University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Elementy edytorstwa i typografii

General data

Course ID: 3007-SP-RTZ-EE
Erasmus code / ISCED: 09.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0232) Literature and linguistics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Elementy edytorstwa i typografii
Organizational unit: Institute of Applied Polish Studies
Course groups: (in Polish) Studia podyplomowe Redakcja Językowa Tekstu Dla Zaawansowanych
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Remote learning

Short description: (in Polish)

Praktyczne wprowadzenie w zagadnienia typograficzne, które dotyczą druku dziełowego oraz projektów okładek i stron tytułowych; pokazanie uczącym się zawodu redaktora zasad i reguł na wybranych przykładach oraz zachęta do oceniania tego, jak litery pracują: na okładce i w prozie, na papierze i na ekranie.

Full description: (in Polish)

Zajęcia dostarczą wiedzy o liternictwie, o tym, jak wygląda poprawnie złożona powieść oraz jak radzić sobie z największymi problemami typograficznymi i rozwiązywać je, pracując z projektantem i składaczem. Podczas zajęć zostanie także omówiona literatura przedmiotu, i zaawansowana, i popularyzatorska, oraz kilka udanych i nieudanych projektów składu. Redakcję techniczną powieści będziemy ćwiczyć na stronach zaczerpniętych ze świeżo opublikowanych tytułów, znajdując, wyjaśniając i poprawiając błędy. Słuchacze będą zachęcani do oglądania książek beletrystycznych i oceniania, jak zostały złożone, a przy tej okazji poznają terminologię oraz dobre obyczaje w pracy redaktorskiej. W trakcie zajęć pojawią się także wątki poboczne – takie jak okładki liternicze, konwencja dialogu w utworze powieściowym, fenomen typopolo, poezja konkretna czy litery w przestrzeni miejskiej – w tym dawne i świeże całkiem logotypy – oraz zostaną omówione współczesne fonty w służbie upamiętnień, wolności i mowy nienawiści

Bibliography: (in Polish)

Michael Mitchell, Susan Wightman, Typografia książki. Podręcznik projektanta, przeł. Dorota Dziewońska, d2d, Kraków 2015, wydanie drugie

Jost Hochuli, Detal w typografii. Litery, światła międzyliterowe, wyrazy, odstępy międzywyrazowe, wiersze, interlinia, łamy, przeł. Agnieszka Buk, d2d, Kraków 2018, wydanie drugie

Cyrus Highsmith, Niezbędnik typograficzny, czyli o akapitach w kilku paragrafach, przeł. Alicja Gorgoń, 2+3D, Kraków 2015

Hans Peter Willberg, Friedrich Forssman, Pierwsza pomoc w typografii, przeł. Marek Szalsza, słowo obraz terytoria, Gdańsk 2006 i n.

*

Richard Bringhurst, Elementarz stylu w typografii, przeł. Magdalena Komorowska, d2d, Kraków 2007 i n.

Roland Reuß, Perfekcyjna maszyna do czytania. O ergonomii książki, przeł. Paweł Piszczatowski, d2d, Kraków 2017

Katalog wyrobów odlewni czcionek, Wydawnictwo Katalogów i Cenników, Warszawa 1973

*

wybrane teksty zaczerpnięte z:

Keith Houston, Ciemne typki. Sekretne życie znaków typograficznych, przeł. Magdalena Komorowska, d2d, Kraków 2015

Agata Szydłowska, Marian Misiak, Paneuropa, Kometa, Hel. Szkice z historii projektowania liter w Polsce, Karakter, Kraków 2015

Douglas Thomas, Wystrzegaj się Futury, przeł. Dorota Malina, Karakter, Kraków 2019

Lit[t]era Romana. Antologia tekstów z czasopisma Litera. 1966–1978, opracowali: Monika Marek-Łucka, Andrzej Tomaszewski, Wydawnictwo PJATK, Warszawa 2020

*

Najpierw okładka! Polskie okładki książkowe z lat 1944–1970, red. Janusz Górski, Piotr Sitkiewicz, Czysty Warsztat, Gdańsk 2017; plansze do pobrania i oglądania znajdują się tu: Najpierw_okladka-wystawa-Tkacka-plansze.pdf (najpierwokladka.pl)

Janusz Górski, Dosłownie. Liternicze i typograficzne okładki polskich książek 1944–2019, Karakter, Kraków 2020

Patryk Mogilnicki, Książka po okładce. O współczesnym projektowaniu okładek książkowych, Karakter, Kraków 2021

Jan Straus, Teraz okładka!, t. I–II, Oficyna Kolekcjoner – Dariusz Pawłowski, Warszawa 2021

*

wybrane powieści opublikowane w kraju (2022–2023); numery czasopisma „Projekt” z lat 60. XX wieku; strony z bieżącej papierowej prasy; poezja konkretna Stanisława Dróżdża; prace graficzne sprzed lat, m.in. Jana Bokiewicza, Jana Samuela Miklaszewskiego, Karola Śliwki i Macieja Urbańca, i te współczesne, m.in. Poli Dwurnik, Anny Gaik-Czasak, Joanny Górskiej i Zofii Różyckiej

ów 2018.

