University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Methodology of Linguistic Research

General data

Course ID: 3020-J1B2ML-MLD
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0231) Language acquisition The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Methodology of Linguistic Research
Name in Polish: Metodologia badań lingwistycznych
Organizational unit: Department of General Linguistics, Sign Language Linguistics and Baltic Studies
Course groups: (in Polish) Przedmioty dla II roku filologii PJM - moduł lingwistyczno-dydaktyczny - stacjonarne 2go stopnia
(in Polish) Wszystkie przedmioty filologii polskiego języka migowego
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Zajęcia mają na celu wprowadzenie słuchaczy w zagadnienia metodologii lingwistycznych, dają szeroki ogląd stanowisk badawczych i wybranych narzędzi, uwzględniając przy tym współczesne kierunki lingwistyki migowej.

Full description: (in Polish)

Treści programowe:

Nauka i metodologia nauk – wprowadzenie do nauki o języku, filozofia języka, ograniczenia i problemy różnych metodologii.

Początki badań lingwistycznych, rozwój metodologii w perspektywie historycznej. Początki lingwistyki migowej.

Dziedziny językoznawstwa; przegląd stanowisk badawczych i głównych szkół językoznawczych (językoznawstwo teoretyczne i empiryczne, diachroniczne i synchroniczne, interdyscyplinarność metod lingwistycznych).

Deskryptywizm, strukturalizm – wprowadzenie do metodologii, podstawowe narzędzia.

Generatywizm - wprowadzenie do metodologii.

Metodologia badań kognitywnych – główne zagadnienia.

Metody etnolingwistyczne i kulturowe w badaniach nad językiem.

Leksykografia – podstawowe metody i narzędzia

Metody statystyczne i korpusowe w badaniach lingwistycznych.

Metody interdyscyplinarne w badaniach nad językiem.

Bibliography: (in Polish)

Podawana przez osobę prowadzącą zajęcia.

Learning outcomes: (in Polish)

Efekty uczenia:

WIEDZA:

- zna kontekst historyczny rozwoju metod badań językowych, rozumie filozoficzne i kulturowe aspekty lingwistyki

- ma świadomość istnienia różnych metodologii językoznawczych oraz stanowisk badawczych, jest świadomy ich zalet oraz ograniczeń

- zna metody badawcze używane w językoznawstwie ogólnym, w tym także migowym (teoretycznym i stosowanym)

- postrzega językoznawstwo jako złożoną dziedzinę nauki, rozumie jej interdyscyplinarny charakter

- zna procedury i zasady dokumentacji danych językowych oraz procesu rewitalizacji

- zna podstawowe terminy z zakresu językoznawstwa i ich definicje

- wie o istnieniu różnorodnych elektronicznych zasobów językowych (bibliotek cyfrowych, słowników, korpusów, baz danych) języków fonicznych i migowych

UMIEJĘTNOŚCI:

- wymienia dziedziny językoznawstwa i umiejscawia je w kontekście historycznym, filozoficznym oraz kulturoznawczym rozwoju metodologii nauk

- charakteryzuje w sposób ogólny szkoły lingwistyczne oraz wybrane metodologie

- wymienia narzędzia i metody poszczególnych dziedzin językoznawstwa

- wymienia i wyjaśnia terminy językoznawcze

- korzysta z zasobów elektronicznych wybranych zasobów językowych

- wykorzystuje w ograniczonym zakresie narzędzia wybranej metody badawczej i praktycznie stosuje je do opisu języka

- tworzy materiały elicytacyjne w ramach dokumentacji danych językowych

KOMPETENCJA SPOŁECZNA

- docenia różnorodność kulturową i językową na świecie

- dostrzega zalety i wady przyjętej postawy badawczej, dbając jednocześnie o uczciwość intelektualną w badaniach naukowych

- rozumie rolę badań lingwistycznych w kontekście ochrony języków i kultur zagrożonych, jest świadomy etycznych konsekwencji działań badacza w tym zakresie

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Obowiązkowa obecność na zajęciach.

Zaliczenie testu pisemnego oraz zrealizowanie projektu (wykorzystującego poznane metody badawcze (postawienie pytania badawczego, przygotowanie materiałów elicytacyjnych, zebranie danych, opis próbki zebranych danych w wybranej metodologii/z użyciem określonych narzędzi).

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 20 places more information
Coordinators: Sylwia Łozińska, Paweł Rutkowski, Małgorzata Talipska
Group instructors: Sylwia Łozińska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Classes - Grading
Mode:

Classroom
Remote learning

Notes: (in Polish)

W przypadku zajęć zdalnych – spotkania z wykorzystaniem narzędzi ZOOM i Google Meet.

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 20 places more information
Coordinators: Sylwia Łozińska, Paweł Rutkowski, Małgorzata Talipska
Group instructors: Sylwia Łozińska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Classes - Grading
Mode:

Classroom
Remote learning

Notes: (in Polish)

W przypadku zajęć zdalnych – spotkania z wykorzystaniem narzędzi ZOOM i Google Meet.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)