University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

The sceptre and the sword – the power in the Barbaricum in the 1st – 5th century AD

General data

Course ID: 3105-BIM-KK
Erasmus code / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) History and archaeology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: The sceptre and the sword – the power in the Barbaricum in the 1st – 5th century AD
Name in Polish: Berło i miecz- włdza w Barbaricum w 1 poł. 1 tys. AD
Organizational unit: Institute of Art History
Course groups: (in Polish) Konwersatoria z historii kultury
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

optional courses

Short description: (in Polish)

Zajęcia podejmują dość karkołomną próbę skonfrontowania przekazów źródeł pisanych na temat władzy i władców u barbarzyńców ze znaleziskami archeologicznymi. Rozpoczną się od określenia modelu władcy i wodza w barbarzyńskim społeczeństwie, a następnie obejmą prezentację znalezisk, które można interpretować jako ślady istnienia władzy,

Full description: (in Polish)

1. Bogowie i władcy – ideologia władzy u barbarzyńców

2. Ariowist – król Swebów, przeciwnik Cezara.

3. Germański Agamemnon – Marbod, pan połowy Barbaricum

4. Germański Achilles – Arminiusz, pogromca Rzymian w bitwie w Lesie Teutoburskim

5. Bezimienni władcy Langobardów– nekropole „książęce” w Marwedel, Apensen i Heiligendorf

6. Nadbałtyccy sojusznicy Rzymian – nekropole „książęce” z Wysp Duńskich

7. Władcy szlaku bursztynowego – Gosławice – Dembe – Łęg Piekarski

8. Surowiej rządzeni przez królów – Rządz – Czarnówko – Lubieszewo

9. Czyżby grób Balomara? – książę z Mušova

10. Teraz my zarobimy na handlu – nekropola w Himlimgøje

11. Zapłacili krwią poddanych – władcy znad środkowej Łaby

12. Nad Odrą i Dunajem – Zakrzów – Straže – Ostrovany

13. Tak mógł wyglądać grób Alaryka – Apahida i Blučina

14. Bałtyjscy watażkowie – groby książęce w Szwajcarii i Taurapilis oraz ich kontekst

15. Pogańskie tradycje chrześcijańskich monarchów

– Frankowie – Alamanowie – Longobardowie

Bibliography: (in Polish)

Zajęcia będą odwoływały się do ogólnej wiedzy uczestników i informacji przekazywanych przez prowadzacego. Podane niżej pozycje stanowią wskazówki bibliograficzne, dla osób chcących poszerzyć wiedzę.

J. Banaszkiewicz, Podanie o Piaście i Popieli. Studium porównawcze nad wczesnośredniowiecznymi tradycja,o dynastycznymi, Warszawa 1986.

G. Dumézil, Bogowie Germanów. Szkice o kształtowaniu się religii skandynawskiej, przeł. A. Gronowska, Warszawa 2006.

P. Kaczanowski, J.K. Kozłowski, Najdawniejsze dzieje ziem polskich (do VII w.), Wielka historia Polski, tom 1, Kraków 1998.

A. Krokiewicz, Moralność Homera i etyka Hezjoda, [w:] A. Krokiewicz, Dzieła, tom II, Warszawa 2000, 79-261.

K. Modzelewski, Barbarzyńska Europa, Warszawa 2004.

St. Piekarczyk, Barbarzyńcy i chrześcijaństwo. Konfrontacje społecznych postaw i wzorców u Germanów, Warszawa 1968.

M. Tymowski, Karabin i władza w Afryce XIX wieku. Państwa i armier Samoriego i Kenedugu oraz ich analogie europejskie, Warszawa 1985.

A. Ziółkowski, Historia powszechna. Starożytność, Warszawa 2010.

Learning outcomes: (in Polish)

K_W06: ma wiedzę o dawnych i współczesnych instytucjach kultury i orientację w życiu kulturalnym

K_W14: posiada podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych osiągnięciach w zakresie nauki o kulturze oraz pokrewnych dyscyplin nauk humanistycznych i społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem archeologii protohistorycznej

K_W15: ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych koncepcjach filozoficznych od antyku do współczesności, ze szczególnym uwzględnieniem antycznych koncepcji historiozoficznych

K_U05: potrafi krytycznie analizować teksty z obszaru teorii sztuki antycznej i pradziejowej i nowych mediów, socjologii i filozofii kultury

K_U07: posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych badaczy historii sztuki antycznej i pradziejowej, historii kultury i archeologii protohistorycznej oraz umiejętność wyciągania wniosków

K_K02: ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie światowego i krajowego dziedzictwa kulturowego, standardów upowszechniania, bezpieczeństwa i ochrony zabytków i stanowisk archeologicznych

K_K04: prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu (muzealnika, kuratora, pracownika służby ochrony zabytków, animatora kultury, recenzenta wystaw)

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zaliczenie na podstawie aktywności w trakcie zajęć

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)