University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Human history - culture, biology, environment

General data

Course ID: 3101-DKDZ
Erasmus code / ISCED: 08.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) History and archaeology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Human history - culture, biology, environment
Name in Polish: Dzieje człowieka - kultura, biologia, środowisko
Organizational unit: Faculty of Archeology
Course groups: (in Polish) Zajęcia kierunkowe
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

supplementary

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Zajęcia mają na celu przybliżenie tematyki dotyczącej ewolucji człowieka, od pierwszych form dwunożnych i wyprostowanych (m.in. Ardipithecus) aż do pojawienia się i rozprzestrzenienia się człowieka współczesnego i początków cywilizacji, czyli okresu mniej więcej obejmujących ostatnie sześć milionów lat.

Full description: (in Polish)

Wspomniane zagadnienia będą omawiane z dwóch, zasadniczych perspektyw: antropologicznej – dr Wiesław Więckowski oraz archeologicznej – dr Michał Przeździecki.

Pozwoli to słuchaczom na uzyskanie względnie pełnej i komplementarnej wiedzy obejmującej zarówno kwestie stricte biologiczne jak i kulturowe.

W pierwszej kolejności zostaną zaprezentowane znaleziska szczątków form przedludzkich (zwłaszcza australopiteków), pierwszych przedstawicieli rodzaju Homo (Homo habilis/rudolfensis i Homo ergaster/erectus), późniejszych przodków neandertalczyka i złowieka współczesnego – Homo heidelbergensis. Na zakończenie zaprezentowane zostaną znaleziska europejskie – neandertalczyków, i te związane z człowiekiem współczesnym, jego pojawieniem się w Afryce, zasiedleniem całego Starego Świata. Będą dyskutowane problemy z którymi boryka się interpretacja procesu ewolucji, pochodzenie (prawdopodobny przodek), czy charakterystyczna morfologia każdej z form. Poddane dyskusji zostaną główne nurty debaty dotyczącej ewentualnej odrębności gatunkowej, z uwzględnieniem osiągnięć paleogenetyki, czy kwestii rozprzestrzenienia się i przystosowań do klimatu.

W kontekście drugiego z przywołanych wątków omówione zostaną takie zagadnienia jak: zasięg geograficzny poszczególnych form, model społeczno-gospodarczy, kwestia pojawienia się narzędzi i tzw. „zachowań ludzkich”, pozostałości kultury materialnej, czy początki kultura duchowej; to ostatnie przede wszystkim u neandertalczyków, w tym kwestia istnienia pochowków i sztuki, a także później – w górnym paleolicie, także u człowieka współczesnego. Oddzielnie rozpatrzony zostanie problem współegzystencji oraz ewentualnych kontaktów pomiędzy neandertalczykiem i człowiekiem współczesnych, a także wciąż nierozstrzygniętej – zarówno w świetle danych archeologicznych, antropologicznych jak i genetycznych – zagadki wyginięcia neandertalczyka.

Bibliography: (in Polish)

Literatura będzie dyskutowana przed wprowadzeniem nowej tematyki.

DUNBAR R., 2016, Człowiek biografia, Kraków.

LEWIN R., 2002, Wprowadzenie do ewolucji człowieka, Warszawa.

PAABO S., 2015, Neandertalczyk w poszukiwaniu zaginionych genomów, Warszawa.

Learning outcomes: (in Polish)

Po ukończeniu zajęć student:

- potrafi scharakteryzować i określić ramy przestrzenno-chronologiczne najważniejszych zjawisk paleoantropologicznych ostatnich sześciu milionów lat, a także zjawiska kulturowe składające się na definicję dolnego i środkowego paleolitu;

- zna przewodnie formy zabytków charakterystyczne dla kultur paleolitu dolnego, środkowego i wczesnej fazy paleolitu górnego;

- ma podstawową wiedzę w zakresie zmian klimatyczno-środowiskowych w okresie plejstocenu oraz ich wpływu na rozwój funkcjonujących wówczas społeczności.

- ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w badaniach nad środkowym okresem epoki kamienia.

- ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w badaniach nad filogenezą człowieka;

- rozpoznaje i potrafi scharakteryzować formy człowieka żyjące w ciągu ostatnich dwóch milionów lat

- zna podstawowe zasady doboru oraz krytycznej oceny informacji zawartych w publikacjach naukowych dotyczących;

- rozumie problematykę etyczną związaną z rzetelnością i uczciwością naukową w badaniach nad epoką kamienia i filogenezą człowieka;

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

udział w prowadzonej podczas zajęć dyskusji, sprawdzającej m.in. znajomości podanej literatury;

frekwencja;

przygotowanie kilkustronicowej pracy pisemnej na wybrany temat związany z problematyką zajęć

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)