University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Dysartrhia

General data

Course ID: 3007-SP-LOG2-DZ
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0239) Languages, not elsewhere classified The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Dysartrhia
Name in Polish: Dyzartria
Organizational unit: Institute of Applied Polish Studies
Course groups: (in Polish) Pomagisterskie Studium Logopedyczne
(in Polish) Pomagisterskie Studium Logopedyczne rok 2
(in Polish) Pomagisterskie Studium Logopedyczne sem. 4
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: (unknown)
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Wykład wprowadza w podstawowe zagadnienia dla dyzartrii – przyczyny, objawy oraz typy. Przekazane zostaną informacje i wskazówki praktyczne dotyczące terapii dorosłych oraz dzieci z dyzartrycznymi zaburzeniami mowy. Zaprezentowane zostaną techniki i narzędzia do diagnozy logopedycznej chorych z dyzartrią oraz przykłady ćwiczeń usprawniających oddech, fonację i aparat artykulacyjny.

Full description: (in Polish)

Wykład jest poświęcony następującym zagadnieniom: definicja i klasyfikacja dyzartrii; diagnoza różnicowa dyzartrii; zaburzenia dyzartryczne u dzieci jako jedna z form zaburzeń mowy. Rodzaje zaburzeń dyzartrycznych a różne postaci mpdz. Trudności w rozpoznawaniu i różnicowaniu zaburzeń dyzartrycznych; metody diagnozy dyzartrii: Skala dyzartrii U. Mireckiej i K. Gustaw, Profil dyzartrii S. Robertson, próby do oceny dysartrii wg Frenchay Dysarthria Assessment. Wskazówki do diagnozy typów dyzartrii: zaburzenia funkcji artykulatorów, zaburzenia prozodyczne, zaburzenia fonacyjne, zaburzenia oddechowe; obraz zaburzeń systemu językowego u dzieci dyzartrycznych. Zaburzenia fonetyczno-fonologiczne; etiologia i charakterystyka zaburzeń połykania. Współwystępowanie zaburzeń połykania z zaburzeniami mowy. Metody terapii; zasady i etapy usprawniania logopedyczne; przykłady zaburzeń mowy o typie dyzartrii w przygotowanych materiałach filmowych.

Bibliography: (in Polish)

Borkowska M., 1997, Dziecko niepełnosprawne ruchowo, WSiP, Warszawa.

Jastrzębowska G., 1999, Dyzartria dziecięca [w:] Logopedia. Pytania i odpowiedzi, Gałkowski T., Jastrzębowska G. (red.), Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole.

Jastrzębowska G., Pelc-Pękala O., 1999, Diagnoza i terapia dysartrii [w:] Gałkowski T., Jastrzębowska G.(red.), Logopedia, Opole.

Juzwa E., Pawłowski Z., 1981, Czynności fizjologiczne związane z udziałem narządu Ŝucia [w:] Fizjologia narządu Ŝucia, red. Grosfeldowa O., Warszawa.

Logemann J. A., 1995, Dysfagia: ocena i leczenie

(Dysphagia: Evaluation and treatment, ), [w:] Folia Phoniatrica et Logopaedica 47, 3, 1995, s. 140-164), tłum. T. Zaleski, Audiofonologia IX 1996, s.119-131.

Mierzejewska H., Przybysz-Piwkowa M. (oprac.),1997, Mózgowe porażenie dziecięce. Problemy mowy - diagnozowanie i postępowanie usprawniające, Wyd. DiG, Warszawa.

Tarnowski Z., 1989, Dyzartria - wybrane problemy etiologii, diagnozy i terapii, Warszawa.

Tłokiński W., 2005, Zaburzenia mowy o typie dyzartrii [w:] Podstawy neurologopedii. Podręcznik akademicki, op. cit.

Jauer-Niworowska O., 2007, Zaburzenia mowy w chorobie Wilsona, „Poradnik Językowy”, 8,66-79.

Jauer-Niworowska O., 2008, Diagnoza zaburzeń dyzartrycznych z uwzględnieniem ich patomechanizmu na podstawie doświadczeń własnych i danych z literatury przedmiotu [w:] Porayski-Pomsta J. Diagnoza i terapia w logopedii, Warszawa.

Jauer-Niworowska O., 2009, Dyzartria nabyta. Diagnoza logopedyczna i terapia osób dorosłych, Warszawa.

G. Jastrzębowska, 2005, Diagnoza i terapia rozwojowych zaburzeń mowy [w:] Podstawy neurologopedii, op. cit.;

Yorkston K.M., Beukelman D.R.,1999, Management of Motor Speech Disorders in Children and Adults.

Learning outcomes: (in Polish)

Po ukończeniu wykładu student:

WIEDZA:

- definiuje termin dyzartria, zna treść i zakres użycia tego terminu;

- umie opisać istotę zaburzeń mowy ilustrowaną studiami przypadków;

- nabywa umiejętność diagnozowania zaburzeń mowy (diagnoza różnicowa);

UMIEJĘTNOŚCI:

- analizuje wybrane metody terapii chorych z dyzartrią;

- jest przygotowany do współpracy z innymi specjalistami w usprawnianiu dziecka z zaburzeniami mowy;

- zyskał umiejętność diagnozowania i planowania

terapii w przypadkach dyzartrii;

- uzyskał wiedzę na temat mechanizmu połykania, zaburzeń połykania, ich związku z zaburzeniami mowy.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- posiada umiejętność rozumienia sytuacji emocjonalno-społecznej pacjenta i jego rodziny

- potrafi współpracować z innymi specjalistami w celu tworzenia skutecznego procesu usprawniania pacjentów z dyzartrią

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Przedmiot jest realizowany metodą problemową i poglądową z wykorzystaniem technik multimedialnych. Przewidziana jest również samodzielna praca studenta.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 10 hours, 32 places more information
Coordinators: Sylwia Dorociuk, Joanna Zawadka
Group instructors: Olga Jauer-Niworowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Pass/fail
Lecture - Pass/fail
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)