(in Polish) Dysleksja i dysgrafia
General data
Course ID: | 3007-SP-LOG2-DD |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(0239) Languages, not elsewhere classified
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Dysleksja i dysgrafia |
Organizational unit: | Institute of Applied Polish Studies |
Course groups: |
(in Polish) Pomagisterskie Studium Logopedyczne (in Polish) Pomagisterskie Studium Logopedyczne rok 2 (in Polish) Pomagisterskie Studium Logopedyczne sem. 3 |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Problematyka specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu; przyczyny i objawy dysleksji oraz metody diagnozy i formy terapii dysleksji. |
Full description: |
(in Polish) Tematy zajęć: 1.Definicja czynności czytania; etapy nauki czytania 2.Model przyswajania czytania przez dzieci polskie 3.Typy zaburzeń czytania 4.Definicja czynności pisania; etapy rozwoju umiejętności pisania 5.Zaburzenia grafomotoryczne – dysgrafia; cechy pisma dysgraficznego 6.Terminologia i definicje podstawowych pojęć („ryzyko dysleksji”, dysleksja, dysortografia, dysgrafia). 7.Etiologia dysleksji – koncepcje: genetyczna, organiczna, opóźnionego dojrzewania CUN, hormonalna 8.Najważniejsze patomechanizmy dysleksji: •deficyt fonologiczny •deficyt tempa przetwarzania informacji •teoria podwójnego deficytu •deficyt przetwarzania czasowego 9.Zaburzenia funkcji percepcyjno-motorycznych (wzrokowych, słuchowo - językowych, kinestetyczno-ruchowych) oraz ich integracja 10.Symptomy dysleksji na różnych poziomach życia dziecka 11.Deficyty językowe w dysleksji 12.Typowe błędy popełniane w czytaniu przez uczniów z dysleksją 13.Błędy w pisaniu uwarunkowane zaburzeniem funkcji słuchowo – językowych 14.Błędy w pisaniu uwarunkowane deficytem funkcji wzrokowych 15.Trudności w uczeniu uwarunkowane zaburzeniami rozwoju ruchowego w zakresie sprawności manualnej 16.Diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu (badanie psychologiczne, pedagogiczne i logopedyczne - metody i narzędzia badawcze 17.Terapi dysleksji – zasady terapii pedagogicznej, etapy terapii 18.Rodzaje ćwiczeń w usprawnianiu czytania i pisania 19.Prezentacja i omówienie pomocy do poszczególnych etapów terapii 20.Omówienie wybranych metod stosowanych w terapii pedagogicznej |
Bibliography: |
(in Polish) 1.Bień B., Trzeciak G.: „Chcemy dobrze czytać i pisać. Ćwiczenia wspomagające naukę czytania i pisania w drugiej klasie”, Wydawnictwo Juka, Łódź 1994. 2.Bogdanowicz M.: „Leworęczność u dzieci”, WSiP, Warszawa 1989. 3.Bogdanowicz M.: „ O dysleksji, czyli specyficznych trudnościach w czytaniu i pisaniu – odpowiedzi na pytania rodziców i nauczycieli”, Wydawnictwo Linea, Lublin 1994. 4.Bogdanowicz M.: „Integracja percepcyjno – motoryczna”, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej, Warszawa 1998. 5.Bogdanowicz M., Adryjanek A.: „Uczeń z dysleksją w szkole”, Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON, Gdynia 2004. 6.Borkowska A., Domańska Ł.: „Neuropsychologia kliniczna dziecka”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007. 7.Czajkowska I., Herda K.: „Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne w szkole”, WSiP, Warszawa 1996. 8.Cieszyńska J., Korendo M.: „Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia”, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2007. 9.Cieszyńska J.: „Nauka czytania krok po kroku. Jak przeciwdziałać dysleksji”, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2001. 10.Goddard Blythe S.: „Jak osiągnąć sukcesy w nauce? Uwaga, równowaga i koordynacja”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011. 11.Grabałowska K., Jastrząb J., Mickiewicz K., Wojak M.: „Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu”, TNOiK Dom Organizatora, Toruń 1996. 12.Grabowska A., Rymarczyk K. (red.): „Dysleksja – od badań mózgu do praktyki”, Instytut Biologii Doświadczalnej PAN, Warszawa 2004. 13.Górecka Barbara: „Stymulacja rozwoju świadomości metalingwistycznej dzieci pięcioletnich w zabawach i ćwiczeniach językowych” w: „Scholasticus” nr 3/1995r. 14.Jastrząb J.: „Usprawnianie funkcji percepcyjno – motorycznych dzieci dyslektycznych”, COMPW-Z MEN, Warszawa 1990. 15.Jurek A.: „Kształcenie umiejętności ortograficznych uczniów z dysleksją”, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2008. 16.Kaja B.: „Zarys terapii dziecka”, WSP, Bydgoszcz 1998. 17.Kaja B.(red.): „Diagnoza dysleksji”, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2003. 18.Krasowicz – Kupis G. (red.): „Dysleksja rozwojowa – perspektywa psychologiczna”, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2006. 