University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Culture and History of the Deaf

General data

Course ID: 3020-J1B1KG
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0314) Sociology and cultural studies The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Culture and History of the Deaf
Name in Polish: Kultura i historia Głuchych
Organizational unit: Department of General Linguistics, Sign Language Linguistics and Baltic Studies
Course groups: (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla I roku filologii PJM - stacjonarne 2go stopnia
(in Polish) Wszystkie przedmioty filologii polskiego języka migowego
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Celem zajęć jest zaznajomienie studentów z tematyką głuchoty rozpatrywanej z perspektywy kulturowej. Studenci poznają podstawowe fakty z zakresu kultury i historii Głuchych oraz terminologię związaną z tą tematyką.

Mode:

Blended learning

Short description: (in Polish)

Zajęcia prezentują przekrój zagadnień związanych z kulturowym postrzeganiem głuchoty i języka migowego oraz z historią edukacji niesłyszących i rozwojem ruchów społecznych tworzonych przez głuchych i dla głuchych.

Full description: (in Polish)

Omawiane zagadnienia:

– tożsamość społeczna i kulturowa głuchych/Głuchych,

– medyczne i kulturowe rozumienie głuchoty,

– relacje głuchych i słyszących na przestrzeni dziejów: oralizm, paternalizm, audyzm,

– historia edukacji niesłyszących,

– niesłyszący w historii i ruch społeczny głuchych,

– zarys polityki językowej wobec głuchych,

Deaf art, poezja migowa

– humor i zabawy językowe,

– Głusi a nowe media

Bibliography: (in Polish)

Adamiec, T. (2003) „Głuchoniemi i świadectwa ich życia od starożytności do końca XVIII wieku – przegląd problematyki” [w:] Świdziński M., Gałkowski T., (red.) Studia nad kompetencją językową i komunikacją niesłyszących, Warszawa: Uniwersytet Warszawski: Wydział Polonistyki, Wydział Psychologii, Polski Komitet Audiofonologii, Instytut Głuchoniemych im. ks. Jakuba Falkowskiego, 237-263.

Eriksson, P. (1998), The History of Deaf People. Örebro.

Łozińska, S., Rutkowski, P. (2017), Język migowy źródłem pamięci społecznej Głuchych, Horyzonty Wychowania, 16 (38), 91-108.

Sacks, O., (1998), Zobaczyć głos. Podróż do świata ciszy. Zysk i S-ka, Poznań.

Szczepankowski, B. (1999), Niesłyszący - głusi - głuchoniemi: wyrównywanie szans. WSiP, Warszawa.

Tożsamość społeczno-kulturowa Głuchych. (2007), red. E. Woźnicka. PZG, Łódź.

Inne lektury wskazane przez prowadzących zajęcia.

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu zajęć student:

Posiada wiedzę na temat różnych modeli postrzegania głuchoty i paradygmatów tożsamości społeczno-kulturowej niesłyszących.

Zna i rozumie rolę języka migowego w kulturze Głuchych, w tym rolę tekstów artystycznych tworzonych w języku migowym, oraz złożoność i specyfikę tej kultury.

Posiada wiedzę o historii edukacji niesłyszących oraz o rozwoju ruchów społecznych zajmujących się głuchymi i PJM.

Potrafi docenić konieczność rozwoju zawodowego i ciągłego poszerzania zdobytej wiedzy, w tym wiedzy dotyczącej niesłyszących i ich języka.

Dostrzega różnice językowo-kulturowe między światem głuchych a słyszących i wykazuje chęć dążenia do porozumienia międzykulturowego, wykazuje się empatią i otwartością na innych.

Rozumie znaczenie języka dla podtrzymania i rozwoju więzi społecznych oraz zachowania dziedzictwa językowo-kulturowego niesłyszących.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Obowiązkowa obecność na zajęciach.

Projekt.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 30 hours, 40 places more information
Coordinators: Sylwia Łozińska, Paweł Rutkowski, Małgorzata Talipska
Group instructors: Małgorzata Czajkowska-Kisil, Bogdan Szczepankowski, Tomasz Świderski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Lecture - Grading
Mode:

Classroom
Remote learning

Notes: (in Polish)

W przypadku zajęć zdalnych – spotkania z wykorzystaniem narzędzi ZOOM i Google Meet.

prof. dr hab. Bogdan Szczepankowski:

https://us02web.zoom.us/j/83446851515?pwd=Z0RQY3NHbnp5TWV2TlZRSEpNUHJDUT09

dr Małgorzata Czajkowska-Kisil

mgr Tomasz Świderski

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)