"Swoi i obcy" w świecie żydowskim, pogańskim i chrześcijańskim starożytności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3104-SD18RWIS |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | "Swoi i obcy" w świecie żydowskim, pogańskim i chrześcijańskim starożytności |
Jednostka: | Instytut Historyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria licencjackie |
Założenia (opisowo): | Konieczna znajomość języka angielskiego w stopniu umożliwiającym czytanie litaratury przedmiotu. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Seminarium poświęcone będzie literackim formom przedstawiania własnych i obcych wspólnot w starożytnym Izraelu, świecie Żydów w późnej starożytności oraz wczesnochrześcijańskich. Formy konstrukcji obrazu własnej wspólnoty i obcych zestawione będą z realiami i faktycznym realiom, współistnienia różnych wspólnot. |
Pełny opis: |
Poniżej znajdą Państwo zestaw zagadnień dotyczących proponowanego w roku akademickim 2018/2019 tematu seminarium współprowadzonego przez Łukasza Niesiołowskiego-Spano, Krystynę Stebnicką i Roberta Wiśniewskiego. Jak nam się wydaje, pozwalają one obejrzeć ważne problemy obecne w świecie Biblii, we wspólnotach żydowskich okresu grecko-rzymskiego, a wreszcie w gminach chrześcijańskich. „Swoi i obcy” – seminarium 2018/19 Semestr I “SWOI I OBCY” - KONSTRUKTY LITERACKIE I Budowanie wspólnej tożsamości i jej dekonstrukcja 1. Abraham, Jakub-Izrael, 12 plemion Izraela: mitologia księgi Rodzaju (ŁNS) 2. Nowy Testament: 4 Ewangelie, Dzieje Apostolskie, List do Rzymian, List do Galatów (RW) 3. Budowanie tożsamości greckiej w okresie wczesnego cesarstwa wokół wartości kulturowych i greckiej przeszłości – Dion Chrysostom, Mowa Olbijska (fragmenty) , przekład polski w: Olbia. Teksty źródłowe i badania archeologiczne, Warszawa 1957. (KS) 4. Kim byli Ioudaioi / Iudaei / Judejczycy II-III w. (po upadku Świątyni, przed IV w.)? Wybór inskrypcji; monet Tiberias i Sefforis z II w. (KS) II Literacki konstrukt obcego 1. Kanaan i sąsiedzi Izraela; obraz Moabu, Ammonu, Edomu, Gileadu, Filistynów (ŁNS) 2. Idealna wspólnota epoki Drugiej Świątyni (ks. Powtórzonego Prawa, ks. Nehemiasza, ks. Ezdrasza) (ŁNS) 3. Obraz Żydów w literaturze chrześcijańskiej II w. n.e.: Meliton z Sardes, Homilia Paschalna, polski przekład w: Pierwsi świadkowie. Pisma Ojców Apostolskich, tłum. A. Świderkówna, oprac. M. Starowieyski, Kraków 1991; Justyn, Dialog z Żydem Tryfonem, tłum. i opr. L. Misiarczyk, Warszawa 2012. (KS) 4. Żydzi jako „obcy” w literaturze rzymskiej: Cicero, Pro Flacco 28; Pompeius Trogus, XXXVI 1-8; Horacy, Serm. I 9, 60-78; Tacyt, Historiae V 1-13 (KS) 5. Poganie w literaturze chrześcijańskiej: apologeci (Klemens Aleksandryjski, Pedagog; Tertulian, Apologetyk) (RW) 6. Heretycy/schizmatycy w literaturze chrześcijańskiej: Optat z Milevis, Przeciw donatystom. (RW) 7. Późnoantyczny konstrukt barbarzyńców: Eugipiusz, Żywot św. Seweryna, Salwian z Marsylii, O rządach bożych. (RW) II semestr: Swoi i obcy w rzeczywistości historycznej I My i Oni: konflikty i wzajemny szacunek 1. Wieloetniczna wspólnota na Elefantynie w V w. p.n.e. (ŁNS) 2. Barbarzyńcy na Zachodzie: Afryka: Wiktor z Wity; Italia: Kasjodor; (RW) 3. Żydzi w Rzymie – wybór inskrypcji (wspólnoty żydowskie i ich struktura); Żydzi w miastach greckich (Józef Flawiusz, wybrany materiał z ks. XIV-XVI) (KS) II Władza i mniejszości: od współpracy do przemocy 1. Judejczycy i Idumejczycy w II w. p.n.e. (ŁNS) 2. Prześladowania Dioklecjana: Akta Fileasza (RW) 3. Przypadek Aleksandrii: przyczyny wybuchu pogromu Żydów w 38 r.; wygnania Żydów z Rzymu w okresie wczesnego cesarstwa (KS) III Wspólnoty religijne wobec swoich „mniejszości”: 1. Żydzi i Samarytanie (ŁNS i KS) 2. Spory chrystologiczne w okresie późnego antyku: Ewagriusz Scholastyk (RW) Metody dydaktyczne: Wspólna analiza źródeł. |
Literatura: |
Literaturę podawać będziemy podczas kolejnych spotkań. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywny i kompetentny udział w zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.