Literature of the nineteenth century in school didactics
General data
Course ID: | 3007-SP-PDN-XIX |
Erasmus code / ISCED: |
09.2
|
Course title: | Literature of the nineteenth century in school didactics |
Name in Polish: | Literatura XIX wieku w dydaktyce szkolnej |
Organizational unit: | Institute of Applied Polish Studies |
Course groups: |
(in Polish) Studia podyplomowe Polonistyka Dla Nauczycieli |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Remote learning |
Short description: |
(in Polish) Wykład ma zapoznać studenta z reprezentatywnymi prądami, konwencjami i dziełami polskiej literatury romantycznej 1820-1864, rozpatrywanej w powiązaniu z krajowymi i zagranicznymi kontekstami kulturalnymi, historycznymi i cywilizacyjnymi okresu. |
Full description: |
(in Polish) Wykład ma za zadanie: • przedstawić systematycznie współczesną wiedzę naukową na temat okresu romantyzmu potrzebną do zaliczenia przedmiotu; • zapoznać studenta z podstawowymi informacjami na temat literatury polskiej (krajowej i emigracyjnej) z lat 1820-1864; • przekazać wiedzę na temat najważniejszych nurtów w kulturze artystycznej i umysłowej romantyzmu; • zapoznać studenta z kluczowymi dziełami tworzącymi kanon historyczno-literacki czasów romantycznych; * uświadomić rolę i miejsce literatury tłumaczonej w polskim systemie literackim romantyzmu (recepcja przekładowo-krytyczna kanonu światowego kanonu romantycznego); * ukazać trwanie i przemiany tradycji romantycznej w kulturze polskiej XIX i XX w.; • mobilizować studentów do samodzielnej i systematycznej pracy z tekstami i kontekstami epoki. Wykłady zapoznają studenta z podstawowymi informacjami historyczno-literackimi na temat literatury polskiej I poł. XIX w. oraz jej europejskim tłem kulturowym. Cykl zajęć składa się z dwóch części. W pierwszej student otrzyma wiedzę o najważniejszych dziełach literatury światowej okresu romantyzmu i jej wpływie (przekład, recepcja, inspiracje) na powstającą literaturę polską, w drugiej zaś omówione zostaną kanoniczne dzieła polskiego romantyzmu i ich rezonans w późniejszych okresach literackich (tradycja romantyczna). Dodatkowo naświetlone zostaną konteksty kulturowe, tzn. odbicie omawianych prądów i zjawisk literackich w dziedzinach sztuki (muzyka, malarstwo, rzeźba, architektura) i kultury materialnej oraz obyczaju. |
Bibliography: |
(in Polish) Wybrana literatura: - „Idee programowe romantyków polskich. Antologia”, red. Alina Kowalczykowa, Wrocław 2000; - „Manifesty romantyzmu 1790-1830”, red. Alina Kowalczykowa, Warszawa 1995; - Adam Mickiewicz: „Ballady i romanse”, „Konrad Wallenrod”, „Giaur”, „Dziady” II-IV, „Pan Tadeusz”, wykłady paryskie. - ukraińska szkoła poezji w romantyzmie polskim: „Maria” Antoniego Malczewskiego i „Zamek kaniowski” Seweryna Goszczyńskiego. - Juliusz Słowacki: wybór wierszy lirycznych okresu przedlistopadowego, poezji powstańczej i liryki mistycznej; „Kordian”, „Balladyna”. - Zygmunt Krasiński, „Nie-Boska komedia”, „Irydion”. - Cyprian Norwid: wybrane wiersze z cyklu „Vade-mecum” i nowele. - Cyganeria warszawska i narodziny prozy fantastycznej. - Walery Łoziński „Zaklęty dwór”, Seweryn Goszczyński „Król zamczyska” i Zygmunt Kaczkowski „Murdelio” jako przedstawiciele oryginalnej powieści gotyckiej późnego romantyzmu polskiego. - Twórczość „przedburzowców”. - Aleksander Fredro: „Zemsta”, „Śluby panieńskie”, „Pan Jowialski”. - Wybrane dzieła literatury światowej: „Cierpienia młodego Wertera” i „Faust” J. W. Goethego; „Zbójcy” i ballady F. Schillera; „Mnich” M. G. Lewisa; „Wyznania” i „Nowa Heloiza” J. J. Rousseau; „Piaskun” E. T. A. Hoffmanna; liryka Puszkina; „Hernani” W. Hugo; „Spowiedź dziecięcia wieku” A. de Musseta; „Pani Bovary” G. Flauberta. |
Learning outcomes: |
(in Polish) W trakcie wykładów student nabywa kompetencję w zakresie wiedzy o procesie historycznoliterackim okresu romantyzmu, wykazuje się znajomością kanonicznych tekstów literackich lat 1820-1862 i umiejętnością osadzenia ich w kontekstach kulturowo-historycznych, pogłębia umiejętności analityczno-interpretacyjne odnośnie do dzieł literackich. Wykład stanowi rozwinięcie i dopełnienie równoległych ćwiczeń z literatury romantyzmu w dydaktyce szkolnej. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Egzamin końcowy w formie testu wyboru. |
Copyright by University of Warsaw.