University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

History of music theory 1

General data

Course ID: 3106-2HITM
Erasmus code / ISCED: 03.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0215) Music and performing arts The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: History of music theory 1
Name in Polish: Historia teorii muzyki 1
Organizational unit: Institute of Musicology
Course groups: (in Polish) I rok II st. Muzykologia
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla I r. studiów stacjonarnych II stopnia
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Short description: (in Polish)

. Zagadnienia wstępne.

2. Poglądy starożytnych Greków na muzykę.

3. Akustyczne i harmoniczne podstawy teorii greckiej.

4. Myśl o muzyce w czasach ojców kościoła.

5. Ogólna charakterystyka teorii muzyki w średniowieczu.

6. Musica speculativa i elementa musicae.

7. Średniowieczna teoria chorałowa: modalność, metody nauczania śpiewu.

8. Problem menzury i polifonii w traktatach średniowiecznych.

9. Teoretycy XV wieku.

10. Teoretycy XVI wieku.

11. Modalność i musica ficta w świetle traktatów renesansowych.

12. Renesansowa teoria kontrapunktu.

13. Problem form i praktyki wykonawczej w teorii renesansu.

14. Elementy humanistyczne w renesansowej myśli o muzyce.

Bibliography: (in Polish)

- O. Strunk, Source Readings in Music History from Classical Antiquity through the Romantic Era, Nowy Jork 1950 (i wydania późniejsze)

- A. Barker, Greek Musical Writings, I-II, Cambridge 1989

- J. Mc Kinnon, Music in Early Christian Literature, Cambridge 1987

- Geschichte der Musiktheorie, wyd. Frieder Zaminer, Darmstatdt 1985-

- E. Witkowska-Zaremba, Musica Muris i nurt spekulatywny w muzykografii średniowiecznej, Warszawa 1992

- Enrico Fubini, Historia estetyki muzycznej, tłum. Z. Skowron, Kraków 1997

- The Cambridge History of Western Music Theory, wyd. Th. Christensen, Cambridge 2002

- artykuły w Encyklopedii muzycznej PWM (m.in. Boecjusz, Gaffurius, Galilei, Glarean, Guido z Arezzo, Johannes de Garlandia, Johannes de Grocheo, Johannes de Muris, Ramos, Tinctoris, Vicentino, Zarlino)

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 30 hours more information
Coordinators: Agnieszka Leszczyńska
Group instructors: Agnieszka Leszczyńska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Lecture - Examination
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)