Descriptive Polish Sign Language Grammar 3
General data
Course ID: | 3020-J1B2G3 |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(0231) Language acquisition
|
Course title: | Descriptive Polish Sign Language Grammar 3 |
Name in Polish: | Gramatyka opisowa polskiego języka migowego 3 |
Organizational unit: | Department of General Linguistics, Sign Language Linguistics and Baltic Studies |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla II roku filologii PJM - stacjonarne 2go stopnia (in Polish) Wszystkie przedmioty filologii polskiego języka migowego |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Celem zajęć jest zaznajomienie uczestników z kluczowymi zagadnieniami związanymi z opisem gramatycznym polskiego języka migowego (PJM). Analizowane będą rzeczywiste wypowiedzi użytkowników PJM zaczerpnięte z korpusu tego języka. Wprowadzona zostanie odpowiednia terminologia z zakresu językoznawstwa teoretycznego. Nabyta wiedza ułatwi studentom refleksję nad strukturami poznawanymi w trakcie nauki PJM. Przedmiot trwa trzy semestry. Każdy semestr ma własną specyfikę, wynikającą ze stopnia zaawansowania refleksji gramatycznej. Każdy semestr jest zaliczany osobno. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia wprowadzają studentów w problematykę opisu gramatycznego polskiego języka migowego (PJM). Wyposażają studentów w narzędzia i kompetencje niezbędne do analizowania zjawisk gramatycznych w językach wizualno-przestrzennych (z użyciem odpowiedniej terminologii). Podstawą empiryczną kursu są rzeczywiste wypowiedzi użytkowników PJM zaczerpnięte z korpusu tego języka. Nabyta wiedza ułatwi studentom refleksję nad strukturami przyswajanymi w trakcie praktycznej nauki PJM w ramach innych zajęć kursowych. Zajęcia pozwalają także uczestnikom na zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych podczas przygotowywania pracy magisterskiej z zakresu lingwistyki migowej. |
Full description: |
(in Polish) Zagadnienia omawiane w tym semestrze: 1. Gramatyka a struktura informacyjna w polskim języku migowym (PJM) 2. Topikalizacja, fokalizacja 3. Złożone konstrukcje zdaniowe (parataksa i hipotaksa) 4. Typy zdań podrzędnych (np. warunkowe, względne) 5. Procesy gramatykalizacyjne zachodzące w PJM 6. Wariantywność form gramatycznych używanych w PJM 7. Poprawność a naturalność: kształtowanie komunikatu migowego przez czynniki o charakterze gramatycznym i pragmatycznym 8. Analiza danych korpusowych pod względem wybranych właściwości gramatycznych PJM |
Bibliography: |
(in Polish) J. Łacheta, M. Czajkowska-Kisil, J. Linde-Usiekniewicz, P. Rutkowski, red., Korpusowy słownik polskiego języka migowego, Warszawa: Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego (publikacja online: http://www.slownikpjm.uw.edu.pl). R. Pfau, M. Steinbach, B. Woll (2012), red., Sign language: An international handbook. Berlin: De Gruyter Mouton (wybrane rozdziały). P. Rutkowski (2017), red., Ikoniczność w gramatyce i leksyce polskiego języka migowego (PJM) (Lingwistyka Migowa w Polsce / Sign Linguistics in Poland: 1), Warszawa: Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego. P. Rutkowski, M. Czajkowska-Kisil (2010), O kategorii zaimka osobowego w Polskim Języku Migowym (PJM), LingVaria 1(9), 65-77. P. Rutkowski, A. Kuder, J. Filipczak, P. Mostowski (2015), Analiza suprasegmentalnych wykładników negacji w polskim języku migowym (PJM) jako przykład wykorzystania metod korpusowych w badaniach nad komunikacją wizualno-przestrzenną, w: Metodologie językoznawstwa. Od dialektologii do dialektyki (Łódzkie Studia z Językoznawstwa Angielskiego i Ogólnego / Łódź Studies in English and General Linguistics: 4), red. P. Stalmaszczyk, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 109-130. P. Rutkowski, S. Łozińska (2014), red., Lingwistyka przestrzeni i ruchu. Komunikacja migowa a metody korpusowe, Warszawa: Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego. P. Rutkowski, S. Łozińska, Argument