Sound colour and sonority (module 4)
General data
Course ID: | 3106-BAiBR |
Erasmus code / ISCED: |
03.2
|
Course title: | Sound colour and sonority (module 4) |
Name in Polish: | Barwa i brzmienie (moduł IV) |
Organizational unit: | Institute of Musicology |
Course groups: |
(in Polish) III rok I st. Muzykologia (in Polish) Przedmioty modułowe dla III r. (moduł IV) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
1.50
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | Course topics include problems related to the emancipation of timbre and sound in 20th and 21st century music. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zapoznanie studentów z historią usamodzielnienia barwy i brzmienia w muzyce XX i XXI stulecia oraz najbardziej charakterystycznymi i różnorodnymi zarazem przykładami tego zjawiska. |
Full description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zapoznanie studentów z historią emancypacji barwy i brzmienia w muzyce XX wieku i współczesnej oraz z najbardziej interesującymi przykładami tego zjawiska. Przedmiotem uwagi będą zarówno próby rozszerzania świata brzmieniowego w muzyce początku XX wieku, jak i późniejsze (w tym współczesne) przejawy szczególnego zainteresowania twórców barwą, fakturą i brzmieniem muzyki, uwzględniające rozmaite techniki i środki wykonawcze. Podczas kursu wykorzystany zostanie bogaty zbiór materiałów audiowizualnych. |
Bibliography: |
Selected bibliography: Attali J., Noise: The Political Economy of Music, Minneapolis 1985. Brown B., The Noise Instruments of Luigi Russolo, "Perspectives of New Music", 1981, Vol. 20, No. 1/2. Holmes T., Electronic and Experimental Music: Technology, Music, and Culture, wyd. IV, New York 2012. Kahn D., Noise, Water, Meat: A History of Sound in the Arts, Cambridge (MA) and London 1999. Lindstedt I., Sonorystyka w twórczości kompozytorów polskich XX wieku, Warszawa 2010. Szwajgier K., Sonoryzm i sonorystyka, "Ruch Muzyczny" 2009 nr 10, http://www.ruchmuzyczny.pl/PelnyArtykul.php?Id=1127. Selected texts from: Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej, C. Cox, D. Warner (red.), Gdańsk 2010. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po ukończeniu kursu student posiada wiedzę na temat cech estetycznych i stylistyczno-warsztatowych omawianej twórczości oraz umiejętność krytycznej analizy i interpretacji związanych z nią źródeł muzycznych i tekstów naukowych. |
Assessment methods and assessment criteria: |
Activity in the class and listening test. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH KON
FR |
Type of class: |
Seminar, 15 hours, 20 places
|
|
Coordinators: | Iwona Lindstedt | |
Group instructors: | Iwona Lindstedt | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Grading | |
Type of course: | obligatory courses |
|
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zapoznanie studentów z historią usamodzielnienia barwy i brzmienia w muzyce XX i XXI wieku oraz najbardziej charakterystycznymi i różnorodnymi zarazem przykładami tego zjawiska. |
|
Full description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zapoznanie studentów z historią emancypacji barwy i brzmienia w muzyce XX i XXI wieku. Przykłady dotyczyć będą zarówno prób rozszerzania świata brzmieniowego dokonywanych w I połowie ubiegłego stulecia (np. mikrotony, preparacje instrumentów, nowe instrumenty), jak i późniejszych przejawów zainteresowania twórców barwą, fakturą i brzmieniem muzyki oraz ich kształtowania za pomocą rozmaitych technik i środków wykonawczych. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura szczegółowa zostanie podana na początku zajęć, pozycje podstawowe znajdują się w opisie ogólnym. |
|
Notes: |
(in Polish) Podstawą oceny będzie aktywność na zajęciach oraz wyniki testu słuchowego. Oczekuje się pełnej obecności i uczestnictwa w tych zajęciach. Studenci mają prawo do trzech nieusprawiedliwionych nieobecności. |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO KON
TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 15 hours, 20 places
|
|
Coordinators: | Iwona Lindstedt | |
Group instructors: | Iwona Lindstedt | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Grading | |
Type of course: | obligatory courses |
|
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zapoznanie studentów z historią usamodzielnienia barwy i brzmienia w muzyce XX i XXI wieku oraz najbardziej charakterystycznymi i różnorodnymi zarazem przykładami tego zjawiska. |
|
Full description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zapoznanie studentów z historią emancypacji barwy i brzmienia w muzyce XX i XXI wieku. Przykłady dotyczyć będą zarówno prób rozszerzania świata brzmieniowego dokonywanych w I połowie ubiegłego stulecia (np. mikrotony, preparacje instrumentów, nowe instrumenty), jak i późniejszych przejawów zainteresowania twórców barwą, fakturą i brzmieniem muzyki oraz ich kształtowania za pomocą rozmaitych technik i środków wykonawczych. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura szczegółowa zostanie podana na początku zajęć, pozycje podstawowe znajdują się w opisie ogólnym. |
|
Notes: |
(in Polish) Podstawą oceny będzie aktywność na zajęciach oraz wyniki testu słuchowego. Oczekuje się pełnej obecności i uczestnictwa w tych zajęciach. Studenci mają prawo do trzech nieusprawiedliwionych nieobecności. |
Copyright by University of Warsaw.