Voice emission
General data
Course ID: | 3007-SP-SNP-EG |
Erasmus code / ISCED: |
09.3
|
Course title: | Voice emission |
Name in Polish: | Emisja głosu |
Organizational unit: | Institute of Applied Polish Studies |
Course groups: |
(in Polish) Studia podyplomowe Specjalizacja Nauczycielska Dla Polonistów |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Remote learning |
Short description: |
(in Polish) Warsztaty służą kształceniu umiejętności prawidłowego posługiwania się głosem w pracy zawodowej. Mają na celu poszerzenie możliwości głosowych, pogłębienie świadomości ciała, poprawienie techniki mowy i wyrazistości wypowiedzi. Dostarczają wiedzy na temat budowy, funkcjonowania oraz higieny narządu głosu. |
Full description: |
(in Polish) W ramach warsztatów realizowane są następujące zagadnienia: 1. Przedstawienie budowy oraz działania aparatu oddechowego, fonacyjnego i artykulacyjnego z punktu widzenia ich optymalnego wykorzystania w zawodowej pracy głosem. 2. Ćwiczenia odpowiedniej do mówienia postawy ciała. 3. Wypracowanie umiejętności rozluźniania obszarów ciała odpowiedzialnych za tworzenie głosu. 4. Ćwiczenia oddechowe: oddychanie przeponowo - żebrowe, podparcie oddechowe, wydłużanie i wyrównywanie fazy wydechowej. 5. Ćwiczenia fonacyjne: miękki atak dźwięku, wykorzystanie rezonatorów. 6. Ćwiczenia artykulacyjne. 7. Praca nad techniką mowy. 8. Praca z tekstem. 9. Głos jako narzędzie pracy nauczyciela. Elementy autoprezentacji. 10. Higiena pracy głosem |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Bednarek J. D., Ćwiczenia wyrazistości mowy, Wrocław 2002 2. Ciecierska-Zajdel B., Trening głosu, Warszawa 2012 3. Emisja głosu nauczyciela, red. M. Przybysz-Piwko. Warszawa 2006 5. Linklater K., Uwolnij swój głos, Kraków 2012 6. Logopedia artystyczna, Gdańsk 2016 7. Rehabilitacja zawodowych zaburzeń głosu. Poradnik dla nauczycieli, red. M. Śliwińska-Kowalska, E. Niebudek-Bogusz, Łódź 2011 8. Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu, Kraków 2003 9. Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 2000. 10. Toczyska B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007 11. Toczyska B., Zacznij od samogłoski, Gdańsk 2016 12. Walczak- Deleżyńska M., Aby język giętki… Wybór ćwiczeń artykulacyjnych od J. Tennera do B. Toczyskiej, Wrocław 2001. 13. Zalesska-Kręcicka M., Kręcicki T., Wierzbicka E., Głos i jego zaburzenia: zagadnienia higieny i emisji głosu, Wrocław 2004 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza Student: 1. Zna mechanizmy tworzenia głosu. 2. Potrafi opisać budowę narządu głosu. 3. Zna zasady higieny pracy głosem. 4. Umie rozpoznać nieprawidłowości mogące prowadzić do złych nawyków emisyjnych. Umiejętności Student: 1. Potrafi modyfikować złe nawyki emisyjne i artykulacyjne. 2. Potrafi zaprezentować ćwiczenia oddechowe, fonacyjne oraz poprawiające technikę mowy. Kompetencje społeczne: Student: 1. Akceptuje różnice wynikające z indywidualnych możliwości oraz ograniczeń w tworzeniu głosu i mowy. 2. Rozumie wpływ procesów psychicznych i fizycznych na indywidualną jakość głosu. 3. Docenia estetyczne walory wypowiedzi ustnej. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) ocena ciągła i kontrola obecności zaliczenie ustne |
Copyright by University of Warsaw.