Polish Sign Language Course B2+
General data
Course ID: | 3020-J1B2M4 |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(0231) Language acquisition
|
Course title: | Polish Sign Language Course B2+ |
Name in Polish: | Nauka polskiego języka migowego, poziom B2+ |
Organizational unit: | Department of General Linguistics, Sign Language Linguistics and Baltic Studies |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla II roku filologii PJM - stacjonarne 2go stopnia (in Polish) Wszystkie przedmioty filologii polskiego języka migowego |
ECTS credit allocation (and other scores): |
8.00
|
Language: | Polish Sign Language |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Poziom docelowy kursu odpowiadający poziomowi B2+ według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (The Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment) oraz poziomowi B2+ według Sign languages and the Common European Framework of Reference for Languages. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Zagadnienia tematyczne: ekonomia, polityka, współczesna sytuacja społeczno-polityczna, dyskryminacja, równouprawnienie, feminizm, przyszłość języka migowego i społeczności Głuchych, edukacja, technika i wynalazki, GMO, ruchy antynaukowe, choroby cywilizacyjne, internet i cyberbezpieczeństwo, kukltura i sztuka w cyfrowym społeczeństwie, social media, relacje międzyludzkie, duchowość, wydarzenia dekady. Zagadnienia gramatyczno-leksykalne: konstrukcje pytajne (zamknięte/otwarte), mouthing różnicujący znaczenie, topikalizacja, przestrzeń topograficzna (płaszczyzna pionowa), boje, konstrukcje służące do wyrażania sekwencji zdarzeń, elementy budujące spójność opowiadania, mechanizmy słowotwórcze bazujące na ikoniczności, tłumaczenie spójników i konstrukcji przyimkowych, wyrażanie zdań złożonych |
Full description: |
(in Polish) Wybrane zagadnienia tematyczne: Dialogi w banku (różne sytuacje). Debaty na temat podatków, kredytów itp. Omawianie sytuacji ekonomicznej. Tematy współczesne: waluty elektroniczne, transfery socjalne, upadłość konsumencka. Omawianie różnych doktryn i partii politycznych — dyskusja. Rozmowa o zjawiskach populizmu, nacjonalizmu, terroryzmu. Prezentacja drzewa genealogicznego rodziny — krótki biogram każdego z członków + opis wyglądu. Również rodziny nietypowe : patchworkowe, niepełne itp. Pytanie o członków rodziny (kim jest dla ciebie ten brunet?, czy masz rodzeństwo?, czy twoi dziadowie żyją?. Opisywanie zawodów wg wzoru: kto, gdzie pracuje, co robi. Opisywanie ubrania osoby: nazwa ubrania, materiał, kolor, deseń. Komplementowanie czyjegoś ubrania + reakcja. Opisywanie charakteru osoby. Pytanie o samopoczucie. Opisywanie położenia państw na mapie. Przedstawianie państw sąsiadujących z danym państwem. Opisywanie lokalizacji miast (praca z mapą). Krótki opis miasta: duże/małe, specjalności regionalne itp. Dialogi: —Skąd pochodzisz? — Pochodzę z …. Jestem… Przedstawianie ścieżki edukacyjnej osoby. Opisywanie, co lubiło się/ czego nie lubiło w szkole. Omawianie aktualnych wydarzeń krajowych i międzynarodowych. Omawianie aktualnych wydarzeń związanych z głuchymi i językiem migowym. Opowiadanie przebiegu wybranego wydarzenia historyczno-politycznego wraz z opisaniem przyczyn i następstw. Dyskusja w grupie. |
Bibliography: |
(in Polish) Podawana przez prowadzących przedmiot. |
Learning outcomes: |
(in Polish) UMIEJĘTNOŚCI w miarę swobodnie komunikuje się w obrębie różnorodnej tematyki oraz w typowych sytuacjach społecznych identyfikuje przekazy w wybranych materiałach różnego typu, potrzebne do realizacji celu pozajęzykowego rozumie informacje zawarte w wybranych, prostych materiałach codziennego użytku przedstawia informacje, uzasadniając w prosty sposób podejmowane decyzje WIEDZA posiada zasób słownictwa niezbędny do odnalezienia się w przestrzeni danego języka posiada ogólną wiedzę dotyczącą opisu systemu języka zna kulturę Głuchych, a zwłaszcza rolę PJM w tej kulturze KOMPETENCJE SPOŁECZNE potrafi współpracować w grupie zna strategie uczenia się i rozumie potrzebę samokształcenia oraz uczenia się przez całe życie zna podstawowe zasady obyczajowe obowiązujące w środowisku Głuchych dostrzega różnice kulturowe i wykazuje się tolerancją wobec odmienności użytkowników danego języka jest wrażliwy na problemy wynikające z odmienności kulturowej |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) 1. Na ocenę na zaliczenie zajęć językowych składają się następujące elementy: – obowiązkowa obecność na zajęciach, – aktywność na zajęciach, – wyniki sprawdzianów, testów cząstkowych, prac domowych, – wynik egzaminu końcowego. 2. Lektor określi szczegółowe zasady i kryteria zaliczania i poda je do wiadomości studentów na pierwszych zajęciach w danym roku akademickim. |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO LEK
LEK
LEK
LEK
LEK
LEK
TU W TH FR LEK
LEK
LEK
LEK
LEK
LEK
|
Type of class: |
Foreign language classes, 120 hours, 40 places
|
|
Coordinators: | Sylwia Łozińska, Paweł Rutkowski, Marek Śmietana, Małgorzata Talipska | |
Group instructors: | Anna Butkiewicz, Alicja Klimczewska, Łukasz Krysa, Marek Śmietana, Renata Świderska-Noworyta | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Foreign language classes - Grading |
Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)
Time span: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Foreign language classes, 120 hours, 40 places
|
|
Coordinators: | Sylwia Łozińska, Paweł Rutkowski, Marek Śmietana, Małgorzata Talipska | |
Group instructors: | Anna Butkiewicz, Alicja Klimczewska, Łukasz Krysa, Marek Śmietana, Renata Świderska-Noworyta | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Foreign language classes - Grading |
Copyright by University of Warsaw.