University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Publishing house functioning. Organization – marketing – copyright

General data

Course ID: 3007-W1A2FW
Erasmus code / ISCED: 09.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Publishing house functioning. Organization – marketing – copyright
Name in Polish: Funkcjonowanie wydawnictwa. Organizacja - marketing - prawo autorskie
Organizational unit: Institute of Applied Polish Studies
Course groups: (in Polish) Przedmioty I roku specjalizacji edytorstwo naukowe i redakcja tekstu (II r. st.) - stacjonarne
(in Polish) Przedmioty specjalizacji edytorstwo naukowe i redakcja tekstu dla polonistów - studia stacjonarne
(in Polish) Wszystkie przedmioty polonistyczne - oferta ILP (3001...) , IJP (3003...) i IPS (3007...)
ECTS credit allocation (and other scores): 1.50 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Student jest na I roku specjalizacji redaktorsko-wydawniczej.


Podstawowa orientacja w funkcjonowaniu polskiego rynku wydawniczego.

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Program zajęć obejmuje zagadnienia związane ze współczesnym rynkiem wydawniczym w Polsce.

Full description: (in Polish)

Zajęcia przedstawiają reprezentatywne zagadnienia z obszaru wiedzy o działalności współczesnego wydawnictwa. Wprowadzają elementarne wiadomości o narodzinach nowoczesnego ruchu wydawniczego w Polsce i rozpatrują specyfikę pracy wydawcy w czasach rewolucji cyfrowej.

Najważniejsze zagadnienia działalności wydawniczej powiązane są

z informacjami na temat rynku książki i komunikacji literackiej. Wiedza o wydawnictwie staje się w powyższej perspektywie jedną z nauk pomocniczych współczesnego literaturoznawstwa.

W trakcie zajęć wiedza opisowo-teoretyczna sąsiaduje z wiedzą pragmatyczną (zawieranie umowy z wydawcą, prawo autorskie, strategie (auto)promocyjne). Nabyte informacje mogą również okazać się użyteczne na etapie przyszłej działalności wydawniczej lub pisarskiej.

Bibliography: (in Polish)

Artykułu prasowe (papierowe oraz internetowe) dotyczące bieżących zagadnień rynku wydawniczego, jak również wybrane opracowania (monografie i książki zbiorowe) m.in.:

Jerzy Starnawski, Praca wydawcy naukowego, Wrocław 1992.

Encyklopedia wiedzy o książce, Wrocław 1971 (wybrane hasła).

Janina Wiercińska, Sztuka i książka, Warszawa 1986.

Małgorzata Bogaczyk-Vormayr, Wszystko jest Tekstem? Hipertekstualność jako nowe doświadczenie literatury, „Teksty Drugie” 2008, nr 1-2.

Paweł Pollak, Jak wydać książkę? Poradnik, Wrocław 2007.

Jan Gebethner, Młodość wydawcy, Wrocław 1989.

Nathalie Heinich, Socjologia sztuki, przeł. Agnieszka Karpowicz, Warszawa 2010.

Przemysław Czapliński, Powrót centrali. Literatura w nowej

rzeczywistości, Kraków 2007.

Alina Domańska-Baer, Co pracownik i student szkoły wyższej o

prawie autorskim wiedzieć powinien? Informator, Warszawa 2009.

Współczesne polskie drukarstwo i grafika książki. Mały słownik

encyklopedyczny, Wrocław 1982.

Łukasz Gołębiewski, Kuba Frołow, Paweł Waszczyk, Rynek książki

w Polsce 2013, Wydawnictwa, Warszawa 2013.

Joanna Hetman, Podstawy prawa własności intelektualnej, Warszawa 2010.

Łukasz Gołębiewski, Śmierć książki. No future book, Warszawa 2008.

Learning outcomes: (in Polish)

W trakcie ćwiczeń student nabywa wiedzę z następujących obszarów:

1. stratyfikacja działalności współczesnego wydawnictwa,

2. prawo autorskie,

3. powstawanie książek użytkowych (w tym elektronicznej),

4. zdobywa orientację w mechanizmach bieżącego rynku

księgarskiego (reklama, system targów, strategie

marketingowe sukcesu wydawniczego).

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

- aktywność na zajęciach (35%)

- końcowe zaliczenie pisemne (test) (65%)

Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu - 2 zajęć w semestrze.

Practical placement: (in Polish)

N/A

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 15 hours, 45 places more information
Coordinators: Milena Wojtyńska-Nowotka
Group instructors: Dariusz Dziurzyński
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Classes - Grading

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 15 hours, 45 places more information
Coordinators: Dariusz Dziurzyński, Katarzyna Maciejak
Group instructors: Dariusz Dziurzyński
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Classes - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)