University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Oratorian and cantata music (module V)

General data

Course ID: 3106-1MOIK-W
Erasmus code / ISCED: 03.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0215) Music and performing arts The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Oratorian and cantata music (module V)
Name in Polish: Muzyka oratoryjna i kantatowa (moduł V)
Organizational unit: Institute of Musicology
Course groups: (in Polish) III rok I st. Muzykologia
(in Polish) Przedmioty modułowe dla III r. (moduł V)
ECTS credit allocation (and other scores): 2.50 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

optional courses

Short description: (in Polish)

Zajęcia mają za zadanie zaznajomić studentów ze specyfiką i historią dwóch najistotniejszych – obok opery – dramatycznych gatunków muzyki wokalno-instrumentalnej, czyli oratorium i kantaty, których nieprzerwany rozwój, od początku XVII wieku, trwa aż do dzisiaj. Szczególny nacisk położony zostanie na zapoznanie się zarówno z różnicami jak i wzajemnymi filiacjami między tymi gatunkami oraz procesami wchłaniania przez nie zdobyczy wypracowywanych na gruncie innych dziedzin twórczości muzycznej na przestrzeni dziejów. Tłem dla tych rozważań będzie oczywiście miejsce i rola, jaką oratorium i kantata pełniły w kulturze muzycznej różnych ośrodków europejskich w kolejnych epokach

Full description: (in Polish)

Oratorium rodzi się w Italii w I połowie XVII wieku jako nowy gatunek dramatycznego utworu muzycznego będącego pierwotnie alternatywą dla opery i odpowiadającego duchowi kontrreformacji. Półwysep Apeniński i ośrodki pozaalpejskie zdominowane przez włoską kulturę muzyczną (dworskie, kościelne, bractwa świeckie) pozostają w XVII i XVIII wieku główną areną rozwoju tego gatunku, pełniącego najróżniejsze funkcje (dydaktyka religijna, rozrywka wysokich lotów artystycznych, propaganda polityczna). Tym niemniej nie przeszkadza to, by idea oratorium jako specyficznego gatunku nieliturgicznej muzyki religijnej rozprzestrzeniała się na gruncie innych tradycji niż krąg włoskiej kultury muzycznej, absorbując elementy rodzimych tradycji muzycznych (np. niemieckiej, francuskiej, angielskiej) i tworząc tym samym nowe jakości, odpowiadające potrzebom innych odbiorców, wychowanych w odmiennych warunkach i wyznaniach niż katolicyzm. Co więcej, oratorium okazało się gatunkiem równie żywotnym jak opera, rozwijając się z sukcesem nie tylko w Europie wczesnonowożytnej, ale i w bliższych nam czasach. W XIX wieku, w związku z zachodzącymi przemianami społecznymi, zmienia się postrzeganie i rola muzyki. Pojawia się nowy odbiorca (publiczność mieszczańska), artysta zyskuje znaczną samodzielność, zaś sztuka dźwięków postrzegana jest jako najdoskonalszy z języków zdolny przekazać nie tylko uczucia, ale również treści pozamuzyczne. Przestała także być ona podporządkowana obrządkowi religijnemu lub życiu dworu. Coraz częściej jest niezależna, a miejscem jej prezentacji staje się sala koncertowa. W dobie romantycznych przemian, również estetycznych, ewolucji ulegają gatunki takie jak oratorium i kantata. Ujawnia się to, m.in. w języku muzycznym, hybrydyczności formalnej i estetycznej (wzajemne oddziaływanie opery i gatunków niescenicznych), czy treści literackiej (baśniowość, odwołania do kultury Orientu). W XX i XXI wieku tendencje te się pogłębiają i wzbogacają o nowe elementy zarówno w materiale dźwiękowym (nowe techniki kompozytorskie, nowe media, elementy popkultury) czy eksperymentach konstrukcyjnych, jak i treści literackiej (trauma II wojny światowej).

Zajęcia podzielone będą na dwa bloki: XVII-XVIII wiek i XIX-XXI wiek, omawiające istotne zagadnienia z historii w/w gatunków na przykładzie reprezentatywnych dzieł:

Wiek XVII-XVIII:

1. między świętością, erotyką i polityką, czyli specyfika włoskiego oratorium i kantaty ze szczególnym uwzględnieniem twórczości A. Scarlattiego i rzymskiej twórczości G.F. Haendla;

2. niemieckie oratorium protestanckie a kantata protestancka;

3. oratorium pasyjne czy pasja oratoryjna na przykładzie twórczości J.S. Bacha i G.F. Haendla;

4. fenomen oratorium angielskiego G.F. Haendla w świetle wielkiej syntezy stylów: włoskiego, francuskiego, niemieckiego i angielskiego;

5. J. Haydn duchowym spadkobiercą tradycji Haendlowskiej.

Wiek XIX-XXI:

1. przemiany techniczne i estetyczne zachodzące w obrębie gatunku, zwłaszcza elementy specyficzne dla danej epoki i kultury, m.in. elementy narodowe, monumentalizm i upraszczanie konstrukcji w XIX wieku (Schumann, Brahms, Loewe, d’Indy); wpływ muzyki teatralnej i filmowej na kompozycje XX wieku (Prokofiew, Honegger); sceniczność oratorium w XX i XXI wieku (Strawiński, Boulez);

2. kantaty i oratoria religijne oraz świeckie (Mendelssohn, Hindemith, Bartók);

3. reforma muzyki religijnej Franza Liszta (oratorium łacińskie i zastosowanie chorału gregoriańskiego);

4. wzajemne relacje: oratorium, kantaty i opery (Berlioz, Elgar);

5. tematyka a dobór środków muzycznych;

6. klasyczne gatunki a popkultura (McCartney, Theodorakis, Rock-Oratorium).

Bibliography: (in Polish)

Józef M. Chomiński, Krystyna Wilkowska-Chomińska, Formy muzyczne , t. 5 : Wielkie formy wokalne, Kraków, PWM, 1984.

Howard E. Smither, A History of the Oratorio, t. 1-4, UNC Press, 1977–2000.

Nicole Labelle, L’oratorio, Presses universitaires de France, 1983.

Günther Massenkeil, Oratorium und Passion, t. 1-2, Laaber, Laaber-Verlag 1998-1999 (Handbuch der musikalischen Gattungen 10,1).

Dodatkowa literatura szczegółowa będzie podawana w trakcie zajęć.

Learning outcomes: (in Polish)

Student po zaliczeniu przedmiotu:

‒ potrafi wskazać cechy wspólne i cechy odróżniające najważniejsze gatunki dramatycznej muzyki wokalno-instrumentalnej: operę, oratorium i kantatę;

‒ ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i roli w/w gatunków w kulturze muzycznej Europy w wiekach XVII i XVIII;

‒ umie samodzielnie zdobywać wiedzę z tego zakresu (opierając się na wskazanej literaturze przedmiotu) i rozwijać umiejętności badawcze (kierując się wskazówkami opiekuna naukowego);

‒ posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych i prac pisemnych w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i różnych źródeł.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Obecność i aktywny udział w zajęciach. Dodatkowe warunki zaliczenia zostaną ustalone w porozumieniu ze studentami na początku semestru.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours, 20 places more information
Coordinators: Aneta Markuszewska
Group instructors: Aneta Markuszewska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours, 20 places more information
Coordinators: Aneta Markuszewska
Group instructors: Aneta Markuszewska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)