Gotyk na wiele sposobów.

11. Ekstrema i "antimusic".

12. Ad fontes. Muzyka etniczna i "world music".

13. "Devotees". Fanatycy jednego zespołu (The Beatles, Depeche Mode, The Cure, Metallica, New Model Army).

14. Wstydliwy fenomen. Kariera disco polo - od muzyki chodnikowej po "muzykę narodową".

15. Nasze muzyczne fascynacje.

Bibliography: (in Polish)

Malcolm Budd, Muzyka i emocje, Gdańsk 2014.

Anna Chęćka-Gotkowicz, Ucho i umysł, Gdańsk 2012.

Ian Christie, Ryk bestii. Dekady metalu, Warszawa 2021.

Kultura dźwięku, red. Christoph Cox, Daniel Warner, Gdańsk 2010.

Dylan i jego czasy, red. Jarosław Klejnocki, Warszawa 2018.

Simon Reynolds, Podrzyj, wyrzuć, zacznij jeszcze raz. Postpunk 1978-1984, Warszawa 2015.

Jacek Niedziela, Historia jazzu. Sto wykładów, Warszawa 2014.

Michael Nyman, Muzyka eksperymentalna. Cage i po Cage'u, Gdańsk 2012.

Kultura rocka. Twórcy, tematy, motywy, red. Jakub Osiński, Michał Pranke, Paweł Tański, Toruń 2019.

Andrzej Schmidt, Historia jazzu, Katowice 2009.

Notes: (in Polish)

-

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)