Counterpoint 2 (faculty)
General data
Course ID: | 3106-1CP2-F |
Erasmus code / ISCED: |
03.2
|
Course title: | Counterpoint 2 (faculty) |
Name in Polish: | Kontrapunkt barokowy |
Organizational unit: | Institute of Musicology |
Course groups: |
(in Polish) Fakultety, Pracownie, OG (in Polish) Przedmioty fakultatywne (i do wyboru) dla studentów studiów stacjonarnych (in Polish) Przedmioty fakultatywne zalecane dla III r. studiów stacjonarnych I stopnia |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
The course demonstrates the application of Bach counterpoint in practice in a four-voice composition. The subject of the course is a study of the forms and techniques of Bach’s canon and fugue. The practical workshops will be preceded by a number of introductory classes dedicated to the development of the fugue concept in theoretical works. |
Full description: |
The course demonstrates the application of Bach counterpoint in practice in a four-voice composition. The subject of the course is a study of the forms and techniques of Bach’s canon and fugue. The practical workshops will be preceded by a number of introductory classes dedicated to the development of the fugue concept in theoretical works. |
Bibliography: |
Alfred Mann, The Study of Fugue, New Jersey 1958 Józef M. Chomiński, Historia harmonii i kontrapunktu, t. 3, Kraków 1990 W. Zołotariev, Fuga, Moskwa 1965 Kazimierz Sikorski, Kontrapunkt, t. 2, 3, Kraków 1957 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student po zaliczeniu przedmiotu: 1. zna podstawową terminologię z zakresu technik kompozytorskich XVI – XVIII w. 2. ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu technik kompozytorskich XVI–XVIII wieków 3. zna i rozumie metody analizy i interpretacji wytworów kultury muzycznej 4. ma świadomość kompleksowej natury języka muzycznego oraz złożoności i historycznej zmienności jego znaczeń 5. umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze kierując się wskazówkami opiekuna naukowego 6. potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury muzycznej oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie społeczno-kulturowym 7. posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów, oraz formułowania wniosków 8. potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role |
Assessment methods and assessment criteria: |
In order to obtain credits, the student needs to compose one four-voice fugue in Bach’s style during the semester and obtain a positive mark for the final test. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO KON
TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours, 15 places
|
|
Coordinators: | Irena Bieńkowska | |
Group instructors: | Irena Bieńkowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
|
Short description: |
(in Polish) Przedmiotem zajęć jest studium techniki imitacyjnej na przykładzie twórczości wybranych mistrzów: N. Gomberta, G. Frescobaldiego, J. Frobergera, D. Buxtehudego, J. Pachelbela, J.S. Bacha. Zajęcia mają charakter analityczno-praktyczny. |
|
Full description: |
(in Polish) Przedmiotem zajęć jest studium techniki imitacyjnej na przykładzie twórczości wybranych mistrzów: N. Gomberta, G. Frescobaldiego, J. Frobergera, D. Buxtehudego, J. Pachelbela, J.S. Bacha. Zajęcia mają charakter analityczno-praktyczny. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Johann Josef Fux, Gradus ad Parnassum, Wiedeń 1725 Friedrich Wilhelm Marpurg, Abhandlung von der Fuge nach dem Grundsätzen der besten deutschen und ausländischen Meister, Berlin 1753–1754 Alfred Mann, The Study of Fugue, New Jersey 1958 W. Zołotariev Fuga, Moskwa 1965 Józef M. Chomiński, Historia harmonii i kontrapunktu, T. III, PWM 1990 |
Copyright by University of Warsaw.