University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Avant-garde at exhibitions

General data

Course ID: 3105-ANW-SP
Erasmus code / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) History and archaeology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Avant-garde at exhibitions
Name in Polish: Awangarda na wystawach
Organizational unit: Institute of Art History
Course groups: (in Polish) Specjalizacja
ECTS credit allocation (and other scores): 5.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

optional courses

Short description: (in Polish)

Zajęcia omawiają i porządkują zjawisko sztuki awangardowej

wobec współczesnych praktyk wystawowych.

Full description: (in Polish)

Zajęcia poświęcone są zjawisku ekspozycji sztuki awangardowej

jako ważnego tematu współczesnego życia artystycznego. Łączą

dwa obszary: obserwacji twórczości artystycznej o charakterze

ulotnym, nietrwałym, efemerycznym i współczesnych praktyk

galeryjno-muzealnych, prezentujących retrospektywne

wystawy, w oparciu o dokumentacje, rekonstrukcje, aranżacje.

Podejmują zagadnienie genezy wystaw awangardowych w

tradycji lat 60. XX wieku. Definiują sztukę awangardy jako

złożoną relację między heterogeniczną strukturą dzieła, pozycją

widza oraz materialnym i symbolicznym kontekstem.

Obserwowane transformacje wystawowe stają się narzędziem

do ukazania retrospektywnych wystaw sztuki awangardowej na

przełomie XX i XXI wieku, podejmujących temat rekonstrukcji

praktyk artystycznych. Zajęcia pokazują współczesne strategie

instytucjonalne, związane z polityką kulturalną, propagandą

wizualną, uwarunkowaniami ekonomicznymi wobec

„ikonoklastycznej” tradycji awangardy. Studenci przygotowują

prace poświęcone krytycznej analizie poszczególnych wystaw,

prezentujących szczegółowe tematy z historii awangardy.

Bibliography: (in Polish)

A Companion to Curation, ed. By B. Buckley, J. Conomos, , New

York 2020 (Alex Gawronsky, Curated from within. The Artist as

Curator); After the Wall. Art and Culture in post-Communist

Europe, ed. Stokholm 1999; Altshuler B., Avant-garde in

exhibition: new art in the 20th century, New York 1994;

Altshuler B., Biennales and beyond – Exhibitions that made Art

History, 1962-2002, London 2013, Art and Theory of Post-1989

Central and Eastern Europe. A Critical Anthology, ed. A.

Janevsky, R. Marcoci, k. Nouril, New York 2018; Bishop Clair,

Installation Art. A Critical History, London 2005; Curating

‘Eastern Europe’ and Beyond: Art Histories through the

Exhibition, edited by Mária Orišková, Frankfurt am Main 2013;

Fer Briony, The Infinite line. Re-making art after modernism,

Yale University Press , New Haven- London 2004; Guzek Łukasz,

Sztuka instalacji. Zagadnienie związku przestrzeni i obecności w

sztuce współczesnej, Warszawa 2007; Historical memory of

Central and East European Communism, ed. By A. Mrozik, S.

Holubec, New York 2018; Passage Europe. A Certain Look at

Central and Eastern European Art, Milan 2004; Tomas Pospiszyl,

An associative art history. Comparative Studies of Neo-Avant-

Gardes in a Bipolar World, Zurich 2017; Rorimer Anne, New art

in the 60s and 70s. Redefining reality, London 2004. Rosenthal

Mark, Understanding Installation Art: From Duchamp to Holzer,

Munich 2003; Thinking about Exhibition, ed. R. Greenberg, B.

W. Ferguson, S. Nairne, London-New York 1996; Zawód kurator,

Galeria Miejska Arsenał, Poznań 2014.

Oraz literatura przedmiotu adekwatna dla poszczególnych

tematów zaproponowanych przez prowadzącego.

Learning outcomes: (in Polish)

K2_W02; K2_W03; K2_W04; K2_W05; K2_W06; K2_W07;

K2_U01; K2_U02; K2_U04; K2_U05; K2_U06; K2_U07; K2_U08;

K2_U09; K2_U10; K2_U13; K2_U14; K2_K01; K2_K03; K2_K04;

K2_U10; K2_U11

Student zdobywa umiejętności w zakresie analizy i interpretacji

współczesnych zjawisk artystycznych. Zajęcia powinny skłonić

słuchaczy do wyrażania własnych sądów na ich temat, a także

do aktywnego uczestnictwa w bieżącym życiu artystycznym, w

którym omawiane obszary twórczości zajmują istotne miejsce.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocena na podstawie prezentacji.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours, 15 places more information
Coordinators: Marcin Lachowski
Group instructors: Marcin Lachowski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)