University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Specialized Linguistic Introductory Seminar I

General data

Course ID: 3020-BB1PS-J
Erasmus code / ISCED: 09.304 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0232) Literature and linguistics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Specialized Linguistic Introductory Seminar I
Name in Polish: Proseminarium specjalizacyjne językoznawcze 1
Organizational unit: Department of General Linguistics, Sign Language Linguistics and Baltic Studies
Course groups: (in Polish) Filologia bałtycka - minimum programowe (3020...)
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla I roku filologii bałtyckiej - studia 2-go stopnia
(in Polish) Przedmioty specjalizacji językoznawczej filologii bałtyckiej
ECTS credit allocation (and other scores): 5.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

The course is a review of selected theoretical issues in linguistics. It aims at broadening the scope of theoretical linguistic knowledge of the course participants. Depending on the actual course cycle, it will focus either on pragmatics or on cognitive linguistics


Mode:

Classroom

Short description:

The theoretical part of the course is focused on critical readings of theoretical texts. The models presented there are then applied to selected linguistic phenomena

Learning outcomes:

Upon the completion of the course student:

-knows main issues in either linguistic pragmatics or cognitive linguistics, as well as their respective terminologies and sample methods of analysis

- analyses simple examples in accordance with the linguistic theory in question

- appropriately warrants and documents the results of their analysis

Assessment methods and assessment criteria:

Final short essay of 1-2 pages discussing a selected linguistic example .

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours, 5 places more information
Coordinators: Alicja Kitlasz, Jadwiga Linde-Usiekniewicz, Joanna Tabor-Książyk
Group instructors: Jadwiga Linde-Usiekniewicz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Na zajęciach omawia się wybrane zagadnienia dotyczące językoznawstwa pragmatycznego: jego definicje i zakres; teorie aktów mowy; problemy znaczenia i rozumienia wypowiedzi; teoria relewancji i wnioskowanie; grzeczność językowa (teoria godności i honoryfikatywność); struktura informacyjna języka i wypowiedzeń; perswazja i manipulacja

Full description: (in Polish)

Na zajęciach są omawiane są wybrane zagadnienia z zakresu językoznawstwa pragmatycznego, takie jak: jego definicje i zakres; teorie aktów mowy; problemy znaczenia i rozumienia wypowiedzi (implikatury konwersacyjne, presupozycje); teoria relewancji i wnioskowanie; grzeczność językowa (teoria godności i honoryfikatywność); struktura informacyjna języka i wypowiedzeń; perswazja i manipulacja.

Podstawą zajęć jest wspólna komentowana lektura podstawowych tekstów teoretycznych. W zależności od zainteresowań słuchaczy uzupełnia się tekstami omawiającymi zastosowanie aparatu językoznawstwa pragmatycznego w analizie literackiej i w translatologii.

Studenci zdobywają podstawową wiedzę o językoznawstwie pragmatycznym jako o dyscyplinie językoznawczej (rozwój teorii, obszar badawczy), poznają aparat pojęciowy i metody stosowane w opisie zjawisk pragmatycznojęzykowych. Uczestnicząc w dyskusjach konfrontują rozwiązania zaproponowane w literaturze naukowej z materiałem języków bałtyckich i rozwijąją umiejętność samodzielnej analizy danych językowych.

Przyjęta metoda pracy polega na

a) czytaniu i omawianiu tekstów teoretycznych

b) czytaniu i omawianiu tekstów pokazujących zastosowanie tych metod

c) analizie wybranych przykładów

Bibliography: (in Polish)

R. Kalisz, Pragmatyka językowa, Gdańsk 1993 (wybrane rozdziały)

S. Levinson, Pragmatyka Warszawa 2010 (wybrane rozdziały)

J. Austin, Mówienie i poznawanie, Warszawa 2010 (wybrane rozdziały)

J. Searle, Czynności mowy, Warszawa 1997 (wybrane rozdziały)

H.P. Grice, Znaczenie, Przegląd Humanistyczny 1990 (1)

H.P. Grice, Logika a konwersacja, Język w świetle nauki Warszawa 1980 lub Przegląd Humanistyczny 1977/6

