University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Evaluation of the education results in the high school

General data

Course ID: 3104-M3SN-DEEKSPP
Erasmus code / ISCED: 08.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) History and archaeology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Evaluation of the education results in the high school
Name in Polish: Dydaktyka ewaluacji efektów kształcenia w szkole ponadpodstawowej (Specjalizacja nauczycielska, studia II stopnia, program od 2019)
Organizational unit: Institute of History
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Short description: (in Polish)

Zajęcia dla studentów realizujących program specjalizacji nauczycielskiej poświęcone zagadnieniu ewaluacji w szkołach ponadpodstawowych oraz przygotowaniu uczniów do egzaminu maturalnego.

Przedmiot obowiązkowy w ramach programu specjalizacji nauczycielskiej realizowany na studiach stacjonarnych.

Full description: (in Polish)

Zajęcia te są kontynuacją dydaktyki ewaluacji efektów kształcenia w szkole podstawowej. W ich trakcie studenci zajmą się kwestiami związanymi z konstruowaniem sprawdzianów, formułowaniem pytań, zadań i prac domowych na poziomie szkoły ponadpodstawowej, tak aby utrwalić zdobytą przez uczniów wiedzę i nabyte umiejętności oraz sprawdzić czy założone cele szczegółowe zostały osiągnięte. Poza tym w trakcie spotkań przećwiczone zostaną umiejętność oceniania pracy i uczniów w szkole ponadpodstawowej, a także przygotowania uczniów do egzaminu maturalnego.

Bibliography: (in Polish)

M. Taraszkiewicz, Jak uczyć lepiej? Czyli refleksyjny praktyk w działaniu, Warszawa 2000

R.I. Arends, Uczymy się nauczać, Warszawa 2000

D. Sterna, Uczę (się) w szkole, Warszawa 2014

P. Ripp, Uczyć (się) z pasją. Jak sprawić, aby uczenie (się) było fascynującą podróżą, Warszawa 2017

G. Petty, Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców, Sopot 2010

E. Chorąży, D. Konieczka-Śliwińska, S. Roszak, Edukacja historyczna w szkole. Teoria i praktyka, Warszawa 2008

Learning outcomes: (in Polish)

Dydaktyka ewaluacji efektów kształcenia historycznego – konwersatorium

Wiedza

po zakończeniu zajęć student zna i rozumie:

– rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej;

– ocenianie i jego rodzaje: ocenianie bieżące, semestralne i roczne, ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne; funkcje oceny;

– egzaminy kończące etap edukacyjny;

– sposoby konstruowania testów i sprawdzianów oraz innych narzędzi przydatnych w procesie oceniania uczniów w ramach przedmiotu historia;

– diagnozę wstępną grupy uczniowskiej i każdego ucznia w kontekście przedmiotu historia;

– potrzebę i metody strukturyzacji wiedzy;

– konieczność powtarzania i utrwalania wiedzy i umiejętności;

– zagadnienia związane ze sprawdzaniem i ocenianiem jakości kształcenia oraz jej ewaluacją;

– konieczność analizy i oceny własnej pracy dydaktyczno-wychowawczej;

– potrzebę kształtowania nawyków systematycznego uczenia się.

Umiejętności

po zakończeniu zajęć student potrafi:

– przeprowadzić wstępną diagnozę umiejętności ucznia;

– fachowo i rzetelnie oceniać pracę uczniów wykonywaną w klasie i w domu;

– samodzielnie konstruować różne typy zadań;

– skonstruować sprawdzian służący ocenie danych umiejętności uczniów;

– analizować i oceniać przydatność publikowanych arkuszy testowych i sprawdzianów.

Kompetencje społeczne

po zakończeniu zajęć student gotów jest do:

– kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów;

– budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów;

– stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę.

– umacniania u uczniów zrozumienia dla konieczności ewaluacji ich osiągnięć.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Podstawowymi kryteriami oceniania są następujące elementy:

- przygotowanie się do zajęć (przeczytanie zadanej literatury, wykonanie zadań i prac domowych)

- aktywny udział w zajęciach (zabieranie głosu w dyskusji, wyrażanie swoich opinii, wykonywanie zadań realizowanych podczas zajęć)

- wykonanie i zaliczenie prac domowych zadanych przez prowadzącego (zaliczenie rozumiane jako uznanie przez prowadzącego zajęć, że student w pełni opanował ćwiczoną umiejętność)

- wykonanie i zaliczenie następujących prac zaliczeniowych:

a) przygotowanie sprawdzianu dla uczniów klas ponadpodstawowych. Ma on sprawdzać konkretne umiejętności i wiedzę uczniów szkoły ponadpodstawowej.

b) przygotowanie konspektu wypracowania maturalnego

c) przygotowanie informacji zwrotnej z wypracowania/projektu/prezentacji/pracy domowej.

Zadane prace są na zaliczenie.

Ocena końcowa to suma oceny prowadzącego i samooceny studenta popartej dwoma argumentami logicznymi.

Ocenę końcową można poprawiać, po uprzednim umówieniu się z prowadzącym. Poprawa odbywa się poprzez rozmowę na ustalony z prowadzącym temat z zakresu kwestii omawianych na zajęciach.

Dopuszczalne są dwie nieobecności na zajęciach. Obie trzeba zaliczyć, o ile prowadzący nie zwolni z tego obowiązku.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)