19.Krasowicz – Kupis G.: „Rozwój metajęzykowy a osiągnięcia w czytaniu u dzieci 6-9-letnich”, Wydawnictwo M. Curie – Skłodowskiej, Lublin 1999. 20.Krasowicz – Kupis G.: „Rozwój świadomości językowej dziecka, teoria i praktyka”, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2004. 21.Krasowicz – Kupis G.: „Język, czytanie i dysleksja”, AWH Antoni Dudek, Lublin 2003. 22.Krasowicz – Kupis G., Pietras I. (red.): „Zrozumieć, żeby pomóc – dysleksja w ujęciu interdyscyplinarnym”, Wydawnictwo Pedagogiczne OPERON, Gdynia 2008. 23.Krasowicz – Kupis G.: „Psychologia dysleksji”, Wydawnictwo Naukowe PAN, Warszawa 2008. 24.Krasowicz – Kupis G. (red.): „Diagnoza dysleksji, najważniejsze problemy”, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2009. 25.Kujawa E., Kurzyna M.: „Reedukacja dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu metodą 18 struktur wyrazowych”, WSiP, Warszawa 1994. 26.Lipowska M.: „Profil rozwoju kompetencji fonologicznej dzieci w wieku przedszkolnym”, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2001. 27.Maas V.: „Uczenie się przez zmysły. Wprowadzenie do teorii Integracji Sensorycznej”, WSiP, Warszawa 1998. 28.Maurer A.: „Program kształtowania świadomości fonologicznej dla dzieci przedszkolnych i szkolnych”, Wydawnictwo „Impuls”, Kraków 1997r. Zeszyt nr. 1 – „Zabawy z rymami” Zeszyt nr. 2 – „Głoski rozpoczynające i kończące słowa” Zeszyt nr. 3 – „Głoska a litera”. 29.Maurer Alicja: „Dysleksja a trudności w nauce czytania i pisania spowodowane różnymi przyczynami – implikacje dla organizacji procesu terapeutycznego” w: „Biuletyn Informacyjny Oddziału Warszawskiego PTD” nr 2/1993r. 30.Maurer A. (red): „Dźwięki mowy”, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2003. 31.Milewski Stanisław: „Postawa metafonologiczna dzieci w wieku przedszkolnym a profilaktyka logopedyczna” w: „Scholasticus” nr 1/1993r. 32.Pietras I.: „Dysortografia – uwarunkowania psychologiczne”, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2008. 33.Saduś Z.: „Jak pomóc uczniowi w nauce ortografii”, Wydawnictwo Oświatowe „Promyk”, Opole 2003. 34.Sieńkowska Helena: „Problem słuchu fonematycznego w procesie kształtowania się mowy dziecka” w: „Biuletyn Informacyjny Oddziału Warszawskiego PTD” nr 3/1994. 35.Skibińska H.: „Praca korekcyjno – kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu”, WSP, Bydgoszcz 1996. 36.Słodownik – Rycaj Ewa: „Gry i zabawy językowe – jak pomagać dziecku w przyswajaniu języka”, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2001. 37.Spionek H.: „Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne”, PWN, Warszawa 1976. 38.Spionek H.: „Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne”, PWN, Warszawa 1976. 39.Styczek I.: „Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego”, WSiP, Warszawa 1982. 40.Szeląg E., Szymaszek A.: „Test do badania słuchu fonematycznego u dzieci i dorosłych”, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne GWP, Gdańsk 2006. 41.Szurmiak M.: „Podstawy reedukacji uczniów z trudnościami w czytaniu i pisaniu”, WSiP, Warszawa 1987. 42.Waszkiewicz E.: „Stymulacja psychoruchowa rozwoju dzieci 6-7 letnich”, WSiP, Warszawa 1991. 43.Waszkiewicz E.: „Pracuję z sześciolatkiem- poradnik dla nauczycieli i rodziców”, WSiP, Warszawa 1996. 44.Zakrzewska B.: „Koncepcja procesu reedukacji uczniów z trudnościami w czytaniu i pisaniu”, Wydawnictwo WSRP, Siedlce 1994. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student, który zaliczył przedmiot: WIEDZA - zna treść i zakres użycia terminów norma językowa, norma ortofoniczna, błąd językowy - zna relacje pomiędzy tekstem mówionym a pisanym oraz różnice pomiędzy mową a pismem - zna trudności w opanowywaniu czytania i pisania - zna podstawowe teorie na temat przyczyn i patomechanizmów dysleksji - zna klasyfikacje błędów – rozwojowych i dyslektycznych – w pisaniu i czytaniu UMIEJĘTNOŚCI - potrafi samodzielnie wskazać błędy językowe i je poprawić - potrafi diagnozować, analizować i interpretować podstawowe objawy zaburzeń w czytaniu i pisaniu - potrafi opracować plan terapii uwzględniający możliwości i potrzeby osób z dysleksją - potrafi prowadzić terapię z pacjentem i weryfikować skuteczność stosowanych metod w zależności od efektów KOMPETENCE SPOŁECZNE - posiada umiejętność rozumienia sytuacji emocjonalno-społecznej pacjenta i jego rodziny - potrafi współpracować z innymi specjalistami (nauczycielem, pedagogiem, psychologiem) w celu tworzenia skutecznego procesu usprawniania czytania i pisania |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Obecność na wykładach oraz aktywny udział w ćwiczeniach |
Copyright by University of Warsaw.