University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Problemy stylistyki teoretycznej

General data

Course ID: 3007-SP-RTZ-PS
Erasmus code / ISCED: 09.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0232) Literature and linguistics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Problemy stylistyki teoretycznej
Organizational unit: Institute of Applied Polish Studies
Course groups: (in Polish) Studia podyplomowe Redakcja Językowa Tekstu Dla Zaawansowanych
ECTS credit allocation (and other scores): 1.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Remote learning

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest poznanie najtrudniejszych zagadnień redakcji językowej, opartych na wyborze najlepszego wariantu spośród co najmniej dwóch wchodzących w grę. Punktem wyjścia są konteksty właściwe interpunkcji oraz ortografii profesjonalnej, występujące w publikacjach o tematyce codziennej lub popularnonaukowej. To podejście uwzględnia postaw autora wobec własnego tekstu i koncentruje się na tych wadach tekstu, których redaktor nie może przeoczyć w pracy.

Full description: (in Polish)

Student zapoznaje się ze szczegółowymi typami błędów i usterek językowych widocznych w dłuższym tekście ciągłym. Ocenia spójność tego tekstu. Wybiera jak najlepsze rozwiązania zastępcze z myślą o dostrzeżonych fragmentach tekstu autorskiego. Uczy się uzasadniania zaproponowanych zmian zależnie od reakcji autora tekstu na te zmiany.

Bibliography: (in Polish)

T. Karpowicz, Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, wyd. II, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018.

T. Karpowicz, Polszczyzna wzorcowa w praktyce redaktorów, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 2020.

Wielki słownik ortograficzny PWN, pod red. prof. E. Polańskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2016.

materiały przygotowane przez prowadzącego zajęcia

Learning outcomes: (in Polish)

Student umie rozwiązywać najtrudniejsze konteksty interpunkcyjne lub ortograficzne. Potrafi odnieść się do wątpliwości autora takiego tekstu oraz uzasadnić własne propozycje zmian.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zdanie pisemnego egzaminu obejmującego redakcję językową kilkunastu izolowanych zdań, uwzględniającą wyłącznie kwestie interpunkcyjne oraz ortograficzne.

Classes in period "Academic year 2023/24" (in progress)

Time span: 2023-10-01 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 30 hours more information
Coordinators: Tomasz Karpowicz, Ewa Kozłowska
Group instructors: Tomasz Karpowicz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Lecture - Examination
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)