Culture and History of the Deaf
General data
Course ID: | 3020-J1B1KG |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(0314) Sociology and cultural studies
|
Course title: | Culture and History of the Deaf |
Name in Polish: | Kultura i historia Głuchych |
Organizational unit: | Department of General Linguistics, Sign Language Linguistics and Baltic Studies |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla I roku filologii PJM - stacjonarne 2go stopnia (in Polish) Wszystkie przedmioty filologii polskiego języka migowego |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Celem zajęć jest zaznajomienie studentów z tematyką głuchoty rozpatrywanej z perspektywy kulturowej. Studenci poznają podstawowe fakty z zakresu kultury i historii Głuchych oraz terminologię związaną z tą tematyką. |
Mode: | Blended learning |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia prezentują przekrój zagadnień związanych z kulturowym postrzeganiem głuchoty i języka migowego oraz z historią edukacji niesłyszących i rozwojem ruchów społecznych tworzonych przez głuchych i dla głuchych. |
Full description: |
(in Polish) Omawiane zagadnienia: – tożsamość społeczna i kulturowa głuchych/Głuchych, – medyczne i kulturowe rozumienie głuchoty, – relacje głuchych i słyszących na przestrzeni dziejów: oralizm, paternalizm, audyzm, – historia edukacji niesłyszących, – niesłyszący w historii i ruch społeczny głuchych, – zarys polityki językowej wobec głuchych, – Deaf art, poezja migowa – humor i zabawy językowe, – Głusi a nowe media |
Bibliography: |
(in Polish) Adamiec, T. (2003) „Głuchoniemi i świadectwa ich życia od starożytności do końca XVIII wieku – przegląd problematyki” [w:] Świdziński M., Gałkowski T., (red.) Studia nad kompetencją językową i komunikacją niesłyszących, Warszawa: Uniwersytet Warszawski: Wydział Polonistyki, Wydział Psychologii, Polski Komitet Audiofonologii, Instytut Głuchoniemych im. ks. Jakuba Falkowskiego, 237-263. Eriksson, P. (1998), The History of Deaf People. Örebro. Łozińska, S., Rutkowski, P. (2017), Język migowy źródłem pamięci społecznej Głuchych, Horyzonty Wychowania, 16 (38), 91-108. Sacks, O., (1998), Zobaczyć głos. Podróż do świata ciszy. Zysk i S-ka, Poznań. Szczepankowski, B. (1999), Niesłyszący - głusi - głuchoniemi: wyrównywanie szans. WSiP, Warszawa. Tożsamość społeczno-kulturowa Głuchych. (2007), red. E. Woźnicka. PZG, Łódź. Inne lektury wskazane przez prowadzących zajęcia. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu zajęć student: Posiada wiedzę na temat różnych modeli postrzegania głuchoty i paradygmatów tożsamości społeczno-kulturowej niesłyszących. Zna i rozumie rolę języka migowego w kulturze Głuchych, w tym rolę tekstów artystycznych tworzonych w języku migowym, oraz złożoność i specyfikę tej kultury. Posiada wiedzę o historii edukacji niesłyszących oraz o rozwoju ruchów społecznych zajmujących się głuchymi i PJM. Potrafi docenić konieczność rozwoju zawodowego i ciągłego poszerzania zdobytej wiedzy, w tym wiedzy dotyczącej niesłyszących i ich języka. Dostrzega różnice językowo-kulturowe między światem głuchych a słyszących i wykazuje chęć dążenia do porozumienia międzykulturowego, wykazuje się empatią i otwartością na innych. Rozumie znaczenie języka dla podtrzymania i rozwoju więzi społecznych oraz zachowania dziedzictwa językowo-kulturowego niesłyszących. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Obowiązkowa obecność na zajęciach. Projekt. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU WYK
WYK
W TH FR |
Type of class: |
Lecture, 30 hours, 40 places
|
|
Coordinators: | Sylwia Łozińska, Paweł Rutkowski, Małgorzata Talipska | |
Group instructors: | Małgorzata Czajkowska-Kisil, Bogdan Szczepankowski, Tomasz Świderski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Lecture - Grading |
|
Mode: | Classroom |
|
Notes: |
(in Polish) W przypadku zajęć zdalnych – spotkania z wykorzystaniem narzędzi ZOOM i Google Meet. prof. dr hab. Bogdan Szczepankowski: https://us02web.zoom.us/j/83446851515?pwd=Z0RQY3NHbnp5TWV2TlZRSEpNUHJDUT09 dr Małgorzata Czajkowska-Kisil mgr Tomasz Świderski |
Copyright by University of Warsaw.