Auditory culture (module 4)
General data
Course ID: | 3106-1KULTA-W |
Erasmus code / ISCED: |
03.2
|
Course title: | Auditory culture (module 4) |
Name in Polish: | Kultura audialna (moduł IV) |
Organizational unit: | Institute of Musicology |
Course groups: |
(in Polish) III rok I st. Muzykologia (in Polish) Przedmioty modułowe dla III r. (moduł IV) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
1.50
|
Language: | Polish |
Prerequisites (description): | (in Polish) Wprowadzenie w interdyscyplinarną problematykę kultury audialnej. |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć będzie wprowadzenie w interdyscyplinarną problematykę kultury audialnej. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na audytywną płaszczyznę współczesnego życia społecznego. Refleksja wokół wiodącego zagadnienia kultury słyszenia obejmie m. in. problematykę procesów poznawczych warunkujących proces słuchania muzyki, wątek stylów słuchania muzyki, a także wprowadzenie do koncepcji ekologii akustycznej. W tym kontekście szczególna uwaga zostanie zwrócona na badania audiosfery współczesnego miasta. |
Full description: |
(in Polish) Wybrane tematy szczegółowe 1. Słuchanie muzyki – uwarunkowania poznawcze 2. Typologie odbiorców muzyki. Słuchanie a słyszenie 3. Percepcja formy muzycznej 4. Strategie kompozytorskie a uwarunkowania poznawcze słuchacza 5. Wokół ekologii akustycznej. Spacer dźwiękowy jako metoda badania pejzażu dźwiękowego 6. Audiosfera współczesnego miasta 7. Wokół koncepcji muzyki tła |
Bibliography: |
(in Polish) Anna Jordan-Szymańska, Percepcja muzyki jako spotkanie umysłu słuchacza z właściwościami słuchanej muzyki, w: Droga do poznania muzyki. Ucho i umysł, Warszawa (Wydawnictwo UMFC) 2014, s. 19-87. Anna Chęćka-Gotkowicz: Czy umiemy słuchać? Typologia odbiorców muzyki, w: „Estetyka i Krytyka” 19, 2010, s. 25-35 Tomasz Misiak: Typologie odbiorców muzyki. Koncepcje psychologiczne, socjologiczne i estetyczne, w: „Muzyka” 1985 nr 2, s. 43-79. Klaus E. Behne, The development of “Musikerleben” in adolescence: How and why young people listen to music, w: Contemporary Music Review, 1992, Vol. 6, Part 2, pp. 97-121 Harwood Academic Publishers GmbH Printed in the United Kingdom Anna Jordan – Szymańska, Percepcja formy utworu muzycznego w świetle psychologii poznawczej, w: „Res Facta Nova” 2 1997, s. 151–164. Fred Lerdahl, Cognitive constraints on compositional systems, w: J. Sloboda (red.), “Generative Processes in Music”, Oxford (Oxford University Press), 1988, s. 231-259. R. Murray Schafer, Muzyka środowiska, w: Ch. Cox., D. Warner (red.), „Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej” (przekł. J. Kutyła i in.), Gdańsk (Słowo/obraz terytoria) 2010, s. 52 – 63. Sebastian Bernat, Metody badań krajobrazów dźwiękowych, w: „Dźwięk w krajobrazie jako przedmiot badań interdyscyplinarnych”, Lublin 2008, s. 122-133. Losiak R., Tańczuk R. (red.), Audiosfera miasta, „Prace Kulturoznawczne” t. XIII, Wrocław 2012. [wybrane rozdziały] Losiak R., Tańczuk R. (red.), Audiosfera Wrocławia, Wrocław (Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego), 2014. [wybrane rozdziały] Brian Eno (2010), Ambient, w: Cox Ch., Warner D. (red.), „Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej” (przekł. J. Kutyła i in.), Gdańsk (Słowo/obraz terytoria) 2010, s. 127 – 130. Sylwia Makomaska (2015), Droga do „makdonaldyzacji” doświadczenia słuchowego – refleksja nad obecnością muzyki tła w przestrzeni komercyjnej, w: J. Kaleńska-Rodzaj, R. Lawendowski (red.), „Psychologia muzyki. Pomiędzy wykonawcą a odbiorcą” Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk, s. 151-162. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student posiada podstawową wiedzę odnoszącą się do problematyki kultury audialnej. Potrafi dokonać krytycznej analizy tekstów. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Podstawą oceny jest: - obecność na zajęciach, - opracowanie (w grupach) referatu z zakresu wskazanej tematyki i przedstawienie go na zajęciach w formie prezentacji multimedialnej, - aktywność na zajęciach (uczestnictwo w dyskusjach, wykazujące znajomość odpowiednich pozycji literatury). |
