Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

„Pytanie o technikę”. Architektura XX wieku wobec filozofii techniki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3105-POT-SP1
Kod Erasmus / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) Historia i archeologia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: „Pytanie o technikę”. Architektura XX wieku wobec filozofii techniki
Jednostka: Instytut Historii Sztuki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

nieobowiązkowe

Skrócony opis:

Zajęcia będą miały formułę dyskusji nad kluczowymi i najpopularniejszymi tekstami dotyczącymi wybranych aspektów filozofii techniki.

Pełny opis:

Zajęcia będą miały formułę dyskusji nad kluczowymi i najpopularniejszymi tekstami dotyczącymi wybranych aspektów filozofii techniki. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z najciekawszymi zagadnieniami aktualnej myśli filozoficznej odnoszącej się do wytworów kultury, oraz rozwijanie umiejętności krytycznej analizy tekstów.

Literatura:

 wstęp do filozofii techniki, definicje techniki, artefakty technologiczne;

Trevor J. Pinch, Wiebe E. Bijker, The Social Construction on Facts and Artifacts

 wytwórcy, użytkownicy czy kontrolerzy?;

Lewis Mumford, Tool-users vs. Homo Sapiens and The Megamachine

ew. tekst Hannah Arent

 Marksistowskie spojrzenie na technikę;

Karl Marks, Fryderyk Engels, Capitalism and the Modern Labour Process

 Martin Heidegger, istota techniki;

Martin Heidegger, Pytanie o technikę

Huber Dreyfus, Heidegger on Gaining a Free Relation to Technology

Simon Cooper, Beyond enframing. Heidegger and the question concerning technology, w: Technoculture and Critical Theory: In the Service of the Machine?

 Bruno Latour;

B. Latour, Laboratories

B. Latour, Do you Believe in Reality? Lub inne

 polityka techniki/ autonomia techniki. Idea postępu na tle zimnej wojny. Technika a demokracja. Technika a globalizacja. Technokracja. Rola specjalisty w kreowaniu polityki. Zarządzanie techniką;

Langon Winner, Do Artifacts Have Politics?

Robert Heilbroner, Do Machines Make History?

Tony Smith, Socialism and the Democratic Planning of Technical Change

Dolores L. Augustine, Reinventing Professionalism in Soviet-Occupied Germany and the Early-GDR, w: Red Prometheus. Engineering and Dictatorship in East Germany 1945-1990, MIT, 2007.

ew. Herbert Marcuse, New Forms of Control

 Foucault (inżynieria społeczna);

Michel Foucault, Panoptykon

 Technika jako praktyka społeczna;

Jurgen Habermas, Technical Progress and The Social Life-World

Don Ihde, A Phenomenology of Technics

 [ekologia, technologia i środowisko];

 feminizm – kobiety w nauce, praktyki kobiet jako podstawy i podmioty nauki

Nancy Tuana, Revaluing Science: Starting From the Practices of Women

tekst Beatriz Colominy lub Sandry Harding

 cyborgi [technika a ludzka natura];

Donna Haraway, A Cyborg Manifesto

Bruno Latour, A Collective of Humans and Nonhumans

Będziemy korzystali głównie z tekstów dostępnych dla studentów UW na platformie EBSCO, oraz zawartych w antologiach i pracach zbiorowych, takich jak:

- David Kaplan (ed.), Readings in the philosophy of technology, Lanham: Rowman & Littlefield, Oxford, 2009.

- Robert C. Scharff and Val Dusek (ed.), Philosophy of Technology: The Technological Condition - An Anthology, Blackwell Publishing, 2002.

- Antoine Picon, Alessandra Ponte (ed.),Architecture and Sciences: Exchanging Metaphors, Princeton Architectural Press, 2003.

- Simon Cooper, Technoculture and Critical Theory: In the Service of the Machine?, Routledge 2002.

a także opracowań ogólnych:

- Val Dusek, Wprowadzenie do filozofii techniki, Wydawnictwo WAM, Kraków 2011.

 Jan Kyrre Berg Olsen, Andur Pedersen Stig and Vincent F. Hendricks (eds). A Companion to the Philosophy of Technology. Blackwell Publishing, 2009.

Efekty uczenia się:

Student zna wybrane zagadnienia oraz metodologie aktualnej myśli filozoficznej odnoszącej się do wytworów kultury. Potrafi adaptować zagadnienia filozoficzne do problematyki architektury i sztuki.

Rozwija umiejętność poszukiwania i wykorzystywania nowych metodologii przy pisaniu prac.

Student potrafi poddać tekst naukowy i filozoficzny krytycznej analizie.

Metody i kryteria oceniania:

Obecność, aktywność na zajęciach

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)