University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Auditory culture (module 4)

General data

Course ID: 3106-1KULTA-W
Erasmus code / ISCED: 03.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0215) Music and performing arts The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Auditory culture (module 4)
Name in Polish: Kultura audialna (moduł IV)
Organizational unit: Institute of Musicology
Course groups: (in Polish) III rok I st. Muzykologia
(in Polish) Przedmioty modułowe dla III r. (moduł IV)
ECTS credit allocation (and other scores): 1.50 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Prerequisites (description):

(in Polish) Wprowadzenie w interdyscyplinarną problematykę kultury audialnej.

Short description: (in Polish)

Celem zajęć będzie wprowadzenie w interdyscyplinarną problematykę kultury audialnej. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na audytywną płaszczyznę współczesnego życia społecznego. Refleksja wokół wiodącego zagadnienia kultury słyszenia obejmie m. in. problematykę procesów poznawczych warunkujących proces słuchania muzyki, wątek stylów słuchania muzyki, a także wprowadzenie do koncepcji ekologii akustycznej. W tym kontekście szczególna uwaga zostanie zwrócona na badania audiosfery współczesnego miasta.

Full description: (in Polish)

Wybrane tematy szczegółowe

1. Słuchanie muzyki – uwarunkowania poznawcze

2. Typologie odbiorców muzyki. Słuchanie a słyszenie

3. Percepcja formy muzycznej

4. Strategie kompozytorskie a uwarunkowania poznawcze słuchacza

5. Wokół ekologii akustycznej. Spacer dźwiękowy jako metoda badania

pejzażu dźwiękowego

6. Audiosfera współczesnego miasta

7. Wokół koncepcji muzyki tła

Bibliography: (in Polish)

Anna Jordan-Szymańska, Percepcja muzyki jako spotkanie umysłu słuchacza z właściwościami słuchanej muzyki, w: Droga do poznania muzyki. Ucho i umysł, Warszawa (Wydawnictwo UMFC) 2014, s. 19-87.

Anna Chęćka-Gotkowicz: Czy umiemy słuchać? Typologia odbiorców muzyki, w: „Estetyka i Krytyka” 19, 2010, s. 25-35

Tomasz Misiak: Typologie odbiorców muzyki. Koncepcje psychologiczne, socjologiczne i estetyczne, w: „Muzyka” 1985 nr 2, s. 43-79.

Klaus E. Behne, The development of “Musikerleben” in adolescence: How and why young people listen to music, w: Contemporary Music Review, 1992, Vol. 6, Part 2, pp. 97-121 Harwood Academic Publishers GmbH Printed in the United Kingdom

Anna Jordan – Szymańska, Percepcja formy utworu muzycznego w świetle psychologii poznawczej, w: „Res Facta Nova” 2 1997, s. 151–164.

Fred Lerdahl, Cognitive constraints on compositional systems, w: J. Sloboda (red.), “Generative Processes in Music”, Oxford (Oxford University Press),

1988, s. 231-259.

R. Murray Schafer, Muzyka środowiska, w: Ch. Cox., D. Warner (red.), „Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej” (przekł. J. Kutyła i in.), Gdańsk (Słowo/obraz terytoria) 2010, s. 52 – 63.

Sebastian Bernat, Metody badań krajobrazów dźwiękowych, w: „Dźwięk w krajobrazie jako przedmiot badań interdyscyplinarnych”, Lublin 2008, s. 122-133.

Losiak R., Tańczuk R. (red.), Audiosfera miasta, „Prace Kulturoznawczne” t. XIII, Wrocław 2012. [wybrane rozdziały]

Losiak R., Tańczuk R. (red.), Audiosfera Wrocławia, Wrocław (Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego), 2014. [wybrane rozdziały]

Brian Eno (2010), Ambient, w: Cox Ch., Warner D. (red.), „Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej” (przekł. J. Kutyła i in.), Gdańsk (Słowo/obraz terytoria) 2010, s. 127 – 130.

Sylwia Makomaska (2015), Droga do „makdonaldyzacji” doświadczenia słuchowego – refleksja nad obecnością muzyki tła w przestrzeni komercyjnej,

w: J. Kaleńska-Rodzaj, R. Lawendowski (red.), „Psychologia muzyki. Pomiędzy wykonawcą a odbiorcą” Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk, s. 151-162.

