Between the lines of administrative sources and legal acts – research perspectives and working techniques
General data
Course ID: | 3104-M3K2-MWZAAP |
Erasmus code / ISCED: |
08.3
|
Course title: | Between the lines of administrative sources and legal acts – research perspectives and working techniques |
Name in Polish: | Między wierszami źródeł administracyjnych i aktów prawnych – perspektywy badawcze oraz techniki pracy |
Organizational unit: | Faculty of History |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty Historii II st., Zródłoznawstwo i specjalistyczne narzędzia warsztatu badawczego histor. |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Znajomość języka angielskiego na poziomie umożliwiającym lekturę opracowań. Zajęcia okołoseminaryjne w roku akademickim 2020/2021 |
Mode: | Remote learning |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia mają charakter zajęć okołoseminaryjnych i przeznaczone są zwłaszcza dla tych studentów, którzy planują uwzględnić w swych pracach dyplomowych XIX-wieczne akty prawne lub dokumenty wytworzone przez administrację. Oba typy źródeł bywają niekiedy postrzegane jako pozbawione dynamiki i nieoferujące historykowi wielkich możliwości poza wskazówkami przy ustalaniu faktografii. Bliższa lektura z wykorzystaniem nowego podejścia do takich źródeł, w postaci np. ustaleń socjologii czy socjologii prawa otwiera szersze perspektywy badawcze. Celem zajęć będzie nie tylko przybliżenie bogactwa możliwości związanych z analizą tych kategorii źródeł, ale również zaproponowanie konkretnych technik pracy. Integralnym elementem zajęć będzie lektura XIX-wiecznych manuskryptów, wspólne wyjście do archiwum i samodzielna praca ze źródłami. Zajęcia będą miały zatem również charakter praktyczny. |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia przeznaczone są zwłaszcza dla tych studentów, którzy planują uwzględnić w swych pracach dyplomowych XIX-wieczne akty prawne lub dokumenty wytworzone przez administrację; nie jest to jednak warunek konieczny. Zarówno ustawodawstwo, jak i dokumenty administracyjne bywają niekiedy postrzegane jako źródła pozbawione dynamiki i nieoferujące wielkich możliwości badawczych dla historyka poza wskazówkami przy ustalaniu faktografii. Bliższa lektura takich źródeł, z wykorzystaniem nowego podejścia np. w postaci ustaleń socjologii czy socjologii prawa otwiera szersze perspektywy badawcze. Nowsze ustalenia w tym zakresie wskazują bowiem, że działania administracji w praktyce nie polegają jedynie na implementacji odgórnych wytycznych – zjawiskiem stałym jest uwikłanie administracji w rozmaite konflikty normatywne. Z punktu widzenia badań nad przeszłością przydatne może być również zrozumienie zjawiska pluralizmu prawnego i trwałości społecznych nawyków w konfrontacji z nowymi regulacjami prawnymi. Celem zajęć będzie nie tylko przybliżenie bogactwa możliwości związanych z analizą tych kategorii źródeł, ale również zaproponowanie konkretnych technik pracy. Integralnym elementem zajęć będzie lektura XIX-wiecznych manuskryptów, wspólne wyjście do archiwum i samodzielna praca ze źródłami. Zajęcia będą miały zatem również charakter praktyczny. Przedmiot do wyboru, z grupy: Źródłoznawstwo i specjalistyczne narzędzia warsztatu badawczego historyka. 4 ECTS (30 godz. kontaktowych - 1 ECTS, 60 godz. przygotowanie do zajęć- 2 ECTS, 30 godz. przygotowanie referatu - 1 ECTS). |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podana w rubryce: „Zakres tematów” w sylabusie zajęć. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zaliczeniu zajęć student zna w stopniu pogłębionym specyfikę źródeł aktowych i prawnych do dziejów XIX w., w tym zwłaszcza metody krytyki tych źródeł; rozumie przyczyny gatunkowej i typologicznej zmienności źródeł w czasie oraz sposoby ich rozpoznawania, opisu i klasyfikowania; potrafi samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować oraz porządkować źródła historyczne do dziejów XIX w., potrafi prowadzić krytykę źródeł aktowych wykorzystaniem narzędzi nauk pomocniczych historii; potrafi ocenić poziom własnej wiedzy, umiejętności i samodzielnie je poszerzać. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Podstawę zaliczenia stanowi obecność, przygotowanie do zajęć w oparciu o zalecone źródła i literaturę przedmiotu, aktywny udział w ćwiczeniach oraz przygotowanie referatu w oparciu o źródło na interesujący studenta temat. Dopuszczalne są maksymalnie trzy nieobecności na zajęciach, druga i trzecia nieobecność wymaga zaliczenia. |
Copyright by University of Warsaw.