Educating pupils' communication and language skills
General data
Course ID: | 3007-SP-PDN-KSJ |
Erasmus code / ISCED: |
05.2
|
Course title: | Educating pupils' communication and language skills |
Name in Polish: | Kształcenie sprawności komunikacyjno-językowych uczniów |
Organizational unit: | Institute of Applied Polish Studies |
Course groups: |
(in Polish) Studia podyplomowe Polonistyka Dla Nauczycieli |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Remote learning |
Short description: |
(in Polish) Celem ćwiczeń jest przygotowanie studentów do prowadzenia lekcji z zakresu kształcenia językowego. W trakcie zajęć omawiane są różnice między szkolnym a akademickim ujęciem poszczególnych zagadnień z wiedzy o języku oraz rozwijane umiejętności potrzebne nauczycielowi poloniście do realizacji celów dydaktycznych związanych z kształceniem językowym (rozwijaniem świadomości językowej oraz umiejętności wypowiadania się uczniów w mowie i piśmie). |
Full description: |
(in Polish) Ćwiczenia poświęcone są omówieniu następujących zagadnień: 1. Wprowadzenie: organizacja procesu dydaktycznego (najważniejsze dokumenty polonisty: podstawa programowa, standardy wymagań egzaminacyjnych, informatory o egzaminie ósmoklasisty i egzaminie maturalnym). 2. Elementy pragmatyki językowej (m.in. sytuacja komunikacyjna, intencja). Akty mowy. Funkcje języka i wypowiedzi (interpretacja szkolna na tle ujęć akademickich). Dostosowywanie środków językowych do sytuacji, odbiorcy i celu (intencji) wypowiedzi. 3. Elementy retoryki w szkole (m.in. teza, argument, wniosek). Perswazja i manipulacja językowa. Odróżnianie informacji o faktach od opinii. Autoprezentacja maturalna. 4. Kształcenie umiejętności pisania dłuższych form wypowiedzi (ze szczególnym zwróceniem uwagi na zróżnicowanie gatunkowe i stylistyczne oraz kompozycję, spójność i organizację tekstu). Dobór i metody analizy tekstów wzorcowych. Ocenianie prac uczniów. 5. Kultura języka w szkole (podstawowe terminy, kryteria oceny poprawności językowej, poprawność a sprawność językowa, klasyfikacja i poprawa błędów językowych). Etyka i estetyka zachowań językowych (kłamstwo, agresja, eufemizmy i wulgaryzmy). Korzystanie ze słowników. 6. Zagadnienia fleksyjne. Funkcje i nacechowanie stylistyczne różnych form fleksyjnych poszczególnych części mowy. 7. Metodyka składni wypowiedzeń złożonych. Przeciwdziałanie monotonii składniowej i błędom w wypowiedziach uczniów. Interpunkcja w wypowiedzeniu złożonym. 8. Zagadnienia słowotwórcze (niekonsekwencje terminologiczne i interpretacyjne; słowotwórstwo na usługach literatury, dowcipu, reklamy). Wyrazy rodzime i zapożyczone. 9. Słownictwo jako system (pola leksykalno-semantyczne, polisemia a homonimia, synonimia, antonimia i hiperonimia) i jako tworzywo tekstu (słowo w tekście artystycznym). 10. Zróżnicowanie współczesnej polszczyzny. Nacechowanie terytorialne, stylistyczne, chronologiczne słownictwa (m.in. wyrazy gwarowe, terminy naukowe, archaizmy). Szkolna charakterystyka odmian i stylów języka polskiego. Stylizacja. 11. Historia języka polskiego (z elementami gramatyki historycznej) w liceum (pochodzenie polskiego języka literackiego, rozwój słownictwa na wybranych przykładach; objaśnianie najważniejszych zmian w systemie języka polskiego). 12. Językowy obraz świata (JOŚ utrwalony w związkach frazeologicznych, konstrukcjach słowotwórczych i znaczeniach słów). |
Bibliography: |
