University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Literature of ancient eras in school teaching

General data

Course ID: 3007-SP-PDN-LED
Erasmus code / ISCED: 09.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Language acquisition The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Literature of ancient eras in school teaching
Name in Polish: Literatura epok dawnych w dydaktyce szkolnej
Organizational unit: Institute of Applied Polish Studies
Course groups: (in Polish) Studia podyplomowe Polonistyka Dla Nauczycieli
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Remote learning

Short description: (in Polish)

Zajęcia mają na celu przygotowanie przyszłych nauczycieli języka polskiego do prowadzenia lekcji poświęconych literaturze epok dawnych w naturalnych dla niej kontekstach: filozofii, sztuki, historii, obyczajowości i duchowości.

Głównym przedmiotem pracy będą teksty zamieszczone w najnowszej Podstawie programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej oraz średniej.

Full description: (in Polish)

Celem ćwiczeń jest wyposażenie przyszłych nauczycieli i nauczycielek języka polskiego w wiedzę, znajomość kontekstów oraz narzędzia metodyczne konieczne do prowadzenia lekcji poświęconych literaturze średniowiecza, odrodzenia, baroku oraz oświecenia. Obowiązkowe teksty stanowią obszerny wybór z zestawu lektur dla nowej szkoły podstawowej, czteroletniego liceum i pięcioletniego technikum.

Uwzględnione zostaną wzorce kulturowe czterech wymienionych epok oraz ich zakorzenienie w śródziemnomorskiej mitologii i księgach biblijnych – z wykorzystaniem kategorii archetypu i toposu.

Interpretacjom i analizom dzieł literackich towarzyszyć będzie namysł nad filozofią, kulturą, historią epok dawnych. Uczestnicy i uczestniczki kursu zmierzą się również z najistotniejszymi trudnościami dotyczącymi dawnej literatury w procesie nauczania.

Dodatkowy cel zajęć to próba powiązania zjawisk kultury dawnej ze współczesnością – istotne będą pytania o wpływ średniowiecznych, staropolskich i oświeceniowych form kultury na dzisiejszą obyczajowość, aksjologię oraz życie społeczne.

Bibliography: (in Polish)

1) Bogurodzica; Lament świętokrzyski

(fragmenty); Legenda o św. Aleksym

(fragmenty); Rozmowa Mistrza Polikarpa ze

Śmiercią (fragmenty);

2) Kwiatki świętego Franciszka z Asyżu

(fragmenty);

3) Pieśń o Rolandzie (fragmenty);

4) Gall Anonim, Kronika polska (fragmenty);

5) Dante Alighieri, Boska komedia

(fragmenty);

6) Jan Kochanowski, wybrane pieśni, w tym:

Pieśń IX ks. I, Pieśń V ks. II; psalmy, w tym

Psalm 13, Psalm 47; ;

Odprawa posłów greckich; Treny (jako cykl

poetycki);

7) Piotr Skarga, Kazania sejmowe (fragmenty);

8) wybrane wiersze następujących poetów:

Daniel Naborowski, Jan Andrzej Morsztyn,

Mikołaj Sęp-Szarzyński;

9) Jan Chryzostom Pasek, Pamiętniki

(fragmenty);

10) William Szekspir, Hamlet, Makbet, Romeo i Julia;

11) Molier, Skąpiec;

12) Ignacy Krasicki, Hymn do miłości ojczyzny,

wybrane satyry;

13) Franciszek Karpiński, wybór sielanek i

liryki religijnej

14) św. Augustyn, Wyznania (fragmenty);

15) św. Tomasz z Akwinu, Summa

teologiczna (fragmenty);

16) François Villon, Wielki testament

(fragmenty);

17) François Rabelais, Gargantua i

Pantagruel (fragmenty);

18) Michel de Montaigne, Próby

(fragmenty);

19) Piotr Skarga, Żywoty świętych

(fragmenty);

20) William Szekspir, Hamlet, Makbet, Romeo i Julia

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza:

Słuchacze poznają teksty literatury dawnej niezbędne w polonistycznym procesie nauczania zarówno w szkole podstawowej, jak i ponadpodstawowej, a także funkcjonalne konteksty dla dawnych dzieł.

Umiejętności:

Absolwent kursu będzie znać zasady interpretacji i analizy tekstów dawnych oraz metody pracy z uczniem służące właściwej recepcji takich tekstów.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wymagania konieczne do zaliczenia przedmiotu:

1. Obecność (dopuszczalne dwie nieobecności = cztery godziny dydaktyczne)

2. Aktywność

3. Test zaliczeniowy

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)