Wstęp do literatury łotewskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3020-BA3WLL |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do literatury łotewskiej |
Jednostka: | Katedra Językoznawstwa Ogólnego, Migowego i Bałtystyki |
Grupy: |
Filologia bałtycka - wszystkie przedmioty Przedmioty obowiązkowe dla III roku filologii bałtyckiej - studia 1-go stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Historia literatury łotewskiej w zarysie - czołowi przedstawiciele, najważniejsze zjawiska, prądy, dzieła literackie, osobliwości, przedstawione na szerokim tle historycznym, społecznym i kulturowym. Omówienie periodyzacji literatury łotewskiej; zaprezentowanie jej na tle innych literatur europejskich; porównanie z literaturami litewską i polską, wskazanie ich punktów wspólnych i istotnych różnic. Na zajęciach omawiane będą teksty tworzone na przestrzeni wieków zarówno przez Łotyszy (w kraju i poza nim), jak i autorów innych narodowości (głównie Niemców bałtyckich), które w dużej mierze zadecydowały o jej obecnym charakterze. Wstęp do literatury łotewskiej otworzy omówienie XIII-wiecznych kronik liwońskich, a zakończy rozważanie na temat literatury najnowszej, jej perspektyw oraz kierunków rozwoju. |
Pełny opis: |
Tematy zajęć: 1. Periodyzacja literatury łotewskiej. Początki piśmiennictwa na Łotwie: kroniki liwońskie. 2. Literatura starołotewska. Pierwsze teksty w języku łotewskim. 3. Literatura starołotewska. Poezja łotewska XVI–XVII w. 4. Herrnhutyzm. Literatura rękopiśmienna (XVIII w). 5. Oświecenie na Łotwie (G.F. Stender, G. Merkel). 6. Rozwój literatury pięknej w języku łotewskim. 7. Działalność młodołotyszy. Romantyzm narodowy. Epos "Lāčplēsis" (1888). 8. Realizm i pierwsza łotewska powieść - "Mērnieku laiki" (1879). 9. Prądy, kierunki, ugrupowania literackie przeł. XIX/XX w. 10. Twórczość Rainisa i Aspazji. Historia łotewskiego dramatu i teatru. 11. Awangarda łotewska. 12. Literatura łotewska od II wojny światowej po rok 1950. 13. Łotewska literatura emigracyjna. 14. Łotewska literatura radziecka. 15. Literatura najnowsza. |
Literatura: |
Podstawowa literatura przedmiotu: Berelis Guntis, Latviešu literatūras vēsture. No pirmajiem rakstiem līdz 1999. gadam, Rīga: Zvaigzne ABC 1999. Berelis Guntis, Neēd šo ābolu, tas ir mākslas darbs. Postmodernisms un latviešu literatūra, Rīga: Atēna 2001. Bičolis J., Vecākās latviešu literatūras chrēstomatija vidusskolām, Rīga: Valters un Rapa 1933. Čakars O., Grigulis A., Losberga M., Latviešu literatūras vēsture no pirmsākumiem līdz XIX gadsimta 80. gadiem, Rīga: Zvaigzne 1990. Daija Pauls, Apgaismība un kultūrpārnese. Latviešu laicīgās literatūras tapšana, Rīga LU LFMI 2013. “Elles ķēķis”, red. L. Soma, Rīga: Zvaigzne ABC [2001]. Grudule Māra, Latviešu dzejas sākotne 16. un 17. gadsimtā kultūrvēsturiskos kontekstos, Rīga LU LFMI 2017 + http://lulfmi.lv/files/gramatas/2017-Grudule-Mara-Latviesu-dzejas-sakotne-Antologija.pdf Jaunākā latviešu literatūra. Žanru pārskati, teorija un kritika, sast. Ausma Cimdiņa, Rīga: LU Akadēmiskais apgāds 2007. Latviešu literatūra 2000-2006, Rīga: Valters un Rapa 2007. Latviešu literatūra 2007-2015, sast. Kārlis Vērdiņš, Rīga: LU LFMI 2018. Latviešu literatūras vēsture, t. I-III , Rīga: Zvaigzne ABC 1998-2001. Mūsdienu literatūras teorijas, sast. Ieva E. Kalniņa, Kārlis Vērdiņš, Rīga: LU LFMI 2013. Tabūns Broņislavs, Modernisma virzieni latviešu literatūrā, Rīga: Zinātne 2003. Vecgrāvis Viesturs, “Mani sveicina zvaigznes…" Romantiskā pasaules izjūta latviešu dzejā. Impresijas un ieskati. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds, 2018. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student - zna i rozumie tematy i idee pisarskie wybranych twórców literatury łotewskiej oraz dynamikę rozwoju procesu historycznoliterackiego w obrębie tej literatury; - zna i rozumie wpływ wybranych dzieł literackich na kształt kultury łotewskiej; - zna i rozumie metody interpretacji i analizy tekstu literackiego; - zna i rozumie rolę literatury w kształtowaniu kultury; - potrafi czytać, interpretować i analizować teksty łotewskiej literatury, uwzględniając kontekst historyczny i kulturowy; - dyskutuje na temat przeczytanych lektur, przedstawiając odpowiedni materiał ilustracyjny; - potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi i pojęciami właściwymi dla literaturoznawstwa; - potrafi krytycznie spojrzeć na proces historycznoliteracki i właściwie usytuować w nim konkretne zjawiska społeczno-kulturowe z obszaru Łotwy; - potrafi pisać prace pisemne w języku polskim, dotyczące zagadnień szczegółowych z zakresu literatury i kultury Łotwy, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i różnorodnych źródeł; - jest gotów do właściwej oceny znaczenia łotewskiego dziedzictwa kulturowego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Obecność: student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze, każda kolejna nieobecność musi zostać odrobiona w sposób uzgodniony z prowadzącą. 2. Bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność na zajęciach. 3. Test zaliczeniowy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 8 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Kitlasz, Justyna Prusinowska, Joanna Tabor-Książyk | |
Prowadzący grup: | Justyna Prusinowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-16 - 2026-06-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 8 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Kitlasz, Zofia Mitan-Gawryszewska, Joanna Tabor-Książyk | |
Prowadzący grup: | Alicja Kitlasz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.