University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Voice emission

General data

Course ID: 3007-SP-SNP-EG
Erasmus code / ISCED: 09.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0232) Literature and linguistics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Voice emission
Name in Polish: Emisja głosu
Organizational unit: Institute of Applied Polish Studies
Course groups: (in Polish) Studia podyplomowe Specjalizacja Nauczycielska Dla Polonistów
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Remote learning

Short description: (in Polish)

Warsztaty służą kształceniu umiejętności prawidłowego posługiwania się głosem w pracy zawodowej. Mają na celu poszerzenie możliwości głosowych, pogłębienie świadomości ciała, poprawienie techniki mowy i wyrazistości wypowiedzi. Dostarczają wiedzy na temat budowy, funkcjonowania oraz higieny narządu głosu.

Full description: (in Polish)

W ramach warsztatów realizowane są następujące zagadnienia:

1. Przedstawienie budowy oraz działania aparatu oddechowego, fonacyjnego i artykulacyjnego z punktu widzenia ich optymalnego wykorzystania w zawodowej pracy głosem.

2. Ćwiczenia odpowiedniej do mówienia postawy ciała.

3. Wypracowanie umiejętności rozluźniania obszarów ciała odpowiedzialnych za tworzenie głosu.

4. Ćwiczenia oddechowe: oddychanie przeponowo - żebrowe, podparcie oddechowe, wydłużanie i wyrównywanie fazy wydechowej.

5. Ćwiczenia fonacyjne: miękki atak dźwięku, wykorzystanie rezonatorów.

6. Ćwiczenia artykulacyjne.

7. Praca nad techniką mowy.

8. Praca z tekstem.

9. Głos jako narzędzie pracy nauczyciela. Elementy autoprezentacji.

10. Higiena pracy głosem

Bibliography: (in Polish)

1. Bednarek J. D., Ćwiczenia wyrazistości mowy, Wrocław 2002

2. Ciecierska-Zajdel B., Trening głosu, Warszawa 2012

3. Emisja głosu nauczyciela, red. M. Przybysz-Piwko. Warszawa 2006

5. Linklater K., Uwolnij swój głos, Kraków 2012

6. Logopedia artystyczna, Gdańsk 2016

7. Rehabilitacja zawodowych zaburzeń głosu. Poradnik dla nauczycieli, red. M. Śliwińska-Kowalska, E. Niebudek-Bogusz, Łódź 2011

8. Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu, Kraków 2003

9. Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 2000.

10. Toczyska B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007

11. Toczyska B., Zacznij od samogłoski, Gdańsk 2016

12. Walczak- Deleżyńska M., Aby język giętki… Wybór ćwiczeń artykulacyjnych od J. Tennera do B. Toczyskiej, Wrocław 2001.

13. Zalesska-Kręcicka M., Kręcicki T., Wierzbicka E., Głos i jego zaburzenia: zagadnienia higieny i emisji głosu, Wrocław 2004

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza

Student:

1. Zna mechanizmy tworzenia głosu.

2. Potrafi opisać budowę narządu głosu.

3. Zna zasady higieny pracy głosem.

4. Umie rozpoznać nieprawidłowości mogące prowadzić do złych nawyków emisyjnych.

Umiejętności

Student:

1. Potrafi modyfikować złe nawyki emisyjne i artykulacyjne.

2. Potrafi zaprezentować ćwiczenia oddechowe, fonacyjne oraz poprawiające technikę mowy.

Kompetencje społeczne:

Student:

1. Akceptuje różnice wynikające z indywidualnych możliwości oraz ograniczeń w tworzeniu głosu i mowy.

2. Rozumie wpływ procesów psychicznych i fizycznych na indywidualną jakość głosu.

3. Docenia estetyczne walory wypowiedzi ustnej.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

ocena ciągła i kontrola obecności

zaliczenie ustne

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)