University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

An Approach to the Research on Printmaking

General data

Course ID: 3105-LBNDG-SP
Erasmus code / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) History and archaeology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: An Approach to the Research on Printmaking
Name in Polish: Badania nad dawna grafiką: konwersatorium (specjalizacja)
Organizational unit: Institute of Art History
Course groups: (in Polish) Specjalizacja
ECTS credit allocation (and other scores): 5.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Short description: (in Polish)

Zajęcia są poświęcone rozmaitym aspektom badań nad dawną grafiką.

Full description: (in Polish)

Zajęcia są poświęcone rozmaitym aspektom badań nad dawną grafiką. Obok pytań o ich miejsce (i znaczenie) we współczesnej historii sztuki, przedmiotem rozważań będą także bardziej praktyczne zagadnienia – istotne zarówno dla akademików, muzealników i muzeologów, jak i przyszłych antykwariuszy. Przedstawione zostaną m.in. współczesne metody badania proweniencji rycin i historii kolekcjonerstwa grafiki, metody badania podłoży (współczesna filigranistyka etc.), a także rola nowych technik i mediów w analizach dawnej grafiki (makrofotografie, elektroniczne bazy danych, wirtualne rekonstrukcje etc.).

Bibliography: (in Polish)

Origins of European Printmaking. Fifteenth-Century Woodcuts and Their Public, kat. wyst., red. P Parshall, R. Schoch i in., National Gallery of Art, Washington - Germanisches Nationalmuseum, Nuremberg, 2005-2006.

Painted Prints. The Revelation of Color in Northern Renaissance & Baroque Engravings, Etchings & Woodcuts, kat. wyst., oprac. S. Dackerman i in., The Baltimore Museum of Art – Saint Louis Museum of Art, 2002-2003.

A.Griffiths, Prints and Printmaking: An Introduction to the History and Techniques, London 1980.

K. Krużel, Wśród starych rycin. Wybrane zagadnienia analizy formalnej dawnej grafiki, Kraków 1999.

B. Hernad, Die Graphiksammlung des Humanisten Hartmann Schedel, kat. wyst., Bayerische Staatsbibliothek, München 1990.

F. Salamon, A Collector’s Guide to Prints and Printmakers from Dȕrer to Picasso, London 1972.

Polskie kolekcjonerstwo grafiki: ludzie I instytucje, red. E. Frąckowiak, A. Grochala, Warszawa 2008.

Inspiracje grafiką europejską w sztuce polskiej: czasy nowożytne. Materiały z konferencji na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie w listopadzie 2007 r., red. Krystyna Moisan-Jabłońska, Katarzyna Ponińska, Warszawa 2010.

G. Hałasa, Grafiki Rembrandta. Oryginał. Kopia. Późne odbitki. Wprowadzenie, w: Grafiki Rembrandta. Oryginał – Kopia – Późne Odbitki, kat. wyst., red. G. Hałasa, Muzeum Narodowe w Poznaniu 2009, s. 12-23.

A. Grelle Iusco, Matrici metalliche incise. Il problema della conservazione e restauro dalla Calcografia Romana all’Istituto Nazionale per la Grafica, Roma 1998.

Learning outcomes: (in Polish)

Student nabywa umiejętności samodzielnej analizy dzieła graficznego w zakresie jego morfologii, weryfikacji atrybucji i proweniencji. Zaznajamia się ze wspóSłczesną metodologią, a także z praktyką muzealniczo-konserwatorską.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Egzamin pisemny

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 14 hours, 20 places more information
Coordinators: Joanna Sikorska
Group instructors: Joanna Sikorska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)