University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

ITER ITALICUM. Journey to Italy as a cultural challenge.

General data

Course ID: 3105-ITERIT-SP
Erasmus code / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) History and archaeology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: ITER ITALICUM. Journey to Italy as a cultural challenge.
Name in Polish: ITER ITALICUM. Podróż do Włoch jako wyzwanie kulturowe.
Organizational unit: Institute of Art History
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

optional courses

Short description: (in Polish)

Tematem konwersatorium będzie Italia jako cel podróży i przedmiot zainteresowania kolejnych generacji obywateli Rzeczypospolitej – poczynając od XVI, a kończąc nawet na XX wieku.

Full description: (in Polish)

Italia – jako cel podróży (omówione zostaną wybrane zagadnienia spośród podanych poniżej).

- Podróże po Europie – geneza zjawiska i jego konsekwencje. Źródła do dziejów podróży – a) wytworzone przez peregrynantów; b) pozostałe. Itineraria królewskie - itineraria poselskie. Nowożytne motywy wyruszania w drogę i szlaki podróży; czynnik integrujący; konfrontacja z innymi – lustro dla Europejczyków. Grand Tour. Przewodniki. Mobilność staropolska.

Literatura: Antoni Mączak, Henryk Barycz, Alojzy Sajkowski, Bronisław Biliński.

- Edukacja zagraniczna. System szkolnictwa – uniwersytety w tradycji europejskiej. „Podróże do szkół w cudzych krajach” – cele i formy edukacji staropolskiej (Instrukcya Jakuba Sobieskiego, Woiewody Ruskiego, dana synom iadącym do Paryża (1646); Andrzej Maksymilian Fredro, Peregrynacya dwuletnia kożdemu Polakowi potrzebna (lata 1660-te); Stanisław Herakliusz Lubomirski, Instrukcyja synom moim do cudzych krajów ode mnie wyprawionym ... (1699). Władysław Czapliński i Józef Długosz, Podróż młodego magnata do szkół; Jasia Ługowskiego podróże do szkół w cudzych krajach, wyd. Krystyna Muszyńska.

- Nowożytna dyplomacja. Stałe ambasady – papiestwo i Wenecja; poselstwa obediencyjne. Dyplomacja Rzeczypospolitej - Jan Ocieski; poselstwo po Walezego; Stanisław Miński i jego Sposób odprawowania poselstwa; Jerzy Ossoliński; Krzysztof Opaliński; Michał Kazimierz Radziwiłł.

Bibliography: (in Polish)

Literatura: Stanisław Nahlik, ks. Marian Banaszak.

- Podróże do Włoch – ich zmieniające się realia i konsekwencje (fragmenty: Jan Ocieski, Itinerarium podróży do Włoch z lat 1540-1541; Maciej Rywocki i wojewodzice Kryscy, 1584-1585, czyli Macieja Rywockiego księgi peregrynanckie; Jakub Sobieski, Peregrynacja po Europie (1607-1613). Droga do Baden (1638); Podróż królewicza Władysława Wazy do krajów Europy Zachodniej, 1624-1625; Teodor Billewicz, Diariusz podróży po Europie w latach 1677-1678).

- Przewodniki po Italii i ich oddziaływanie na treść diariuszy podróży (Ks. Andrzej Wargocki, O Rzymie pogańskim i chrześcijańskim ksiąg dwoje; Delicje ziemie włoskiey)

- Kolejne generacje (Johann Wolfgang von Goethe, Podróż włoska, 1816–1817; Ferdinand Gregorovius, Wędrówki po Włoszech, 1856–1877; Paweł Muratow, Obrazy Włoch (1911); Sienkiewicz a Italia; Karel Capek, Listy z podróży (lata 20-te XX w.); Podróże do Włoch w twórczości Jarosława Iwaszkiewicza, Jana Parandowskiego i Zbigniewa Herberta; Wojciech Karpiński, Pamięć Włoch; Predrag Matvejevic, Brewiarz śródziemnomorski, Inna Wenecja; Jarosław Mikołajewski, Rzymska komedia.

- Gabinety osobliwości, Kolekcje, zbiory, początki muzealnictwa (Krzysztof Pomian, Zbieracze i osobliwości; Andrzej Ryszkiewicz; Kolekcjonerzy i miłośnicy, Umberto Eco, Semiologia życia codziennego).

- Europejskie konfrontacje – cudzoziemcy o Polsce; mieszkańcy Rzeczypospolitej o Europie.

Learning outcomes: (in Polish)

Celem zajęć jest osiągnięcie (lub doskonalenie) umiejętności krytycznej lektury tekstów źródłowych oraz interpretacji przekazów ikonograficznych. Duże znaczenie ma przy tym różnorodność owych źródeł – wymagających za każdym razem specyficznego podejścia oraz odmiennych narzędzi interpretacyjnych. Uczestnicy konwersatorium powinni ze spotkań wynieść podstawową wiedzę na temat Italii w okresie nowożytnym, ale przede wszystkim poznać zmieniające się polsko-litewskie realia społeczne i kulturowe – widziane przez pryzmat cywilizacyjnego wyzwania, jakim dla kolejnych generacji były podróże do Italii.

Zajęcia pogłębiają umiejętności badawcze

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zaliczenie – na podstawie obecności oraz aktywności podczas spotkań konwersatoryjnych. W przypadku braku owej aktywności (lub kwestionowania oceny prowadzącego) – kolokwium zaliczeniowe.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)