University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Literature of the nineteenth century in school didactics

General data

Course ID: 3007-SP-PDN-XIX
Erasmus code / ISCED: 09.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Language acquisition The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Literature of the nineteenth century in school didactics
Name in Polish: Literatura XIX wieku w dydaktyce szkolnej
Organizational unit: Institute of Applied Polish Studies
Course groups: (in Polish) Studia podyplomowe Polonistyka Dla Nauczycieli
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Remote learning

Short description: (in Polish)

Wykład ma zapoznać studenta z reprezentatywnymi prądami, konwencjami i dziełami polskiej literatury romantycznej 1820-1864, rozpatrywanej w powiązaniu z krajowymi i zagranicznymi kontekstami kulturalnymi, historycznymi i cywilizacyjnymi okresu.

Full description: (in Polish)

Wykład ma za zadanie:

• przedstawić systematycznie współczesną wiedzę naukową na temat okresu romantyzmu potrzebną do zaliczenia przedmiotu;

• zapoznać studenta z podstawowymi informacjami na temat literatury polskiej (krajowej i emigracyjnej) z lat 1820-1864;

• przekazać wiedzę na temat najważniejszych nurtów w kulturze artystycznej i umysłowej romantyzmu;

• zapoznać studenta z kluczowymi dziełami tworzącymi kanon historyczno-literacki czasów romantycznych;

* uświadomić rolę i miejsce literatury tłumaczonej w polskim systemie literackim romantyzmu (recepcja przekładowo-krytyczna kanonu światowego kanonu romantycznego);

* ukazać trwanie i przemiany tradycji romantycznej w kulturze polskiej XIX i XX w.;

• mobilizować studentów do samodzielnej i systematycznej pracy z tekstami i kontekstami epoki.

Wykłady zapoznają studenta z podstawowymi informacjami historyczno-literackimi na temat literatury polskiej I poł. XIX w. oraz jej europejskim tłem kulturowym. Cykl zajęć składa się z dwóch części. W pierwszej student otrzyma wiedzę o najważniejszych dziełach literatury światowej okresu romantyzmu i jej wpływie (przekład, recepcja, inspiracje) na powstającą literaturę polską, w drugiej zaś omówione zostaną kanoniczne dzieła polskiego romantyzmu i ich rezonans w późniejszych okresach literackich (tradycja romantyczna). Dodatkowo naświetlone zostaną konteksty kulturowe, tzn. odbicie omawianych prądów i zjawisk literackich w dziedzinach sztuki (muzyka, malarstwo, rzeźba, architektura) i kultury materialnej oraz obyczaju.

Bibliography: (in Polish)

Wybrana literatura:

- „Idee programowe romantyków polskich. Antologia”, red. Alina Kowalczykowa, Wrocław 2000;

- „Manifesty romantyzmu 1790-1830”, red. Alina Kowalczykowa, Warszawa 1995;

- Adam Mickiewicz: „Ballady i romanse”, „Konrad Wallenrod”, „Giaur”, „Dziady” II-IV, „Pan Tadeusz”, wykłady paryskie.

- ukraińska szkoła poezji w romantyzmie polskim: „Maria” Antoniego Malczewskiego i „Zamek kaniowski” Seweryna Goszczyńskiego.

- Juliusz Słowacki: wybór wierszy lirycznych okresu przedlistopadowego, poezji powstańczej i liryki mistycznej; „Kordian”, „Balladyna”.

- Zygmunt Krasiński, „Nie-Boska komedia”, „Irydion”.

- Cyprian Norwid: wybrane wiersze z cyklu „Vade-mecum” i nowele.

- Cyganeria warszawska i narodziny prozy fantastycznej.

- Walery Łoziński „Zaklęty dwór”, Seweryn Goszczyński „Król zamczyska” i Zygmunt Kaczkowski „Murdelio” jako przedstawiciele oryginalnej powieści gotyckiej późnego romantyzmu polskiego.

- Twórczość „przedburzowców”.

- Aleksander Fredro: „Zemsta”, „Śluby panieńskie”, „Pan Jowialski”.

- Wybrane dzieła literatury światowej: „Cierpienia młodego Wertera” i „Faust” J. W. Goethego; „Zbójcy” i ballady F. Schillera; „Mnich” M. G. Lewisa; „Wyznania” i „Nowa Heloiza” J. J. Rousseau; „Piaskun” E. T. A. Hoffmanna; liryka Puszkina; „Hernani” W. Hugo; „Spowiedź dziecięcia wieku” A. de Musseta; „Pani Bovary” G. Flauberta.

Learning outcomes: (in Polish)

W trakcie wykładów student nabywa kompetencję w zakresie wiedzy o procesie historycznoliterackim okresu romantyzmu, wykazuje się znajomością kanonicznych tekstów literackich lat 1820-1862 i umiejętnością osadzenia ich w kontekstach kulturowo-historycznych, pogłębia umiejętności analityczno-interpretacyjne odnośnie do dzieł literackich. Wykład stanowi rozwinięcie i dopełnienie równoległych ćwiczeń z literatury romantyzmu w dydaktyce szkolnej.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Egzamin końcowy w formie testu wyboru.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)