linearization in a three-dimensional grammar: A typological perspective on word order in Polish Sign Language (PJM), Journal of Universal Language, 17.1, 109-134. P. Tomaszewski, P. Rosik (2007a), Sygnały niemanualne a zdania pojedyncze w polskim języku migowym: gramatyka twarzy, Poradnik Językowy, 1, 33-49. P. Tomaszewski, P. Rosik (2007b), Sygnały niemanualne a zdania złożone w polskim języku migowym: gramatyka twarzy, Poradnik Językowy, 2, 64-80. P. Tomaszewski (2005), O niektórych elementach morfologii polskiego języka migowego: złożenia (cz. 1), Poradnik Językowy, 2, 59-75. P. Tomaszewski (2005), O niektórych elementach morfologii polskiego języka migowego: zapożyczenia (cz. 2), Poradnik Językowy, 3, 44-62. P. Tomaszewski (2011), Lingwistyczny opis struktury polskiego języka migowego, w: Język jako przedmiot badań psycholingwistycznych. Psycholingwistyka i neurolingwistyka, red. I. Kurcz, H. Okuniewska, Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica, 184-238. E. Twardowska (2008), red., Stan badań nad Polskim Językiem Migowym, Łódź: PZG Oddział Łódzki. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po ukończeniu zajęć student/studentka: [w zakresie wiedzy:] ma pogłębioną wiedzę na temat specyfiki metodologicznej, terminologii i metod stosowanych w badaniach nad gramatyką wizualno-przestrzenną; ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych aspektów struktury gramatycznej polskiego języka migowego (PJM), jej cech charakterystycznych, a także różnic i podobieństw między PJM a innymi językami migowymi oraz językami fonicznymi; ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat związków między gramatyką a innymi wymiarami komunikacji migowej; ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o najważniejszych nowych odkryciach naukowych w zakresie badań nad gramatyką PJM; [w zakresie umiejętności:] posiada umiejętność samodzielnego zdobywania i rozwijania wiedzy w zakresie analizy gramatycznej; potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje przy użyciu różnych źródeł i sposobów; potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę z zakresu gramatyki wizualno-przestrzennej, rozwijając swoje umiejętności badawcze; posiada umiejętność przygotowania i prowadzenia prostych badań z zakresu gramatyki migowej, zna i rozumie terminologię gramatyczną i potrafi ją stosować; posiada umiejętności krytycznego odwoływania się do poglądów innych autorów; [w zakresie kompetencji społecznych:] dobrze zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i swoich umiejętności i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się; docenia wartość zdobywanej wiedzy i potrafi wykorzystywać tę wiedzę do weryfikowania odbieranych treści; rozumie i docenia znaczenie uczciwości intelektualnej w badaniach naukowych. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Kryteria oceniania: - obowiązkowa obecność na zajęciach - aktywne uczestnictwo w zajęciach - systematyczne przygotowywanie zadanego materiału Forma zaliczenia przedmiotu: test zaliczeniowy i ocena ciągła |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU W CW
TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours, 40 places
|
|
Coordinators: | Sylwia Łozińska, Paweł Rutkowski, Małgorzata Talipska | |
Group instructors: | Paweł Rutkowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Classes - Grading |
|
Mode: | Classroom |
|
Notes: |
(in Polish) W przypadku zajęć zdalnych – spotkania z wykorzystaniem narzędzi ZOOM i Google Meet. |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR CW
|
Type of class: |
Classes, 30 hours, 40 places
|
|
Coordinators: | Sylwia Łozińska, Paweł Rutkowski, Małgorzata Talipska | |
Group instructors: | Paweł Rutkowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Classes - Grading |
|
Mode: | Classroom |
|
Notes: |
(in Polish) W przypadku zajęć zdalnych – spotkania z wykorzystaniem narzędzi ZOOM i Google Meet. |
Copyright by University of Warsaw.