Specialized Linguistic Introductory Seminar 2
General data
Course ID: | 3020-BB2PS-J |
Erasmus code / ISCED: |
09.305
|
Course title: | Specialized Linguistic Introductory Seminar 2 |
Name in Polish: | Proseminarium specjalizacyjne językoznawcze 2 |
Organizational unit: | Department of General Linguistics, Sign Language Linguistics and Baltic Studies |
Course groups: |
(in Polish) Filologia bałtycka - minimum programowe (3020...) (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla II roku filologii bałtyckiej - studia 2-go stopnia (in Polish) Przedmioty specjalizacji językoznawczej filologii bałtyckiej |
ECTS credit allocation (and other scores): |
5.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | The course is a review of selected theoretical issues in linguistics. It aims at broadening the scope of theoretical linguistic knowledge of the course participants. Depending on the actual course cycle, it will focus either on pragmatics or on cognitive linguistics |
Mode: | Classroom |
Short description: |
The theoretical part of the course is focused on critical readings of theoretical texts. The models presented there are then applied to selected linguistic phenomena |
Learning outcomes: |
Upon the completion of the course student: - knows main issues in either linguistic pragmatics or cognitive linguistics, as well as their respective terminologies and sample methods of analysis - analyses simple examples in accordance with the linguistic theory in question - appropriately warrants and documents the results of their analysis |
Assessment methods and assessment criteria: |
Final essay of 3-5 pages -- 100% or two to three shorter essays, contributing their percentage to the final score. |
Practical placement: |
None |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W KON
TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours, 5 places
|
|
Coordinators: | Alicja Kitlasz, Jadwiga Linde-Usiekniewicz, Joanna Tabor-Książyk | |
Group instructors: | Jadwiga Linde-Usiekniewicz | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
|
Mode: | Classroom |
|
Short description: |
(in Polish) Na zajęciach omawia się wybrane zagadnienia dotyczące językoznawstwa pragmatycznego: jego definicje i zakres; teorie aktów mowy; problemy znaczenia i rozumienia wypowiedzi; teoria relewancji i wnioskowanie; grzeczność językowa (teoria godności i honoryfikatywność); struktura informacyjna języka i wypowiedzeń; perswazja i manipulacja |
|
Full description: |
(in Polish) Na zajęciach są omawiane są wybrane zagadnienia z zakresu językoznawstwa pragmatycznego, takie jak: jego definicje i zakres; teorie aktów mowy; problemy znaczenia i rozumienia wypowiedzi (implikatury konwersacyjne, presupozycje); teoria relewancji i wnioskowanie; grzeczność językowa (teoria godności i honoryfikatywność); struktura informacyjna języka i wypowiedzeń; perswazja i manipulacja. Podstawą zajęć jest wspólna komentowana lektura podstawowych tekstów teoretycznych. W zależności od zainteresowań słuchaczy uzupełnia się tekstami omawiającymi zastosowanie aparatu językoznawstwa pragmatycznego w analizie literackiej i w translatologii. Studenci zdobywają podstawową wiedzę o językoznawstwie pragmatycznym jako o dyscyplinie językoznawczej (rozwój teorii, obszar badawczy), poznają aparat pojęciowy i metody stosowane w opisie zjawisk pragmatycznojęzykowych. Uczestnicząc w dyskusjach konfrontują rozwiązania zaproponowane w literaturze naukowej z materiałem języków bałtyckich i rozwijąją umiejętność samodzielnej analizy danych językowych. |
|
Bibliography: |