Learning outcomes: (in Polish)

Student posiada podstawową wiedzę odnoszącą się do problematyki kultury audialnej.

Potrafi dokonać krytycznej analizy tekstów.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Podstawą oceny jest:

- obecność na zajęciach,

- opracowanie (w grupach) referatu z zakresu wskazanej tematyki i przedstawienie go na zajęciach w formie prezentacji multimedialnej,

- aktywność na zajęciach (uczestnictwo w dyskusjach, wykazujące znajomość odpowiednich pozycji literatury).

Practical placement: (in Polish)

nie dotyczy

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 15 hours, 20 places more information
Coordinators: Sylwia Makomaska
Group instructors: Sylwia Makomaska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Celem zajęć będzie wprowadzenie w interdyscyplinarną problematykę kultury audialnej. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na audytywną płaszczyznę współczesnego życia społecznego. Refleksja wokół wiodącego zagadnienia kultury słyszenia obejmie m. in. problematykę procesów poznawczych warunkujących proces słuchania muzyki, wątek stylów słuchania muzyki, a także wprowadzenie do koncepcji ekologii akustycznej. W tym kontekście szczególna uwaga zostanie zwrócona na badania audiosfery współczesnego miasta.

Full description: (in Polish)

Wybrane tematy szczegółowe

1. Słuchanie muzyki – uwarunkowania poznawcze

2. Typologie odbiorców muzyki. Słuchanie a słyszenie

3. Percepcja formy muzycznej

4. Strategie kompozytorskie a uwarunkowania poznawcze słuchacza

5. Wokół ekologii akustycznej. Spacer dźwiękowy jako metoda badania

pejzażu dźwiękowego

6. Audiosfera współczesnego miasta

7. Wokół koncepcji muzyki tła

Bibliography: (in Polish)

Anna Jordan-Szymańska, Percepcja muzyki jako spotkanie umysłu słuchacza z właściwościami słuchanej muzyki, w: Droga do poznania muzyki. Ucho i umysł, Warszawa (Wydawnictwo UMFC) 2014, s. 19-87.

Anna Chęćka-Gotkowicz: Czy umiemy słuchać? Typologia odbiorców muzyki, w: „Estetyka i Krytyka” 19, 2010, s. 25-35

Tomasz Misiak: Typologie odbiorców muzyki. Koncepcje psychologiczne, socjologiczne i estetyczne, w: „Muzyka” 1985 nr 2, s. 43-79.

Klaus E. Behne, The development of “Musikerleben” in adolescence: How and why young people listen to music, w: Contemporary Music Review, 1992, Vol. 6, Part 2, pp. 97-121 Harwood Academic Publishers GmbH Printed in the United Kingdom

Anna Jordan – Szymańska, Percepcja formy utworu muzycznego w świetle psychologii poznawczej, w: „Res Facta Nova” 2 1997, s. 151–164.

Fred Lerdahl, Cognitive constraints on compositional systems, w: J. Sloboda (red.), “Generative Processes in Music”, Oxford (Oxford University Press),

1988, s. 231-259.

R. Murray Schafer, Muzyka środowiska, w: Ch. Cox., D. Warner (red.), „Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej” (przekł. J. Kutyła i in.), Gdańsk (Słowo/obraz terytoria) 2010, s. 52 – 63.

Sebastian Bernat, Metody badań krajobrazów dźwiękowych, w: „Dźwięk w krajobrazie jako przedmiot badań interdyscyplinarnych”, Lublin 2008, s. 122-133.

Losiak R., Tańczuk R. (red.), Audiosfera miasta, „Prace Kulturoznawczne” t. XIII, Wrocław 2012. [wybrane rozdziały]

Losiak R., Tańczuk R. (red.), Audiosfera Wrocławia, Wrocław (Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego), 2014. [wybrane rozdziały]

Brian Eno (2010), Ambient, w: Cox Ch., Warner D. (red.), „Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej” (przekł. J. Kutyła i in.), Gdańsk (Słowo/obraz terytoria) 2010, s. 127 – 130.

Sylwia Makomaska (2015), Droga do „makdonaldyzacji” doświadczenia słuchowego – refleksja nad obecnością muzyki tła w przestrzeni komercyjnej,

w: J. Kaleńska-Rodzaj, R. Lawendowski (red.), „Psychologia muzyki. Pomiędzy wykonawcą a odbiorcą” Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk, s. 151-162.