(in Polish) Podstawa programowa, wybrane podręczniki i programy oraz informatory o egzaminie ósmoklasisty i egzaminie maturalnym. E. Bańkowska, Rozprawka - przygoda człowieka rozumnego [w:] Na językoznawczych ścieżkach, red. A. Mikołajczuk, R. Pawelec, Warszawa 2007. Wiedza o języku polskim w zreformowanej szkole. Szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoły ponadgimnazjalne, red. A. Mikołajczuk, J. Puzynina, Warszawa 2004. A. Markowski, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2005 (r. 8 Typy błędów językowych; r. 13 Estetyka słowa. Brutalizacja języka publicznego. Grzeczność językowa). D. Bartol-Jarosińska, Zagadnienia leksykalno-semantyczne [w:] Nauka o języku dla polonistów, red. S. Dubisz, Warszawa 1997. D. Zdunkiewicz-Jedynak, ABC stylistyki [w:] Polszczyzna na co dzień, red. M. Bańko, Warszawa 2006. E. Wierzbicka, ABC dobrego mówcy [w:] Polszczyzna na co dzień, red. M. Bańko, Warszawa 2006. Gatunki wypowiedzi w szkole [w:] Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów, red. E. Bańkowska, A. Mikołajczuk, Warszawa 2003. H. Zgółkowa, Retoryka w zreformowanej szkole. Diagnozy i perspektywy [w:] Retoryka dziś, red. R. Przybylska, W. Przyczyna, Kraków 2001. H. Jadacka, Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2005 (cz. III Składnia, zwłaszcza: Szyk wyrazów w zdaniu; Użycie imiesłowowych równoważników zdania). J. Podracki, Składnia polska, Warszawa 1997. M. Nagajowa, Sztuka dobrego pisania i mówienia. Poradnik językowy dla młodzieży, Warszawa 2003. R. Grzegorczykowa, Problem funkcji języka i tekstu w świetle teorii aktów mowy [w:] Język a kultura, t. 4, red. J. Bartmiński, R. Grzegorczykowa, Wrocław 1991. R. Grzegorczykowa, Pojęcie językowego obrazu świata [w:] Językowy obraz świata, red. J. Bartmiński, R. Grzegorczykowa, Wrocław 1991. S. Bortnowski, Warsztaty dziennikarskie, Warszawa 1999. M. Bańko, Wykłady z polskiej fleksji, Warszawa 2002. S. Gala, Z dydaktyki języka ojczystego w szkole, Łódź 1996 – artykuły dotyczące nauczania fleksji i słowotwórstwa. Nauka o języku dla polonistów, red. S. Dubisz, Warszawa 1999. Wybrane słowniki języka polskiego |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza: Słuchacz ma ugruntowana wiedzę na temat metod kształcenia polonistycznego, konstrukcji programów, planowania lekcji i metod aktywizacji uczniów. Słuchacz ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat opisu gramatycznego języka polskiego (w tym jego przeszłości), zwłaszcza w funkcjonalnym aspekcie językoznawstwa polonistycznego. Słuchacz zna własności szkolnych gatunków wypowiedzi; wie jak przeciwdziałać popełnianym przez uczniów błędom. Umiejętności: Słuchacz realizuje proces dydaktyczny, uwzględniając stan badań naukowych i trafnie dobierając metody nauczania, w celu wspomagania kompetencji językowej i kompetencji komunikacyjnej uczniów. Słuchacz wykorzystuje wiedzę w zakresie językoznawstwa w planowaniu procesu dydaktycznego. Słuchacz skutecznie przygotowuje uczniów do tworzenia poprawnych i celowych wypowiedzi. Słuchacz kontroluje i ocenia postępy uczniów w zakresie wypowiedzi ustnych i pisemnych. Słuchacz integruje wiedzę i umiejętności z różnych działów nauki o języku i literaturze, dąży do systematyzacji i funkcjonalizacji wiedzy. Kompetencje społeczne: Słuchacz świadomie i odpowiedzialnie kształtuje proces dydaktyczny w celu umożliwienia uczniom pełnego uczestnictwa w życiu społecznym z uwzględnieniem rozwoju ich kompetencji językowych. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Podstawą do wystawienia oceny jest: 1. Obecność na zajęciach. 2. Aktywny udział w zajęciach. 3. Wykonywanie prac cząstkowych (np. ocena wypracowania uczniowskiego, opracowanie konspektu lekcji) . 4. Zaliczenie na ocenę – projekt dydaktyczny. |
Copyright by University of Warsaw.