E. Paduceva, Wypowiedź i jej odniesienie do rzeczywistości, Warszawa 1992 (wybrane rozdziały)

D. Speiber, D. Wilson, Relewancja. Komunikcja i poznanie, Kraków 2011 (wybrane rozdziały)

R. Huszcza, Honoryfikatywność. Gramatyka, pragmatyka, typologia. Warszawa 2006

J. Linde-Usiekniewicz, Językowe, międzyjęzykowe, kulturowe i międzykulturowe aspekty grzeczności w: M. Marcjanik (red.) Grzeczność na krańcach świata, Warszawa 2007,

Notes: (in Polish)

Literatura ilustrująca wykorzystanie tych metod zostanie wprowadzona na zajęciach w zależności od zainteresowań użytkowników

Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)

Time span: 2025-02-17 - 2025-06-08
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours, 5 places more information
Coordinators: Paweł Brudzyński, Alicja Kitlasz, Joanna Tabor-Książyk
Group instructors: Paweł Brudzyński
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Na zajęciach omawia się wybrane zagadnienia dotyczące językoznawstwa pragmatycznego: jego definicje i zakres; teorie aktów mowy; problemy znaczenia i rozumienia wypowiedzi; teoria relewancji i wnioskowanie; grzeczność językowa (teoria godności i honoryfikatywność); struktura informacyjna języka i wypowiedzeń; perswazja i manipulacja

Full description: (in Polish)

Na zajęciach są omawiane są wybrane zagadnienia z zakresu językoznawstwa pragmatycznego, takie jak: jego definicje i zakres; teorie aktów mowy; problemy znaczenia i rozumienia wypowiedzi (implikatury konwersacyjne, presupozycje); teoria relewancji i wnioskowanie; grzeczność językowa (teoria godności i honoryfikatywność); struktura informacyjna języka i wypowiedzeń; perswazja i manipulacja.

Podstawą zajęć jest wspólna komentowana lektura podstawowych tekstów teoretycznych. W zależności od zainteresowań słuchaczy uzupełnia się tekstami omawiającymi zastosowanie aparatu językoznawstwa pragmatycznego w analizie literackiej i w translatologii.

Studenci zdobywają podstawową wiedzę o językoznawstwie pragmatycznym jako o dyscyplinie językoznawczej (rozwój teorii, obszar badawczy), poznają aparat pojęciowy i metody stosowane w opisie zjawisk pragmatycznojęzykowych. Uczestnicząc w dyskusjach konfrontują rozwiązania zaproponowane w literaturze naukowej z materiałem języków bałtyckich i rozwijąją umiejętność samodzielnej analizy danych językowych.

Przyjęta metoda pracy polega na

a) czytaniu i omawianiu tekstów teoretycznych

b) czytaniu i omawianiu tekstów pokazujących zastosowanie tych metod

c) analizie wybranych przykładów

Bibliography: (in Polish)

R. Kalisz, Pragmatyka językowa, Gdańsk 1993 (wybrane rozdziały)

S. Levinson, Pragmatyka Warszawa 2010 (wybrane rozdziały)

J. Austin, Mówienie i poznawanie, Warszawa 2010 (wybrane rozdziały)

J. Searle, Czynności mowy, Warszawa 1997 (wybrane rozdziały)

H.P. Grice, Znaczenie, Przegląd Humanistyczny 1990 (1)

H.P. Grice, Logika a konwersacja, Język w świetle nauki Warszawa 1980 lub Przegląd Humanistyczny 1977/6

E. Paduceva, Wypowiedź i jej odniesienie do rzeczywistości, Warszawa 1992 (wybrane rozdziały)

D. Speiber, D. Wilson, Relewancja. Komunikcja i poznanie, Kraków 2011 (wybrane rozdziały)

R. Huszcza, Honoryfikatywność. Gramatyka, pragmatyka, typologia. Warszawa 2006

J. Linde-Usiekniewicz, Językowe, międzyjęzykowe, kulturowe i międzykulturowe aspekty grzeczności w: M. Marcjanik (red.) Grzeczność na krańcach świata, Warszawa 2007,

Notes: (in Polish)

Literatura ilustrująca wykorzystanie tych metod zostanie wprowadzona na zajęciach w zależności od zainteresowań użytkowników

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)