University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Political Thought in Poland in the 15th Century and Beginnings of the State Improvement Movement

General data

Course ID: 3104-SD19SGAW
Erasmus code / ISCED: 08.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) History and archaeology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Political Thought in Poland in the 15th Century and Beginnings of the State Improvement Movement
Name in Polish: Myśl polityczna w Polsce XV w. a początki ruchu naprawy państwa: traktat Jana Ostroroga
Organizational unit: Institute of History
Course groups: (in Polish) Przedmioty Historii I i II stopnia, seminaria dyplomowe
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

B.Sc. seminars
elective courses
Master's seminars

Prerequisites (description):

(in Polish) Ukończony drugi rok studiów.

Znajomość łaciny na poziomie lektoratu w Instytucie Historycznym, umiejętność korzystania z literatury naukowej w przynajmniej jednym języku obcym

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Tematyka zajęć zależy od kompetencji i zainteresowań prowadzącego. W ich trakcie studenci analizują wskazane teksty źródłowe oraz przedstawiają własne projekty badawcze, prowadzące do przygotowania pracy dyplomowej.

Full description: (in Polish)

Tematyka zajęć zależy od kompetencji i zainteresowań prowadzącego. W ich trakcie studenci analizują wskazane teksty źródłowe oraz przedstawiają własne projekty badawcze, prowadzące do przygotowania pracy dyplomowej. Studenci, którzy posiedli kompetencje badawcze w zróżnicowanym stopniu, a także zajmują się różnorodną problematyką, poprzez wspólne z prowadzącym dyskusje nad pracami prezentowanymi przez poszczególnych uczestników oraz udział we wspólnych projektach warsztatowych i komunikacyjnych pracują w zespole zbliżonym strukturą do zespołu badawczego. W niektórych przypadkach seminaria przekształcają się w zespoły badawcze. W ramach seminarium studenci zgłębiają wybrane zagadnienia badanej epoki, złożone uwarunkowania wybranych zjawisk i procesów historycznych. Doskonalą umiejętności z zakresu krytyki źródeł i wykorzystania nauk pomocniczych historii na różnym stopniu zaawansowania. Uczą się wnioskowania historycznego oraz poszczególnych etapów postępowania badawczego właściwego dla danej epoki i problemu badawczego. Uczą się poszukiwać, gromadzić, przeprowadzać selekcję i porządkowanie źródeł historycznych i opracowań właściwych dla wybranej epoki, definiować problemy badawcze, dobierać narzędzia i metody służące rozwiązaniu tych problemów oraz zdobywać umiejętność ich innowacyjnego modyfikowania w zmieniających się warunkach. Studenci uczą się opracowywać wnioski z własnych badań w postaci ustnej i pisemnej, z wykorzystaniem specjalistycznej terminologii. Uczą się rozwiązywać problemy etyczne związane z badaniem danego zagadnienia, a także poznają metody samodzielnego rozszerzania wiedzy. Studenci pogłębiają znajomość specyfiki przedmiotowej i metodologicznej historii oraz poznają związany z nimi dorobek historiografii i aktualny stan badań dla wybranych zagadnień z danej epoki. Uczą się prowadzenia i podsumowywania dyskusji naukowej; recenzowania prac naukowych i jego roli w komunikacji naukowej. Poznają standardy obowiązujące w pracy naukowej, w tym zasady ochrony własności intelektualnej; metody samodzielnego poszerzania wiedzy; rolę relacji mistrz-uczeń. Poznają uwarunkowania własnej postawy badawczej i postaw badawczych innych osób. Uczą się wykorzystywać wiedzę historyczną w projektach na rzecz otoczenia społecznego.

Przedmiot kierunkowy do wyboru.

4 (30 godz. kontaktowych, 60 godz. przygotowanie do zajęć, 30 godz. przygotowanie referatu/prezentacji).

Bibliography: (in Polish)

Zakres literatury określa prowadzący seminarium

Learning outcomes: (in Polish)

Student zna:

- wybrane zagadnienia badanej epoki

- złożone uwarunkowania wybranych zjawisk i procesów historycznych

- specyfikę przedmiotową i metodologiczną historii oraz związany z nimi dorobek historiografii i aktualny stan badań dla wybranych zagadnień z danej epoki

- standardy obowiązujące w pracy naukowej, w tym zasady ochrony własności intelektualnej

- metody samodzielnego poszerzania wiedzy

Student potrafi:

- pracować w zespole badawczym

- przeprowadzić krytykę źródeł przy wykorzystaniu metodologii i nauk pomocniczych historii na różnym stopniu zaawansowania

- przeprowadzić wnioskowanie historyczne oraz zrealizować poszczególne etapy postępowania badawczego właściwego dla danej epoki i problemu badawczego

- poszukiwać, gromadzić, przeprowadzać selekcję i porządkowanie źródeł historycznych i opracowań właściwych dla wybranej epoki

- definiować problemy badawcze, dobierać narzędzia i metody służące rozwiązaniu tych problemów oraz zdobywać umiejętność ich innowacyjnego modyfikowania w zmieniających się warunkach

- opracowywać wnioski z własnych badań w postaci ustnej i pisemnej, z wykorzystaniem specjalistycznej terminologii

- prowadzić i podsumowywać dyskusję naukową

- recenzować prace naukowe

Student rozumie:

-problemy etyczne związane z badaniem danego zagadnienia

- konieczność samodzielnego rozszerzania wiedzy

- rolę relacji mistrz-uczeń

- uwarunkowania własnej postawy badawczej i postaw badawczych innych osób

- konieczność wykorzystania wiedzy historycznej w projektach na rzecz otoczenia społecznego

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Warunkiem zaliczenia jest pozytywna ocena ciągłej aktywności studenta oraz wywiązanie się przez studenta z przewidzianych przez prowadzącego zadań w realizacji projektów seminaryjnych; złożenie pracy dyplomowej, w przypadku ostatniego semestru seminarium, na którym student przygotowuje pracę.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)