University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Autyzm

General data

Course ID: 3007-SP-LOG2-AU
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0239) Languages, not elsewhere classified The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Autyzm
Organizational unit: Institute of Applied Polish Studies
Course groups: (in Polish) Pomagisterskie Studium Logopedyczne
(in Polish) Pomagisterskie Studium Logopedyczne rok 2
(in Polish) Pomagisterskie Studium Logopedyczne sem. 4
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: (unknown)
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Charakterystyka zaburzenia wraz z zaburzeniami mowy, które najczęściej towarzyszą autyzmowi. Problemy, które mogą przeszkadzać w prowadzeniu terapii logopedycznej oraz metody przezwyciężania tych problemów. Trudne zachowania i ich funkcje komunikacyjne. Narzędzia diagnostyczne oraz narzędzia do oceny umiejętności dziecka, pozwalające na tworzenie indywidualnych planów terapeutycznych. Postępowanie z dziećmi na różnym poziomie funkcjonowania i z różnymi problemami językowymi

Full description: (in Polish)

Przedmiot obejmuje charakterystykę autyzmu i wszystkich problemów językowych i komunikacyjnych wynikających z tego zaburzenia oraz metody pracy z dziećmi autystycznymi. Przedstawiona zostanie studentom etiologia autyzmu, sposoby diagnozowania i kryteria diagnostyczne. Studenci będą mogli zapoznać się również z narzędziami diagnostycznymi wykorzystywanymi przy stawianiu diagnozy.

Omówione zostaną wszelkie zaburzenia mowy i zaburzenia komunikacji występujące u dzieci autystycznych.

Pokazane zostaną metody pracy z dziećmi autystycznymi i pomoce logopedyczno-terapeutyczne wykorzystywane w terapii oraz omówione będą zasady postępowania przy tworzeniu planów terapii.

Bibliography: (in Polish)

• Attwood, T., „Zespół Aspergera”, Warszawa 2006.

• Cieszyńska,J., Korendo, M., „Wczesna interwencja terapeutyczna”, Kraków 2007.

• Gałkowski,T., Kossewska,J., „ Autyzm wyzwaniem naszych czasów”, Kraków 2000.

• Jaklewicz,H., „Autyzm wczesnodziecięcy. Diagnoza, przebieg, leczenie”, Gdańsk 1993.

• Kruk – Lasocka, J., „Autyzm czy nie autyzm? Problemy terapii i diagnozy pedagogicznej małych dzieci”, Wrocław 2003.

• Maciarz, A., Biadasiewicz, M., „Dziecko autystyczne z zespołem Aspergera”, Kraków 2000.

• Maurice,C., „Modele zachowań oraz współpraca z dziećmi autystycznymi”, Warszawa 2007.

• Pisula,E., „Autyzm, przyczyny, symptomy, terapia”, Gdańsk 2010.

• Pisula, E., „Małe dziecko z autyzmem”, Gdańsk 2005.

• Pisula, E. „Autyzm i przywiązanie. Studia nad interakcjami dzieci z autyzmem i ich matek”, Gdańsk 2003.

• Wybrane formy terapii i rehabilitacji osób z autyzmem, red. E. Pisula, D. Danielewicz, Kraków 2005.

Learning outcomes: (in Polish)

Student, który zaliczył przedmiot :

WIEDZA

– zna treść i zakres użycia terminów autyzm, zespół Aspergera, całościowe zaburzenia zachowania

– zna różne klasyfikacje autyzmu

– zna różne klasyfikacje zaburzeń mowy wynikających z autyzmu

UMIEJĘTNOŚCI

– potrafi samodzielnie opisywać i analizować objawy językowe i pozajęzykowe zaburzeń uwarunkowanych autyzmem

– potrafi diagnozować zaburzenia językowe u dzieci z autyzmem

– potrafi opracować plan terapii uwzględniający możliwości i potrzeby dzieci autystycznych

– potrafi prowadzić terapię z pacjentem i weryfikować skuteczność stosowanych metod w zależności od efektów

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

– posiada umiejętność rozumienia sytuacji emocjonalno-społecznej pacjenta i jego rodziny

– potrafi współpracować z innymi specjalistami w celu tworzenia skutecznego procesu stymulacji i usprawniania osób z autyzmem

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Egzamin testowy

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 10 hours more information
Coordinators: Sylwia Dorociuk, Joanna Zawadka
Group instructors: Agnieszka Stefaniak-Szołyga
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Pass/fail
Lecture - Pass/fail
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)