Art in the Service of the Scientific Revolution
General data
Course ID: | 3105-SZWSRN-SP |
Erasmus code / ISCED: |
03.6
|
Course title: | Art in the Service of the Scientific Revolution |
Name in Polish: | Sztuka w służbie rewolucji naukowej |
Organizational unit: | Institute of Art History |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
5.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | optional courses |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia specjalizacyjne poświęcone różnorodnym relacjom nauki i wytworów sztuki w czasie rewolucji naukowej zachodzącej w siedemnastowiecznej Europie. Szczególnym przedmiotem refleksji będzie ikonografia nauki oraz rola sztuki jako przekaźnika wiedzy. |
Full description: |
(in Polish) Epoka nowożytna była świadkiem bezprecedensowego napięcia pomiędzy intelektualnymi prądami przenikającymi Europę. Opublikowanie w 1687 roku Philosophiae Principia Mathematica Isaaca Newtona zadało ostateczny cios arystotelesowskiej koncepcji kosmosu i tym samym zachwiało dotychczasową wiedzą naukowo-teologiczną. W tym samym czasie prowadzono również badania mające na celu uniwersalny opis wszelkiej nauki i wiedzy dostępnej człowiekowi w ramach prisca theologia. Pośród protochemicznych doświadczeń ówczesnej alchemii, odkryć i opisów astronomicznych, rozwoju nowoczesnej historiografii, kartezjańskiego z ducha kwestionowania wyuczonej wiedzy i starych autorytetów czy kabalistycznego namysłu kosmograficznego i kosmogonicznego, sztuka zajmowała ważną rolę wizualnego świadectwa. Wytwory artystyczne stanowiły nie tylko precyzyjną ilustrację doświadczeń, aparatury i mniej lub bardziej abstrakcyjnych zjawisk, ale były również indywidualnymi głosami w naukowej dyskusji. Wreszcie dzieło sztuki mogło stanowić samo w sobie przedmiot wiedzy w myśl ówczesnych koncepcji przypisujących naukowy charakter działalności artystycznej. Celem zajęć jest prześledzenie w wybranych zagadnieniach wzajemnych relacji sztuki i nauki w epoce nowożytnej, ze szczególnym naciskiem położonym na ikonografię pojedynczych przedstawień lub ich grup. Omówienie poszczególnych zagadnień poprzedzone będzie wprowadzającymi prezentacjami uczestników zajęć, najczęściej na przykładzie jednego dzieła sztuki. Proponowany zakres tematyczny zajęć: - Dekoracje nowożytnych bibliotek i gabinetów uczonych. - Utylitaryzm i piękno – o aparaturze naukowej. - Nowożytna kosmogonia. - Nowożytna kosmografia. - Matematyka w służbie sztuki. - Dzieło sztuki jako potwierdzenie przekazu historycznego i argument w sporach. - Jezuici, naukowcy, artyści, mecenasi... – Athanasius Kircher, Republika Listów i historia wiedzy. - Sztuka w służbie etnografii – sztuka w służbie kolonializmu. - Artysta jako uczony. |
Bibliography: |
(in Polish) A Universal Art. Hebrew Grammar Across Disciplines and Faiths, ed. N. Vidro, I.E. Zwiep, J. Olszowy-Schlanger, Leiden 2014. Athanasius Kircher. The Last Man Who Knew Everything, ed. P. Findlen, New York 2004. M. Baldwin, Alchemy and the Society of Jesus in the Seventeenth Century. Strange Bedfellows?, „Ambix”, 1993, t. 40, nr 2, s. 41–64. G. Bezza, Representation of the Skies and the Astrological Chart, [w:] A Companion to Astrology in the Renaissance, ed. B. Dooley, Leiden 2014, s. 59–86. J.M. Broderick, Custodian of wisdom. The Marciana Reading Room and the Transcendent Knowledge of God, „Studi veneziani”, 2016, t. 73, s. 15–94. C.H. Clough, Art as Power in the Decoration of the Study of an Italian Renaissance Prince. The Case of Federico Da Montefeltro, „Artibus et Historiae”, 1995, t. 16, nr 31, s. 19–50. A.C. Crombie, Experimental Science and the Rational Artist in Early Modern Europe, „Daedalus”, 1986, t. 115, nr 3, s. 49–74. G. De Mûelenaere, Early Modern Thesis Prints in the Southern Netherlands. An Iconological Analysis of the Relationships Between Art, Science and Power, Leiden–Boston 2022. J. Godwin, Athanasius Kircher's Theatre of the World, London 2009. M. Górska, Astronomia i polityka w dekoracji pałacu wilanowskiego, [w:] Poezja i astronomia, red. B. Burdziej, G. Halkiewicz-Sojak, Toruń 2006, s. 167–198. E. Grant, Średniowieczne podstawy nauki nowożytnej w kontekście religijnym, instytucjonalnym oraz intelektualnym, tłum. T. Szafrański, Warszawa 2005. Ikonographie der Bibliotheken, Hrsg. C.P. von Warncke, Wiesbaden 1992. E. Jorink, B. Ramakers, Undivided Territory. „Art” and „Science” in the Early Modern Netherlands, „Nederlands Kunsthistorisch Jaarboek”, 2011, t. 61, s. 6–32. M. Kemp, The Science of Art. Optical Themes in Western Art from Brunelleschi to Seurat, New Haven–London 1990. E. Larsen, Descartes and the Rise of Naturalistic Landscape Painting in 17th Century Holland, „Art Journal”, 1964, t. 24, nr 1, s. 12–17. M. Mencfel, Skarbce natury i sztuki. Prywatne gabinety i osobliwości, kolekcje sztuki i naturaliów na Śląsku w wiekach XVII i XVIII, Warszawa 2010. M. Pelc, Illustrium imagines. Das Porträtbuch der Renaissance, Leiden–Boston–Köln 2002. K. Targosz, Jedność nauki i sztuki w dziele Jana Heweliusza, „Kwartalnik Historii Nauki i Techniki”, 1976, t. 21, nr 4, s. 625–648. The Arts of 17th-Century Science. Representations of the Natural World in European and North American Culture, ed. C. Jowitt, D. Watt, London 2002. V.P. Tschudi, Baroque Antiquity. Archaeological Imagination in Early Modern Europe, New York 2017. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student: K2_W02: zna terminologię historyczno-artystyczną dotyczącą mecenatu artystycznego i zjawisk pokrewnych na poziomie rozszerzonym. K2_W03: ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu historii sztuki i innych nauk historycznych. K2_W04: ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu mecenatu artystycznego, zjawisk pokrewnych i wybranych zagadnień szczegółowych. K2_W05: ma szczegółową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych naukowych osiągnięciach aktualnej historii sztuki. K2_U01: potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje, wykorzystując różne źródła i sposoby. K2_U04: potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację dzieła sztuki z zastosowaniem oryginalnych podejść, uwzględniających nowe osiągnięcia historii sztuki, w celu określenia jego znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym. K2_U06: umie formułować opinie krytyczne o wytworach kultury na podstawie wiedzy naukowej i doświadczenia oraz umiejętność prezentacji opracowań krytycznych w różnych formach. K2_K01: jest gotów do odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Na ocenę końcową składać się będą: aktywność i przygotowanie do zajęć (50%) oraz przygotowanie krótkiego referatu wprowadzającego do dyskusji na temat wybranego dzieła sztuki związanego z nauką (50%). |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO KON
TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours, 15 places
|
|
Coordinators: | Konrad Morawski | |
Group instructors: | Konrad Morawski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Grading |
Copyright by University of Warsaw.