(in Polish) R. Kalisz, Pragmatyka językowa, Gdańsk 1993 (wybrane rozdziały) S. Levinson, Pragmatyka Warszawa 2010 (wybrane rozdziały) J. Austin, Mówienie i poznawanie, Warszawa 2010 (wybrane rozdziały) J. Searle, Czynności mowy, Warszawa 1997 (wybrane rozdziały) H.P. Grice, Znaczenie, Przegląd Humanistyczny 1990 (1) H.P. Grice, Logika a konwersacja, Język w świetle nauki Warszawa 1980 lub Przegląd Humanistyczny 1977/6 E. Paduceva, Wypowiedź i jej odniesienie do rzeczywistości, Warszawa 1992 (wybrane rozdziały) D. Speiber, D. Wilson, Relewancja. Komunikcja i poznanie, Kraków 2011 (wybrane rozdziały) R. Huszcza, Honoryfikatywność. Gramatyka, pragmatyka, typologia. Warszawa 2006 J. Linde-Usiekniewicz, Językowe, międzyjęzykowe, kulturowe i międzykulturowe aspekty grzeczności w: M. Marcjanik (red.) Grzeczność na krańcach świata, Warszawa 2007, |
|
Notes: |
Text presenting applications of the methods will be chosen in accordance to participants' interests. |
Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)
Time span: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours, 5 places
|
|
Coordinators: | Paweł Brudzyński, Alicja Kitlasz, Joanna Tabor-Książyk | |
Group instructors: | Paweł Brudzyński | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
|
Mode: | Classroom |
|
Short description: |
(in Polish) Na zajęciach omawia się wybrane zagadnienia dotyczące językoznawstwa pragmatycznego: jego definicje i zakres; teorie aktów mowy; problemy znaczenia i rozumienia wypowiedzi; teoria relewancji i wnioskowanie; grzeczność językowa (teoria godności i honoryfikatywność); struktura informacyjna języka i wypowiedzeń; perswazja i manipulacja |
|
Full description: |
(in Polish) Na zajęciach są omawiane są wybrane zagadnienia z zakresu językoznawstwa pragmatycznego, takie jak: jego definicje i zakres; teorie aktów mowy; problemy znaczenia i rozumienia wypowiedzi (implikatury konwersacyjne, presupozycje); teoria relewancji i wnioskowanie; grzeczność językowa (teoria godności i honoryfikatywność); struktura informacyjna języka i wypowiedzeń; perswazja i manipulacja. Podstawą zajęć jest wspólna komentowana lektura podstawowych tekstów teoretycznych. W zależności od zainteresowań słuchaczy uzupełnia się tekstami omawiającymi zastosowanie aparatu językoznawstwa pragmatycznego w analizie literackiej i w translatologii. Studenci zdobywają podstawową wiedzę o językoznawstwie pragmatycznym jako o dyscyplinie językoznawczej (rozwój teorii, obszar badawczy), poznają aparat pojęciowy i metody stosowane w opisie zjawisk pragmatycznojęzykowych. Uczestnicząc w dyskusjach konfrontują rozwiązania zaproponowane w literaturze naukowej z materiałem języków bałtyckich i rozwijąją umiejętność samodzielnej analizy danych językowych. |
|
Bibliography: |
(in Polish) R. Kalisz, Pragmatyka językowa, Gdańsk 1993 (wybrane rozdziały) S. Levinson, Pragmatyka Warszawa 2010 (wybrane rozdziały) J. Austin, Mówienie i poznawanie, Warszawa 2010 (wybrane rozdziały) J. Searle, Czynności mowy, Warszawa 1997 (wybrane rozdziały) H.P. Grice, Znaczenie, Przegląd Humanistyczny 1990 (1) H.P. Grice, Logika a konwersacja, Język w świetle nauki Warszawa 1980 lub Przegląd Humanistyczny 1977/6 E. Paduceva, Wypowiedź i jej odniesienie do rzeczywistości, Warszawa 1992 (wybrane rozdziały) D. Speiber, D. Wilson, Relewancja. Komunikcja i poznanie, Kraków 2011 (wybrane rozdziały) R. Huszcza, Honoryfikatywność. Gramatyka, pragmatyka, typologia. Warszawa 2006 J. Linde-Usiekniewicz, Językowe, międzyjęzykowe, kulturowe i międzykulturowe aspekty grzeczności w: M. Marcjanik (red.) Grzeczność na krańcach świata, Warszawa 2007, |
|
Notes: |
Text presenting applications of the methods will be chosen in accordance to participants' interests. |
Copyright by University of Warsaw.