University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Leisure as the category in scientific research of XIX and XX century

General data

Course ID: 3100-CZWOL-ZIPszl
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Leisure as the category in scientific research of XIX and XX century
Name in Polish: ZIP-szkoła letnia: Czas wolny jako kategoria badawcza w badaniach nad XIX i XX wiekiem
Organizational unit: Faculty of Culture and Arts
Course groups: (in Polish) ZIP: szkoła letnia dla doktorantów
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: (unknown)
Full description: (in Polish)

Sczegółowe informacje na stronie: https://zip.uw.edu.pl/

Szkoła adresowana jest do doktorantów specjalizujących się w badaniach nad XIX i XX wiekiem z zakresu dyscyplin humanistycznych i społecznych takich jak: historia, literaturoznawstwo, nauki o kulturze i religii, nauki o sztuce, nauki socjologiczne. Od kandydatów oczekiwana jest umiejętność powiązania i przedstawienia użyteczności kategorii czasu wolnego w kontekście przygotowywanej rozprawy doktorskiej.

MIEJSCE

Gdańsk, Gdynia, Sopot

CELE KSZTAŁCENIA

Szkoła ma charakter wprowadzenia początkujących badaczy zorientowanych na badanie społeczeństwa i kultury XIX i XX wieku w problematykę projektów badawczych innych doktorantów z różnych dziedzin naukowych, stworzenia sieci naukowej wśród doktorantów Uniwersytetu Warszawskiego oraz integrację ze środowiskiem specjalistów. Szkoła stworzy okazję do skonfrontowania podejść badawczych przedstawicieli różnych dziedzin nauk (m. in. historii, socjologii, wiedzy o kulturze) oraz specjalności naukowych (np. historyk XIX wieku, historyk PRL, badacz historii politycznej, badacz historii kultury) i doskonalenia umiejętności przedstawiania specyfiki własnych badań specjalistom innych dyscyplin i specjalności. Szkoła ma charakter wyjazdowy, co pozwoli zapoznać się uczestnikom zajęć ze specyfiką terenów Trójmiasta w kontekście prowadzonych zajęć, których tematyka dotyczyć będzie w szczególności terenów Pomorza i badań nad czasem wolnym.

Bibliography: (in Polish)

Każdy z prowadzących ćwiczenia i warsztaty terenowe przygotuje swój oddzielny sylabus, w którym uwzględni literaturę obowiązkową i zalecaną. Bibliografia zostanie przekazana uczestnikom po zakończeniu procesu rekrutacyjnego.

Learning outcomes: (in Polish)

Doktorant/doktorantka po ukończeniu szkoły:

- Doktorant poprzez uczestnictwo w szkole letniej zna i rozumie pogłębione cele i metody badań nad czasem wolnym w perspektywie historycznej, socjologicznej, antropologicznej, kulturoznawczej i architektonicznej

- Doktorant posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą historii kultury czasu wolnego

- Doktorant zna różne typy przekazów źródłowych wykorzystywanych w badaniach nad czasem wolnym w XIX i XX wieku, ich cechy specyficzne i metody ich analizy

- Doktorant potrafi odnieść metodologię badań nad czasem wolnym do swojej pracy badawczej

- Doktorant umie zastosować metodologię badań nad czasem wolnym do własnej pracy badawczej;

- Doktorant rozpoznaje najważniejsze cechy architektury podporządkowanej kulturze wczasów i wypoczynku

- Doktorant krytycznie ocenia dorobek badań różnych dyscyplin nad czasem wolnym w wybranym zakresie chronologicznym

- Doktorant potrafi wskazać najważniejsze procesy kształtujące perspektywy badawcze

- Doktorant umie dostosować wystąpienie naukowe do zróżnicowanych kompetencji uczestników interdyscyplinarnej dyskusji naukowej

- Doktorant umie rozpoznawać najważniejsze zagadnienia epokowe związane z problematyką turystyki i rekreacji w perspektywie historycznej.

- Doktorant jest świadomy ciągłości historycznej wynikającej z kulturowego rozwoju pojęcia „czasu wolnego”

- Doktorant rozumie potrzebę badania tematyki historii czasu wolnego w odniesieniu do badań nad kulturą popularną i jest świadomy głównych nurtów badawczych obowiązujących we współczesnej humanistyce.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Pierwszym warunkiem zaliczenia szkoły letniej będzie uczestnictwo w zajęciach. Obecność będzie weryfikowana przed każdymi zajęciami na podstawie listy obecności. Pierwszego dnia przeprowadzony zostanie test składający się z pytań zamkniętych jednokrotnego wyboru, sprawdzający wiedzę uczestników na temat kategorii czasu wolnego w badaniach nad XIX i XX wiekiem. Ostatniego dnia uczestnicy podejdą do tego samego testu, dzięki czemu możliwe będzie porównanie stanu wiedzy uczestników w momencie rozpoczęcia i ukończenia szkoły letniej. Uzyskanie pozytywnego wyniku testu możliwe jest po uzyskaniu 60% poprawnych odpowiedzi. Uczestnicy będą zobowiązani do wygłoszenia 20-minutowego wystąpienia podczas interdyscyplinarnego seminarium doktoranckiego dotyczącego wykorzystania kategorii czasu wolnego w kontekście własnych badań naukowych. Pisemny konspekt z każdego z wystąpień zostanie zarchiwizowany i załączony do raportu końcowego ze szkoły letniej.

Zaliczenie szkoły letniej wymaga spełnienia następujących warunków:

• uczestnictwa w zajęciach,

• przygotowania 20-minutowego wystąpienia podczas interdyscyplinarnych seminariów doktoranckich,

• złożenia konspektu wystąpienia u organizatora

• zaliczenia testu końcowego.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)