Military History and the History of Wars of the turn of the XVIIIth and beginning of XIXth century
General data
Course ID: | 3104-4HW19 |
Erasmus code / ISCED: |
08.3
|
Course title: | Military History and the History of Wars of the turn of the XVIIIth and beginning of XIXth century |
Name in Polish: | Historia wojskowości - XIX w. |
Organizational unit: | Institute of History |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Uczestnictwo w ćwiczeniach nie wymaga wcześniejszego zaliczenia innych przedmiotów. Znajomość języków francuskiego i rosyjskiego jest mile widziana, nie jest jednak niezbędnym warunkiem uczestnictwa w zajęciach. |
Short description: |
(in Polish) Wśród zagadnień, które poruszane będą na zajęciach znajdą się m.in. ogólne zasady sztuki wojennej, strategii i taktyki stosowanych przez strony toczonych wówczas konfliktów, charakterystyka poszczególnych rodzajów broni i sposobów ich wykorzystania na polu bitwy, zasad organizacji sił zbrojnych, mentalności żołnierzy i kadry oficerskiej itp. SZCZEGÓŁOWE SYLAUSY WYKŁADU ZNAJDUJĄ SIĘ W OPISIE GRUPY. |
Full description: |
(in Polish) W trakcie ćwiczeń warsztatowych prowadzona będzie analiza tekstów źródłowych i źródeł ikonograficznych. Wnioski z niej płynące będą w trakcie dyskusji konfrontowane z ustaleniami zawartymi w przyczynkach, monografiach i syntezach. |
Bibliography: |
(in Polish) Bitwa pod Maciejowicami 1794 Sytuacja wojenna przed bitwą; znaczenie bitwy w planach obu stron; przyczyny klęski: przypadek, zdrada czy nieudolność? pamiętnik jako źródło do odtwarzania przebiegu bitwy. Opracowania: Wybrane fragmenty z S. Herbst, Z dziejów wojskowych powstania kościuszkowskiego, Warszawa 1983, [siły i środki walczących stron, uwagi n.t. teatru działań wojennych; insurekcja a przełom w europejskiej sztuce wojennej]; W. Mikuła, Maciejowice 1794 [dowolne wydanie: sytuacja strategiczna w okresie poprzedzającym bitwę, teren bitwy, plany obu stron, przebieg bitwy] Źródła: J. U. Niemcewicz, Pamiętniki czasów moich, t. II, Warszawa 1957; J. Drzewiecki, Pamiętniki, Wilno 1858. Austerlitz - geniusz wodza czy propagandzisty? Kampania 1805 r. i bitwa pod Austerlitz jako przykład strategii i taktyki w wojnach napoleońskich; próba oceny rzeczywistych rozmiarów zwycięstwa Napoleona. Literacka wizja bitwy — „Wojna i pokój” Tołstoja (porównanie z pamiętnikiem Czartoryskiego). Źródła: Proklamacja Napoleona do armii z 1 XII 1805 w: Napoleon, Correspondance [ j. francuski] lub: [Napoleon Bonaparte, Mowy i rozkazy, Warszawa 2002, s. 58-71; A. J. Czartoryski, Pamiętniki i memoriały polityczne, Warszawa 1986, s. 436-433. Opracowania: M. Kukiel, Wojny napoleońskie [sytuacja strategiczna w przeddzień wojny, omówienie przebiegu kampanii do bitwy pod Austerlitz]; Cz. Bielecki, Austerlitz 1805 [przebieg bitwy i podsumowanie jej wyników; spór o rozmiary zwycięstwa Napoleona] Rola artylerii na polu bitwy w epoce napoleońskiej Organizacja, uzbrojenie i sposób wykorzystania artylerii na polu bitwy w epoce napoleońskiej [przykłady w różnej skali: Wagram i Raszyn]. Źródła: podzielone między uczestników zajęć: R. Sołtyk, relacja o bitwie pod Raszynem w: Dał nam przykład Bonaparte, t. I, s.; J. Załuski, Wspomnienia, Kraków 1978 [opis bitwy pod Wagram]; dla chętnych: Przepis musztry z działami polowymi i wałowymi dla użytku artylerii pieszej Księstwa Warszawskiego, Warszawa 1811. Opracowania: R. Morawski, A. Nieuważny, Wojsko Księstwa Warszawskiego. Artyleria, inżynierowie, saperzy, Warszawa 2004 [uzbrojenie, taktyka, zasięg skutecznego ognia, typy strzałów itp.]; fragmenty z Cz. Bielecki, Wielka Armia,; podzielone między uczestników zajęć: B. Pawłowski, Wojna polsko-austriacka 1809 [przebieg bitwy od Raszynem]; M. Kukiel, Wojny napoleońskie [zarys przebiegu kampanii do bitwy pod Wagram]; S. Leśniewski, Wagram 1809 [przebieg bitwy] — w opisach przebiegu obu bitew proszę zwrócić uwagę na ukształtowanie terenu i wykorzystanie artylerii. Kawaleria armii napoleońskiej Liczebność i organizacja kawalerii napoleońskiej; przykłady zastosowania w działaniach wojennych; specyfika służby i walki, problemy związane z wyszkoleniem i prowadzeniem działań. Źródła: Fragmenty z D. Chłapowski, Pamiętniki, Poznań 1899, t. I-II; Dał nam przykład Bonaparte. Wspomnienia i relacje żołnierzy polskich, t. I-II; podzielone między uczestników zajęć: pamiętniki H. Dembińskiego i F. Gajewskiego [należy przejrzeć pod kątem informacji o specyfice służby w kawalerii] Opracowania: R. Bielecki, Wielka Armia [fragment dotyczący liczebności kawalerii, jej organizacji, uzbrojenia i zastosowania w działaniach wojennych]; R. Bielecki, Somosierra [fragment dotyczący terenu, na którym odbywała się szarża i jej przebiegu]; lub: A. Nieuważny, R. Morawski, Wojsko polskie w służbie Napoleona. Gwardie [zagadnienia j.w.]