Practical placement: |
(in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU KON
W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 15 hours, 20 places
|
|
Coordinators: | Sylwia Makomaska | |
Group instructors: | Sylwia Makomaska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Grading | |
Type of course: | obligatory courses |
|
Mode: | Classroom |
|
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć będzie wprowadzenie w interdyscyplinarną problematykę kultury audialnej. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na audytywną płaszczyznę współczesnego życia społecznego. Refleksja wokół wiodącego zagadnienia kultury słyszenia obejmie m. in. problematykę procesów poznawczych warunkujących proces słuchania muzyki, wątek stylów słuchania muzyki, a także wprowadzenie do koncepcji ekologii akustycznej. W tym kontekście szczególna uwaga zostanie zwrócona na badania audiosfery współczesnego miasta. |
|
Full description: |
(in Polish) Wybrane tematy szczegółowe 1. Słuchanie muzyki – uwarunkowania poznawcze 2. Typologie odbiorców muzyki. Słuchanie a słyszenie 3. Percepcja formy muzycznej 4. Strategie kompozytorskie a uwarunkowania poznawcze słuchacza 5. Wokół ekologii akustycznej. Spacer dźwiękowy jako metoda badania pejzażu dźwiękowego 6. Audiosfera współczesnego miasta 7. Wokół koncepcji muzyki tła |
|
Bibliography: |
(in Polish) Anna Jordan-Szymańska, Percepcja muzyki jako spotkanie umysłu słuchacza z właściwościami słuchanej muzyki, w: Droga do poznania muzyki. Ucho i umysł, Warszawa (Wydawnictwo UMFC) 2014, s. 19-87. Anna Chęćka-Gotkowicz: Czy umiemy słuchać? Typologia odbiorców muzyki, w: „Estetyka i Krytyka” 19, 2010, s. 25-35 Tomasz Misiak: Typologie odbiorców muzyki. Koncepcje psychologiczne, socjologiczne i estetyczne, w: „Muzyka” 1985 nr 2, s. 43-79. Klaus E. Behne, The development of “Musikerleben” in adolescence: How and why young people listen to music, w: Contemporary Music Review, 1992, Vol. 6, Part 2, pp. 97-121 Harwood Academic Publishers GmbH Printed in the United Kingdom Anna Jordan – Szymańska, Percepcja formy utworu muzycznego w świetle psychologii poznawczej, w: „Res Facta Nova” 2 1997, s. 151–164. Fred Lerdahl, Cognitive constraints on compositional systems, w: J. Sloboda (red.), “Generative Processes in Music”, Oxford (Oxford University Press), 1988, s. 231-259. R. Murray Schafer, Muzyka środowiska, w: Ch. Cox., D. Warner (red.), „Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej” (przekł. J. Kutyła i in.), Gdańsk (Słowo/obraz terytoria) 2010, s. 52 – 63. Sebastian Bernat, Metody badań krajobrazów dźwiękowych, w: „Dźwięk w krajobrazie jako przedmiot badań interdyscyplinarnych”, Lublin 2008, s. 122-133. Losiak R., Tańczuk R. (red.), Audiosfera miasta, „Prace Kulturoznawczne” t. XIII, Wrocław 2012. [wybrane rozdziały] Losiak R., Tańczuk R. (red.), Audiosfera Wrocławia, Wrocław (Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego), 2014. [wybrane rozdziały] Brian Eno (2010), Ambient, w: Cox Ch., Warner D. (red.), „Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej” (przekł. J. Kutyła i in.), Gdańsk (Słowo/obraz terytoria) 2010, s. 127 – 130. Sylwia Makomaska (2015), Droga do „makdonaldyzacji” doświadczenia słuchowego – refleksja nad obecnością muzyki tła w przestrzeni komercyjnej, w: J. Kaleńska-Rodzaj, R. Lawendowski (red.), „Psychologia muzyki. Pomiędzy wykonawcą a odbiorcą” Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk, s. 151-162. |
|
Notes: |