Notes: (in Polish)

- warunkiem zaliczenia jest przygotowanie dwóch referatów w grupach

- obecność na zajęciach (1 obecność nieusprawiedliwiona)

- aktywność na zajęciach

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 15 hours, 20 places more information
Coordinators: Sylwia Makomaska
Group instructors: Sylwia Makomaska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Celem zajęć będzie wprowadzenie w interdyscyplinarną problematykę kultury audialnej. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na audytywną płaszczyznę współczesnego życia społecznego. Refleksja wokół wiodącego zagadnienia kultury słyszenia obejmie m. in. problematykę procesów poznawczych warunkujących proces słuchania muzyki, wątek stylów słuchania muzyki, a także wprowadzenie do koncepcji ekologii akustycznej. W tym kontekście szczególna uwaga zostanie zwrócona na badania audiosfery współczesnego miasta.

Full description: (in Polish)

Wybrane tematy szczegółowe

1. Słuchanie muzyki – uwarunkowania poznawcze

2. Typologie odbiorców muzyki. Słuchanie a słyszenie

3. Percepcja formy muzycznej

4. Strategie kompozytorskie a uwarunkowania poznawcze słuchacza

5. Wokół ekologii akustycznej. Spacer dźwiękowy jako metoda badania

pejzażu dźwiękowego

6. Audiosfera współczesnego miasta

7. Wokół koncepcji muzyki tła

Bibliography: (in Polish)

Anna Jordan-Szymańska, Percepcja muzyki jako spotkanie umysłu słuchacza z właściwościami słuchanej muzyki, w: Droga do poznania muzyki. Ucho i umysł, Warszawa (Wydawnictwo UMFC) 2014, s. 19-87.

Anna Chęćka-Gotkowicz: Czy umiemy słuchać? Typologia odbiorców muzyki, w: „Estetyka i Krytyka” 19, 2010, s. 25-35

Tomasz Misiak: Typologie odbiorców muzyki. Koncepcje psychologiczne, socjologiczne i estetyczne, w: „Muzyka” 1985 nr 2, s. 43-79.

Klaus E. Behne, The development of “Musikerleben” in adolescence: How and why young people listen to music, w: Contemporary Music Review, 1992, Vol. 6, Part 2, pp. 97-121 Harwood Academic Publishers GmbH Printed in the United Kingdom

Anna Jordan – Szymańska, Percepcja formy utworu muzycznego w świetle psychologii poznawczej, w: „Res Facta Nova” 2 1997, s. 151–164.

Fred Lerdahl, Cognitive constraints on compositional systems, w: J. Sloboda (red.), “Generative Processes in Music”, Oxford (Oxford University Press),

1988, s. 231-259.

R. Murray Schafer, Muzyka środowiska, w: Ch. Cox., D. Warner (red.), „Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej” (przekł. J. Kutyła i in.), Gdańsk (Słowo/obraz terytoria) 2010, s. 52 – 63.

Sebastian Bernat, Metody badań krajobrazów dźwiękowych, w: „Dźwięk w krajobrazie jako przedmiot badań interdyscyplinarnych”, Lublin 2008, s. 122-133.

Losiak R., Tańczuk R. (red.), Audiosfera miasta, „Prace Kulturoznawczne” t. XIII, Wrocław 2012. [wybrane rozdziały]

Losiak R., Tańczuk R. (red.), Audiosfera Wrocławia, Wrocław (Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego), 2014. [wybrane rozdziały]

Brian Eno (2010), Ambient, w: Cox Ch., Warner D. (red.), „Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej” (przekł. J. Kutyła i in.), Gdańsk (Słowo/obraz terytoria) 2010, s. 127 – 130.

Sylwia Makomaska (2015), Droga do „makdonaldyzacji” doświadczenia słuchowego – refleksja nad obecnością muzyki tła w przestrzeni komercyjnej,

w: J. Kaleńska-Rodzaj, R. Lawendowski (red.), „Psychologia muzyki. Pomiędzy wykonawcą a odbiorcą” Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk, s. 151-162.

Notes: (in Polish)

- warunkiem zaliczenia jest przygotowanie dwóch referatów w grupach

- obecność na zajęciach (1 obecność nieusprawiedliwiona)

- aktywność na zajęciach

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)