. Podzielone między uczestników zajęć: fragmenty z B. Gembarzewski, Wojsko polskie. Księstwo Warszawskie; J. Grobicki, Rozwój i dzieje kawalerii Księstwa Warszawskiego, Przegląd Kawaleryjski r. 34, t. 11, nr 4; Spory o ofensywę na Siedlce 1831 Czy utrwalona w historiografii teza o kunktatorstwie Skrzyneckiego podczas ofensywy na Siedlce jest dostatecznie uzasadniona? Artykuł Wacława Tokarza jako przykład analizy źródeł z historii wojskowej. Źródła: I. Prądzyński, Pamiętniki, t. II, [rozdział dotyczący działań wojennych w końcu marca i na początku kwietnia 1831]. Opracowania: W. Zajewski, Powstanie listopadowe, Warszawa 1998, s. 108-110; J. Łojek, Szanse powstania listopadowego, Warszawa 1980, s. 70-77 [lub inne wydanie — fragment dotyczący oceny Skrzyneckiego]; W. Tokarz, Jak studiować historię wojen?, w: tenże, Rozprawy i szkice, t. II, Warszawa 1959; Precyzyjny plan rozgrywki i ludzkie błędy. Czynniki wpływające na podejmowanie decyzji na polu bitwy na przykładach wybranych epizodów z wojen napoleońskich i wojny krymskiej. Uczestnicy zajęć przygotują własne przykłady błędnych decyzji na poziomie taktycznym i strategicznym w wojnach XIX w. Źródła: Fragmenty z D. Chłapowski, Pamiętniki, cz. I; Dał nam przykład Bonaparte... Wspomnienia i relacje żołnierzy polskich 1797-1815, t. II. Opracowania: R. Bielecki, Encyklopedia wojen napoleońskich – hasło: Pruska Iława; M. Klimecki, Krym 1854-1855, Warszawa 2006 (fragment dotyczący szarży lekkiej brygady pod Balaclava) Bitwy epoki napoleońskiej — rzeczywistość historyczna i filmowa wizja Fragmenty filmu S. Bondarczuka Waterloo; ewentualnie – Popioły A. Wajdy; Wojna i pokój S. Bondarczuka; dyskusja na temat realiów historycznych w filmie; Opracowania: T. Malarski, Waterloo 1815 [fragment dotyczący przebiegu bitwy] |
Learning outcomes: |
(in Polish) Zajęcia, poświęcone analizie wybranych zagadnień z zakresu strategii i taktyki oraz organizacji i funkcjonowania poszczególnych rodzajów broni i służb u schyłku XVIII i w początkach XIX w., będą również okazją do zapoznania się z różnymi typami źródeł historycznych i dyskusji na temat ich specyfiki, przydatności dla historyka oraz tekstami należącymi do klasyki historiografii wojskowej. Po zakończeniu cyklu ćwiczeń student uzyskuje podstawową wiedzę na temat historii konfliktów zbrojnych w latach 1792-1831. Potrafi wyjaśnić znaczenie pojęć: sztuka wojenna, strategia, sztuka operacyjna, taktyka, manewr, manewr z położenia środkowego, manewr na skrzydło, linie komunikacyjne, linie wewnętrzne, logistyka wojskowa, teatr działań wojennych. Potrafi wskazać związek między charakterem prowadzonych działań wojennych a możliwościami gospodarczymi państwa, stopniem rozwoju cywilizacyjnego teatru działań wojennych. Dostrzega związek między działaniami wojennymi, a systemami społecznymi, ustrojami politycznymi, popularnymi w owej epoce konwencjami kultury, obyczajami, rytuałami społecznymi itp. Zna przebieg najważniejszych kampanii i bitew wspomnianego okresu i potrafi przeprowadzić ich analizę z punktu widzenia ówczesnych zasad sztuki wojennej. Potrafi wskazać ich specyfikę na tle innych konfliktów zbrojnych w dziejach. Posiada umiejętność czytania ze zrozumieniem i komentowania źródeł z epoki oraz opracowań naukowych z dziedziny historii wojskowości. Prawidłowo posługuje się stosowanymi w nich pojęciami i terminami. Potrafi brać udział w dyskusji nad omawianymi problemami poprawnie konstruując wypowiedź i uzasadniając własne zdanie. Potrafi dokonywać uogólnień na podstawie zgromadzonej wiedzy szczegółowej. Posiada umiejętność wyciągania wniosków oraz rekapitulowania dyskusji. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocena jest wystawiana na podstawie wykazanej podczas dyskusji na zajęciach wiedzy na temat omawianych zagadnień, merytorycznego wkładu w dyskusję, umiejętności wyciągania wniosków z analizy materiału źródłowego, dostrzegania relacji i związków przyczynowo-skutkowych między faktami i procesami, wyprowadzania ogólnych prawidłowości dotyczących procesu dziejowego i zjawisk społeczno-politycznych w oparciu o wiedzę szczegółową. Zaliczenie na stopień. Warunkiem zaliczenia zajęć jest uczestnictwo w nich, należyte przygotowanie do nich i aktywny udział w dyskusji. |
Copyright by University of Warsaw.