Learning outcomes: (in Polish)

podstawowa wiedza o składzie, o pracy z detalem typograficznym i korekcie optycznej; orientacja w krojach używanych w druku dziełowym; znajomość podstawowych terminów typograficznych i wybranej literatury przedmiotuotu.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

metody: ćwiczenia i sprawdziany, w tym zadania wykonywane samodzielnie w domu;

kryteria: wiedza i umiejętności;

praca pisemna na wybrany przez adepta temat

Classes in period "Academic year 2023/24" (in progress)

Time span: 2023-10-01 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Workshops, 10 hours more information
Coordinators: Tomasz Karpowicz, Ewa Kozłowska
Group instructors: Filip Modrzejewski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Workshops - Grading
Short description: (in Polish)

Praktyczne wprowadzenie w zagadnienia typograficzne, które dotyczą druku dziełowego oraz projektów okładek i stron tytułowych; pokazanie uczącym się zawodu redaktora zasad i reguł na wybranych przykładach oraz zachęta do oceniania tego, jak litery pracują: na okładce i w prozie, na papierze i na ekranie.

Full description: (in Polish)

Zajęcia dostarczą wiedzy o liternictwie, o tym, jak wygląda poprawnie złożona powieść oraz jak radzić sobie z największymi problemami typograficznymi i rozwiązywać je, pracując z projektantem i składaczem. Podczas zajęć zostanie także omówiona literatura przedmiotu, i zaawansowana, i popularyzatorska, oraz kilka udanych i nieudanych projektów składu. Redakcję techniczną powieści będziemy ćwiczyć na stronach zaczerpniętych ze świeżo opublikowanych tytułów, znajdując, wyjaśniając i poprawiając błędy. Słuchacze będą zachęcani do oglądania książek beletrystycznych i oceniania, jak zostały złożone, a przy tej okazji poznają terminologię oraz dobre obyczaje w pracy redaktorskiej. W trakcie zajęć pojawią się także wątki poboczne – takie jak okładki liternicze, konwencja dialogu w utworze powieściowym, fenomen typopolo, poezja konkretna czy litery w przestrzeni miejskiej – w tym dawne i świeże całkiem logotypy – oraz zostaną omówione współczesne fonty w służbie upamiętnień, wolności i mowy nienawiści

Bibliography: (in Polish)

Michael Mitchell, Susan Wightman, Typografia książki. Podręcznik projektanta, przeł. Dorota Dziewońska, d2d, Kraków 2015, wydanie drugie

Jost Hochuli, Detal w typografii. Litery, światła międzyliterowe, wyrazy, odstępy międzywyrazowe, wiersze, interlinia, łamy, przeł. Agnieszka Buk, d2d, Kraków 2018, wydanie drugie

Cyrus Highsmith, Niezbędnik typograficzny, czyli o akapitach w kilku paragrafach, przeł. Alicja Gorgoń, 2+3D, Kraków 2015

Hans Peter Willberg, Friedrich Forssman, Pierwsza pomoc w typografii, przeł. Marek Szalsza, słowo obraz terytoria, Gdańsk 2006 i n.

*

Richard Bringhurst, Elementarz stylu w typografii, przeł. Magdalena Komorowska, d2d, Kraków 2007 i n.

Roland Reuß, Perfekcyjna maszyna do czytania. O ergonomii książki, przeł. Paweł Piszczatowski, d2d, Kraków 2017

Katalog wyrobów odlewni czcionek, Wydawnictwo Katalogów i Cenników, Warszawa 1973

*

wybrane teksty zaczerpnięte z:

Keith Houston, Ciemne typki. Sekretne życie znaków typograficznych, przeł. Magdalena Komorowska, d2d, Kraków 2015

Agata Szydłowska, Marian Misiak, Paneuropa, Kometa, Hel. Szkice z historii projektowania liter w Polsce, Karakter, Kraków 2015

Douglas Thomas, Wystrzegaj się Futury, przeł. Dorota Malina, Karakter, Kraków 2019

Lit[t]era Romana. Antologia tekstów z czasopisma Litera. 1966–1978, opracowali: Monika Marek-Łucka, Andrzej Tomaszewski, Wydawnictwo PJATK, Warszawa 2020

*

Najpierw okładka! Polskie okładki książkowe z lat 1944–1970, red. Janusz Górski, Piotr Sitkiewicz, Czysty Warsztat, Gdańsk 2017; plansze do pobrania i oglądania znajdują się tu: Najpierw_okladka-wystawa-Tkacka-plansze.pdf (najpierwokladka.pl)

Janusz Górski, Dosłownie. Liternicze i typograficzne okładki polskich książek 1944–2019, Karakter, Kraków 2020

Patryk Mogilnicki, Książka po okładce. O współczesnym projektowaniu okładek książkowych, Karakter, Kraków 2021

Jan Straus, Teraz okładka!, t. I–II, Oficyna Kolekcjoner – Dariusz Pawłowski, Warszawa 2021

*

wybrane powieści opublikowane w kraju (2022–2023); numery czasopisma „Projekt” z lat 60. XX wieku; strony z bieżącej papierowej prasy; poezja konkretna Stanisława Dróżdża; prace graficzne sprzed lat, m.in. Jana Bokiewicza, Jana Samuela Miklaszewskiego, Karola Śliwki i Macieja Urbańca, i te współczesne, m.in. Poli Dwurnik, Anny Gaik-Czasak, Joanny Górskiej i Zofii Różyckiej

Notes: (in Polish)

uczestnik zajęć będzie musiał mieć pod ręką tytuły beletrystyczne, wskazane przez wykładowcę i służące do pracy nad składem, oraz przydadzą mu się publikacje poświęcone okładkom książkowym

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)