Sources of the tradition of Baltic states
General data
Course ID: | 3020-BA1ZTK |
Erasmus code / ISCED: |
09.201
|
Course title: | Sources of the tradition of Baltic states |
Name in Polish: | Źródła tradycji krajów bałtyckich |
Organizational unit: | Department of General Linguistics, Sign Language Linguistics and Baltic Studies |
Course groups: |
(in Polish) Filologia bałtycka - minimum programowe (3020...) (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla I roku filologii bałtyckiej - studia 1-go stopnia |
ECTS credit allocation (and other scores): |
4.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | Familiarity with the basic facts about Lithuania (at the level of final secondary school examination. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
The aim of the course is to present the contexts of the Baltic cultures in a broad sense, including the methodology of research into Classical. The programme of the course assumes insight into the basic facts from the domains of mythology, folklore, cultural history, ethnology, visual arts etc. that have influenced (both in the past and in the present) the rise of a sui generis Baltic culture and mentality. |
Full description: |
The aim of the classes is: -to elaborate on prior knowledge concerning the cultures of Lithuania and Latvia gained from the course „Knowledge about the Baltic Countries”, and to deepen their knowledge on the roots of Lithuanian and Latvian culture. First, participants acquire a thorough insight into the Classical l sources of the European cultural tradition; then they are introduced to the sources of Baltic history and culture, as well as to subsequent historical and cultural facts that have shaped the mentality of the inhabitants of Lithuania and Latvia. They are acquainted with the basic manifestations of culture, as well as with studies by critics, men of letters and historians of culture who have worked on the traditional and present-day culture of the Lithuanian and Layvian peoples. During the classes devoted to the Baltic tradition recent events illustrating the dissemination of Lithuania and Latvia in Poland will be discussed. |
Bibliography: |
Wybrana literatura w j. polskim: 1. Brűckner Aleksander, Starożytna Litwa. Ludy i bogi. Szkice historyczne i mitologiczne, Olsztyn 1985. 2. Čepienė Irena, Historia litewskiej kultury etnicznej, Kaunas 2000. 3. Greimas Algirdas J., O bogach i ludziach, Kęty 2007. 4. Jackiewicz Mieczysław, Leksykon kultury litewskiej, Warszawa 2005. 5. Jucewicz Ludwik A., Wspomnienia Żmudzi, Wilno 1841. 6. Kolberg Oskar, Dzieła wszystkie, t. 5. Litwa, Wrocław-Poznań 1962. 7. Kraszewski, Józef I., Witolorauda, Wilno 1840, wyd. 2 1846. 8. Miłosz Oskar, Legendy i podania litewskie, Olsztyn 1985. 9. Narbutt Teodor, Dzieje starożytne narodu litewskiego, t. 1, Mitologia litewska, Wilno 1835. 10. Pietkiewicz Kazimierz, Etnografia Łotwy. Kultura materialna, Wrocław 1967. 11. Siemieński Lucjan, Podania i legendy polskie, ruskie i litewskie, Warszawa 1975 [1845]. 12. Tołłoczko Zdzisława i Tomasz, Architectura sine historiae nihil est. Z dziejów architektury i urbanistyki ziem Łotwy, Kraków 2013. 13. Ulanowska Stefania, Łotysze Inflant polskich a w szczególności gminy Wielońskiej, powiatu Rzeżyckiego. Obraz etnograficzny, cz. III, Podania. Baśnie. Fraszki, itd., w: „Zbiór Wiadomości do Antropologii Krajowej, t. XVIII, 1895, s. 232-490. 14. Zahorski Władysław, Podania i legendy wileńskie, Gdańsk 1991 [1925]. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po ukończeniu kursu student: - zna i rozumie miejsce i znaczenie filologii w relacji do innych nauk humanistycznych; - zna i rozumie źródła tradycji etnicznej litewskiej i łotewskiej oraz podstawowe pojęcia z zakresu kulturoznawstwa; - potrafi dekodować wątki kulturowe w literaturze i sztuce Litwy i Łotwy; - potrafi krytycznie spojrzeć na proces historycznoliteracki i właściwie usytuować w nim wybrane zjawiska społeczno-kulturowe z obszaru Litwy i Łotwy; - jest gotów do właściwej oceny znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych; -wyraża zainteresowanie samodzielnym pogłębianiem wiedzy z zakresu tradycji litewskiej i łotewskiej. |
Assessment methods and assessment criteria: |
Conditions for receiving the graded course credit: a) checking of attendance (two absences per term are allowed); b)active participation in classes. c) Multimedia Presentation. |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU KON
W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours, 26 places
|
|
Coordinators: | Alicja Kitlasz, Justyna Prusinowska, Joanna Tabor-Książyk | |
Group instructors: | Justyna Prusinowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
|
Full description: |
(in Polish) Tematy zajęć: 1. Historia folklorystyki litewskiej i łotewskiej. Przegląd źródeł. 2. Polskie zainteresowania folklorem Litwy i Łotwy. 3. Ludowe pieśni litewskie. 4. Z szafy Krišjānisa Baronsa czyli łotewskie pieśni ludowe. 5. Bajki ajtiologiczne. 6. Podania i legendy litewskie i łotewskie. 7. Miejsca na mapie dla Litwinów i Łotyszy wyjątkowe. 8. Mitologia Bałtów (także Prusów). 9. Romantyzm a folklor i mitologia. Eposy ludowe. 10. Kultura materialna. 11. Budownictwo ludowe. Skanseny. 12. Sztuka sakralna. Krzyże i krikštai. 13. Styl narodowy w architekturze. 14. Litewskość i łotewskość w sztukach plastycznych i muzyce. |
Copyright by University of Warsaw.