Literature of ancient eras in school teaching
General data
Course ID: | 3007-SP-PDN-LED |
Erasmus code / ISCED: |
09.2
|
Course title: | Literature of ancient eras in school teaching |
Name in Polish: | Literatura epok dawnych w dydaktyce szkolnej |
Organizational unit: | Institute of Applied Polish Studies |
Course groups: |
(in Polish) Studia podyplomowe Polonistyka Dla Nauczycieli |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Remote learning |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia mają na celu przygotowanie przyszłych nauczycieli języka polskiego do prowadzenia lekcji poświęconych literaturze epok dawnych w naturalnych dla niej kontekstach: filozofii, sztuki, historii, obyczajowości i duchowości. Głównym przedmiotem pracy będą teksty zamieszczone w najnowszej Podstawie programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej oraz średniej. |
Full description: |
(in Polish) Celem ćwiczeń jest wyposażenie przyszłych nauczycieli i nauczycielek języka polskiego w wiedzę, znajomość kontekstów oraz narzędzia metodyczne konieczne do prowadzenia lekcji poświęconych literaturze średniowiecza, odrodzenia, baroku oraz oświecenia. Obowiązkowe teksty stanowią obszerny wybór z zestawu lektur dla nowej szkoły podstawowej, czteroletniego liceum i pięcioletniego technikum. Uwzględnione zostaną wzorce kulturowe czterech wymienionych epok oraz ich zakorzenienie w śródziemnomorskiej mitologii i księgach biblijnych – z wykorzystaniem kategorii archetypu i toposu. Interpretacjom i analizom dzieł literackich towarzyszyć będzie namysł nad filozofią, kulturą, historią epok dawnych. Uczestnicy i uczestniczki kursu zmierzą się również z najistotniejszymi trudnościami dotyczącymi dawnej literatury w procesie nauczania. Dodatkowy cel zajęć to próba powiązania zjawisk kultury dawnej ze współczesnością – istotne będą pytania o wpływ średniowiecznych, staropolskich i oświeceniowych form kultury na dzisiejszą obyczajowość, aksjologię oraz życie społeczne. |
Bibliography: |
(in Polish) 1) Bogurodzica; Lament świętokrzyski (fragmenty); Legenda o św. Aleksym (fragmenty); Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią (fragmenty); 2) Kwiatki świętego Franciszka z Asyżu (fragmenty); 3) Pieśń o Rolandzie (fragmenty); 4) Gall Anonim, Kronika polska (fragmenty); 5) Dante Alighieri, Boska komedia (fragmenty); 6) Jan Kochanowski, wybrane pieśni, w tym: Pieśń IX ks. I, Pieśń V ks. II; psalmy, w tym Psalm 13, Psalm 47; ; Odprawa posłów greckich; Treny (jako cykl poetycki); 7) Piotr Skarga, Kazania sejmowe (fragmenty); 8) wybrane wiersze następujących poetów: Daniel Naborowski, Jan Andrzej Morsztyn, Mikołaj Sęp-Szarzyński; 9) Jan Chryzostom Pasek, Pamiętniki (fragmenty); 10) William Szekspir, Hamlet, Makbet, Romeo i Julia; 11) Molier, Skąpiec; 12) Ignacy Krasicki, Hymn do miłości ojczyzny, wybrane satyry; 13) Franciszek Karpiński, wybór sielanek i liryki religijnej 14) św. Augustyn, Wyznania (fragmenty); 15) św. Tomasz z Akwinu, Summa teologiczna (fragmenty); 16) François Villon, Wielki testament (fragmenty); 17) François Rabelais, Gargantua i Pantagruel (fragmenty); 18) Michel de Montaigne, Próby (fragmenty); 19) Piotr Skarga, Żywoty świętych (fragmenty); 20) William Szekspir, Hamlet, Makbet, Romeo i Julia |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza: Słuchacze poznają teksty literatury dawnej niezbędne w polonistycznym procesie nauczania zarówno w szkole podstawowej, jak i ponadpodstawowej, a także funkcjonalne konteksty dla dawnych dzieł. Umiejętności: Absolwent kursu będzie znać zasady interpretacji i analizy tekstów dawnych oraz metody pracy z uczniem służące właściwej recepcji takich tekstów. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wymagania konieczne do zaliczenia przedmiotu: 1. Obecność (dopuszczalne dwie nieobecności = cztery godziny dydaktyczne) 2. Aktywność 3. Test zaliczeniowy |
Copyright by University of Warsaw.