University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Counterpoint 2 (faculty)

General data

Course ID: 3106-1CP2-F
Erasmus code / ISCED: 03.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0215) Music and performing arts The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Counterpoint 2 (faculty)
Name in Polish: Kontrapunkt barokowy
Organizational unit: Institute of Musicology
Course groups: (in Polish) Fakultety, Pracownie, OG
(in Polish) Przedmioty fakultatywne (i do wyboru) dla studentów studiów stacjonarnych
(in Polish) Przedmioty fakultatywne zalecane dla III r. studiów stacjonarnych I stopnia
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Mode:

Classroom

Short description:

The course demonstrates the application of Bach counterpoint in practice in a four-voice composition. The subject of the course is a study of the forms and techniques of Bach’s canon and fugue. The practical workshops will be preceded by a number of introductory classes dedicated to the development of the fugue concept in theoretical works.

Full description:

The course demonstrates the application of Bach counterpoint in practice in a four-voice composition. The subject of the course is a study of the forms and techniques of Bach’s canon and fugue. The practical workshops will be preceded by a number of introductory classes dedicated to the development of the fugue concept in theoretical works.

Bibliography:

Alfred Mann, The Study of Fugue, New Jersey 1958

Józef M. Chomiński, Historia harmonii i kontrapunktu, t. 3, Kraków 1990

W. Zołotariev, Fuga, Moskwa 1965

Kazimierz Sikorski, Kontrapunkt, t. 2, 3, Kraków 1957

Learning outcomes: (in Polish)

Student po zaliczeniu przedmiotu:

1. zna podstawową terminologię z zakresu technik kompozytorskich XVI – XVIII w.

2. ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu technik kompozytorskich XVI–XVIII wieków

3. zna i rozumie metody analizy i interpretacji wytworów kultury muzycznej

4. ma świadomość kompleksowej natury języka muzycznego oraz złożoności i historycznej zmienności jego znaczeń

5. umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze kierując się wskazówkami opiekuna naukowego

6. potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury muzycznej oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie społeczno-kulturowym

7. posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków

8. potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role

Assessment methods and assessment criteria:

In order to obtain credits, the student needs to compose one four-voice fugue in Bach’s style during the semester and obtain a positive mark for the final test.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours, 15 places more information
Coordinators: Irena Bieńkowska
Group instructors: Irena Bieńkowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Short description: (in Polish)

Przedmiotem zajęć jest studium techniki imitacyjnej na przykładzie twórczości wybranych mistrzów: N. Gomberta, G. Frescobaldiego, J. Frobergera, D. Buxtehudego, J. Pachelbela, J.S. Bacha. Zajęcia mają charakter analityczno-praktyczny.

Full description: (in Polish)

Przedmiotem zajęć jest studium techniki imitacyjnej na przykładzie twórczości wybranych mistrzów: N. Gomberta, G. Frescobaldiego, J. Frobergera, D. Buxtehudego, J. Pachelbela, J.S. Bacha. Zajęcia mają charakter analityczno-praktyczny.

Bibliography: (in Polish)

Johann Josef Fux, Gradus ad Parnassum, Wiedeń 1725

Friedrich Wilhelm Marpurg, Abhandlung von der Fuge nach dem Grundsätzen der besten

deutschen und ausländischen Meister, Berlin 1753–1754

Alfred Mann, The Study of Fugue, New Jersey 1958

W. Zołotariev Fuga, Moskwa 1965

Józef M. Chomiński, Historia harmonii i kontrapunktu, T. III, PWM 1990

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)