Methodology of Cultural Research
General data
Course ID: | 3020-J1B2MK-MSK |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(0314) Sociology and cultural studies
|
Course title: | Methodology of Cultural Research |
Name in Polish: | Metodologia badań kulturowych |
Organizational unit: | Department of General Linguistics, Sign Language Linguistics and Baltic Studies |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty dla II roku filologii PJM - moduł społeczno-kuturowy - stacjonarne 2go stopnia (in Polish) Wszystkie przedmioty filologii polskiego języka migowego |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zapoznanie studentów i studentek z wybranymi metodami zbierania danych i ich analizy w obrębie badań kulturowych. Każde ze spotkań podzielone jest na 2 części: teoretyczną i praktyczną. W ramach przygotowania do każdych zajęć zalecana będzie lektura wybranych fragmentów z literatury przedmiotu. Zapleczem teoretycznym prowadzonych zajęć będzie tradycja badań nad głuchotą (Deaf Studies, Deafhood Studies). |
Full description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zapoznanie studentów i studentek z wybranymi metodami zbierania danych i ich analizy w obrębie badań kulturowych. Każde ze spotkań podzielone jest na 2 części: teoretyczną i praktyczną. W ramach przygotowania do każdych zajęć zalecana będzie lektura wybranych fragmentów z literatury przedmiotu. Zapleczem teoretycznym prowadzonych zajęć jest tradycja badań nad głuchotą (Deaf Studies, Deafhood Studies). Badania nad głuchotą to interdyscyplinarna dziedzina badań, która łączy rozmaite metodologie m.in. z antropologii, kulturoznawstwa, ekonomii, geografii, historii, nauk politycznych, psychologii, nauk społecznych i socjologii. Ta dziedzina badań koncentruje się na języku, kulturze i życiu osób niesłyszących z perspektywy społecznej. Podstawowe kategorie studiów nad głuchotą to: deafhood, deaf culture, deaf gain, orientacja sensoryczna, deaf theory, intersekcjonalność. Według Paddego Ladd’a studia nad głuchotą ciągle potrzebują badań o charakterze etnograficznym dotyczących lokalnych kultur Głuchych. W związku z tym część praktyczna zajęć zawiera ćwiczenia, które będą dotyczyły wybranego przez studentów obszaru życia społecznego osób Głuchych w Polsce (np. edukacja, praca, rodzina, sztuka itd.). Zajęcia przygotowują studentów do prowadzenia badań w społeczności osób głuchych posługujących się językiem migowym. |
Bibliography: |
(in Polish) Angrosino M., Badania etnograficzne i obserwacyjne, Warszawa 2010 Denzin Norman, Lincoln Yvonna, Metody badań jakościowych, Warszawa 2010, t. 1 i 2. Badania w działaniu. Pedagogika i antropologia zaangażowane, red. Hana Cervinkova, Bogusława Gołębniak, Wrocław 2012. Jean-Claude Kaufmann, Wywiad rozumiejący, Kraków 2010 Rapley Tim, Analiza konwersacji dyskursu i dokumentów, Warszawa 2010. Silverman David, Interpretacja danych jakościowych, Warszawa 2007. Makowska (M.), Analiza danych zastanych. Przewodnik dla studentów, Warszawa 2013 Barker Ch., Studia kulturowe. Teoria i praktyka, Kraków 2005 Atkinson P., Hammersley M., Metody badań terenowych, Poznań 2000 |
Learning outcomes: |
(in Polish) •Student/ka potrafi wyjaśnić podstawowe terminy badań kulturowych: kultura, praktyki znaczące, reprezentacja, dyskurs, artykulacja, władza, podmiotowość, tożsamość. •Student/ka potrafi scharakteryzować strategie badawcze: etnografia, studium przypadku, badania w działaniu •Student/ka potrafi scharakteryzować metody zbierania danych: obserwacja, wywiad •Student/ka potrafi scharakteryzować źródła danych zastanych. •Student/ka potrafi scharakteryzować metodę jakościowej i ilościowej analizy treści. •Student/ka potrafi scharakteryzować metodę analizy dyskursu. •Student/ka potrafi wskazać i wyjaśnić na czym polegają implikacje etycznych wiążące się z wyborem określonej metody badawczej. •Student/ka potrafi opracować opis etnograficzny na podstawie przeprowadzonej obserwacji. •Student/ka potrafi dokonać transkrypcji wywiadu przeprowadzonego w języku migowym. •Student/ka potrafi dokonać jakościowej analizy treści wybranego zestawu danych. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Obowiązkowa obecność na zajęciach (max 3 nieobecności). W trakcie zajęć przewidziane są do zrealizowania 3 projekty: przeprowadzenie wywiadu wraz z transkrypcją, przeprowadzenie analizy treści, przeprowadzenie obserwacji i opracowanie opisu etnograficznego. Oddanie w terminie i uzyskanie pozytywnej oceny z ww. projektów jest warunkiem uzyskania zaliczenia z zajęć. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO CW
TU W TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours, 20 places
|
|
Coordinators: | Magdalena Dunaj, Sylwia Łozińska, Paweł Rutkowski, Małgorzata Talipska | |
Group instructors: | Magdalena Dunaj | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Classes - Grading |
|
Mode: | Classroom |
|
Notes: |
(in Polish) W przypadku zajęć zdalnych – spotkania z wykorzystaniem narzędzi ZOOM i Google Meet. |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO TU W CW
TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours, 20 places
|
|
Coordinators: | Magdalena Dunaj, Sylwia Łozińska, Paweł Rutkowski, Małgorzata Talipska | |
Group instructors: | Magdalena Dunaj | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Classes - Grading |
|
Mode: | Classroom |
|
Notes: |
(in Polish) W przypadku zajęć zdalnych – spotkania z wykorzystaniem narzędzi ZOOM i Google Meet. |
Copyright by University of Warsaw.