„Pytanie o technikę”. Architektura XX wieku wobec filozofii techniki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3105-POT-SP1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
03.6
|
Nazwa przedmiotu: | „Pytanie o technikę”. Architektura XX wieku wobec filozofii techniki |
Jednostka: | Instytut Historii Sztuki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | nieobowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia będą miały formułę dyskusji nad kluczowymi i najpopularniejszymi tekstami dotyczącymi wybranych aspektów filozofii techniki. |
Pełny opis: |
Zajęcia będą miały formułę dyskusji nad kluczowymi i najpopularniejszymi tekstami dotyczącymi wybranych aspektów filozofii techniki. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z najciekawszymi zagadnieniami aktualnej myśli filozoficznej odnoszącej się do wytworów kultury, oraz rozwijanie umiejętności krytycznej analizy tekstów. |
Literatura: |
wstęp do filozofii techniki, definicje techniki, artefakty technologiczne; Trevor J. Pinch, Wiebe E. Bijker, The Social Construction on Facts and Artifacts wytwórcy, użytkownicy czy kontrolerzy?; Lewis Mumford, Tool-users vs. Homo Sapiens and The Megamachine ew. tekst Hannah Arent Marksistowskie spojrzenie na technikę; Karl Marks, Fryderyk Engels, Capitalism and the Modern Labour Process Martin Heidegger, istota techniki; Martin Heidegger, Pytanie o technikę Huber Dreyfus, Heidegger on Gaining a Free Relation to Technology Simon Cooper, Beyond enframing. Heidegger and the question concerning technology, w: Technoculture and Critical Theory: In the Service of the Machine? Bruno Latour; B. Latour, Laboratories B. Latour, Do you Believe in Reality? Lub inne polityka techniki/ autonomia techniki. Idea postępu na tle zimnej wojny. Technika a demokracja. Technika a globalizacja. Technokracja. Rola specjalisty w kreowaniu polityki. Zarządzanie techniką; Langon Winner, Do Artifacts Have Politics? Robert Heilbroner, Do Machines Make History? Tony Smith, Socialism and the Democratic Planning of Technical Change Dolores L. Augustine, Reinventing Professionalism in Soviet-Occupied Germany and the Early-GDR, w: Red Prometheus. Engineering and Dictatorship in East Germany 1945-1990, MIT, 2007. ew. Herbert Marcuse, New Forms of Control Foucault (inżynieria społeczna); Michel Foucault, Panoptykon Technika jako praktyka społeczna; Jurgen Habermas, Technical Progress and The Social Life-World Don Ihde, A Phenomenology of Technics [ekologia, technologia i środowisko]; feminizm – kobiety w nauce, praktyki kobiet jako podstawy i podmioty nauki Nancy Tuana, Revaluing Science: Starting From the Practices of Women tekst Beatriz Colominy lub Sandry Harding cyborgi [technika a ludzka natura]; Donna Haraway, A Cyborg Manifesto Bruno Latour, A Collective of Humans and Nonhumans Będziemy korzystali głównie z tekstów dostępnych dla studentów UW na platformie EBSCO, oraz zawartych w antologiach i pracach zbiorowych, takich jak: - David Kaplan (ed.), Readings in the philosophy of technology, Lanham: Rowman & Littlefield, Oxford, 2009. - Robert C. Scharff and Val Dusek (ed.), Philosophy of Technology: The Technological Condition - An Anthology, Blackwell Publishing, 2002. - Antoine Picon, Alessandra Ponte (ed.),Architecture and Sciences: Exchanging Metaphors, Princeton Architectural Press, 2003. - Simon Cooper, Technoculture and Critical Theory: In the Service of the Machine?, Routledge 2002. a także opracowań ogólnych: - Val Dusek, Wprowadzenie do filozofii techniki, Wydawnictwo WAM, Kraków 2011. Jan Kyrre Berg Olsen, Andur Pedersen Stig and Vincent F. Hendricks (eds). A Companion to the Philosophy of Technology. Blackwell Publishing, 2009. |
Efekty uczenia się: |
Student zna wybrane zagadnienia oraz metodologie aktualnej myśli filozoficznej odnoszącej się do wytworów kultury. Potrafi adaptować zagadnienia filozoficzne do problematyki architektury i sztuki. Rozwija umiejętność poszukiwania i wykorzystywania nowych metodologii przy pisaniu prac. Student potrafi poddać tekst naukowy i filozoficzny krytycznej analizie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność, aktywność na zajęciach |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.