(in Polish) - warunkiem zaliczenia jest przygotowanie dwóch referatów w grupach - obecność na zajęciach (1 obecność nieusprawiedliwiona) - aktywność na zajęciach |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO TU KON
W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 15 hours, 20 places
|
|
Coordinators: | Sylwia Makomaska | |
Group instructors: | Sylwia Makomaska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Grading | |
Type of course: | obligatory courses |
|
Mode: | Classroom |
|
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć będzie wprowadzenie w interdyscyplinarną problematykę kultury audialnej. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na audytywną płaszczyznę współczesnego życia społecznego. Refleksja wokół wiodącego zagadnienia kultury słyszenia obejmie m. in. problematykę procesów poznawczych warunkujących proces słuchania muzyki, wątek stylów słuchania muzyki, a także wprowadzenie do koncepcji ekologii akustycznej. W tym kontekście szczególna uwaga zostanie zwrócona na badania audiosfery współczesnego miasta. |
|
Full description: |
(in Polish) Wybrane tematy szczegółowe 1. Słuchanie muzyki – uwarunkowania poznawcze 2. Typologie odbiorców muzyki. Słuchanie a słyszenie 3. Percepcja formy muzycznej 4. Strategie kompozytorskie a uwarunkowania poznawcze słuchacza 5. Wokół ekologii akustycznej. Spacer dźwiękowy jako metoda badania pejzażu dźwiękowego 6. Audiosfera współczesnego miasta 7. Wokół koncepcji muzyki tła |
|
Bibliography: |
(in Polish) Anna Jordan-Szymańska, Percepcja muzyki jako spotkanie umysłu słuchacza z właściwościami słuchanej muzyki, w: Droga do poznania muzyki. Ucho i umysł, Warszawa (Wydawnictwo UMFC) 2014, s. 19-87. Anna Chęćka-Gotkowicz: Czy umiemy słuchać? Typologia odbiorców muzyki, w: „Estetyka i Krytyka” 19, 2010, s. 25-35 Tomasz Misiak: Typologie odbiorców muzyki. Koncepcje psychologiczne, socjologiczne i estetyczne, w: „Muzyka” 1985 nr 2, s. 43-79. Klaus E. Behne, The development of “Musikerleben” in adolescence: How and why young people listen to music, w: Contemporary Music Review, 1992, Vol. 6, Part 2, pp. 97-121 Harwood Academic Publishers GmbH Printed in the United Kingdom Anna Jordan – Szymańska, Percepcja formy utworu muzycznego w świetle psychologii poznawczej, w: „Res Facta Nova” 2 1997, s. 151–164. Fred Lerdahl, Cognitive constraints on compositional systems, w: J. Sloboda (red.), “Generative Processes in Music”, Oxford (Oxford University Press), 1988, s. 231-259. R. Murray Schafer, Muzyka środowiska, w: Ch. Cox., D. Warner (red.), „Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej” (przekł. J. Kutyła i in.), Gdańsk (Słowo/obraz terytoria) 2010, s. 52 – 63. Sebastian Bernat, Metody badań krajobrazów dźwiękowych, w: „Dźwięk w krajobrazie jako przedmiot badań interdyscyplinarnych”, Lublin 2008, s. 122-133. Losiak R., Tańczuk R. (red.), Audiosfera miasta, „Prace Kulturoznawczne” t. XIII, Wrocław 2012. [wybrane rozdziały] Losiak R., Tańczuk R. (red.), Audiosfera Wrocławia, Wrocław (Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego), 2014. [wybrane rozdziały] Brian Eno (2010), Ambient, w: Cox Ch., Warner D. (red.), „Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej” (przekł. J. Kutyła i in.), Gdańsk (Słowo/obraz terytoria) 2010, s. 127 – 130. Sylwia Makomaska (2015), Droga do „makdonaldyzacji” doświadczenia słuchowego – refleksja nad obecnością muzyki tła w przestrzeni komercyjnej, w: J. Kaleńska-Rodzaj, R. Lawendowski (red.), „Psychologia muzyki. Pomiędzy wykonawcą a odbiorcą” Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk, s. 151-162. |
|
Notes: |
(in Polish) - warunkiem zaliczenia jest przygotowanie dwóch referatów w grupach - obecność na zajęciach (1 obecność nieusprawiedliwiona) - aktywność na zajęciach |
Copyright by University of Warsaw.