University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Sound colour and sonority (module 4)

General data

Course ID: 3106-BAiBR
Erasmus code / ISCED: 03.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Sound colour and sonority (module 4)
Name in Polish: Barwa i brzmienie (moduł IV)
Organizational unit: Institute of Musicology
Course groups: (in Polish) III rok I st. Muzykologia
(in Polish) Przedmioty modułowe dla III r. (moduł IV)
ECTS credit allocation (and other scores): 1.50 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

Course topics include problems related to the emancipation of timbre and sound in 20th and 21st century music.

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z historią usamodzielnienia barwy i brzmienia w muzyce XX i XXI stulecia oraz najbardziej charakterystycznymi i różnorodnymi zarazem przykładami tego zjawiska.

Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z historią emancypacji barwy i brzmienia w muzyce XX wieku i współczesnej oraz z najbardziej interesującymi przykładami tego zjawiska. Przedmiotem uwagi będą zarówno próby rozszerzania świata brzmieniowego w muzyce początku XX wieku, jak i późniejsze (w tym współczesne) przejawy szczególnego zainteresowania twórców barwą, fakturą i brzmieniem muzyki, uwzględniające rozmaite techniki i środki wykonawcze. Podczas kursu wykorzystany zostanie bogaty zbiór materiałów audiowizualnych.

Bibliography:

Selected bibliography:

Attali J., Noise: The Political Economy of Music, Minneapolis 1985.

Brown B., The Noise Instruments of Luigi Russolo, "Perspectives of New Music", 1981, Vol. 20, No. 1/2.

Holmes T., Electronic and Experimental Music: Technology, Music, and Culture, wyd. IV, New York 2012.

Kahn D., Noise, Water, Meat: A History of Sound in the Arts, Cambridge (MA) and London 1999.

Lindstedt I., Sonorystyka w twórczości kompozytorów polskich XX wieku, Warszawa 2010.

Szwajgier K., Sonoryzm i sonorystyka, "Ruch Muzyczny" 2009 nr 10, http://www.ruchmuzyczny.pl/PelnyArtykul.php?Id=1127.

Selected texts from: Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej, C. Cox, D. Warner (red.), Gdańsk 2010.

Learning outcomes: (in Polish)

Po ukończeniu kursu student posiada wiedzę na temat cech estetycznych i stylistyczno-warsztatowych omawianej twórczości oraz umiejętność krytycznej analizy i interpretacji związanych z nią źródeł muzycznych i tekstów naukowych.

Assessment methods and assessment criteria:

Activity in the class and listening test.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 15 hours, 20 places more information
Coordinators: Iwona Lindstedt
Group instructors: Iwona Lindstedt
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading
Type of course:

obligatory courses

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z historią usamodzielnienia barwy i brzmienia w muzyce XX i XXI wieku oraz najbardziej charakterystycznymi i różnorodnymi zarazem przykładami tego zjawiska.

Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z historią emancypacji barwy i brzmienia w muzyce XX i XXI wieku. Przykłady dotyczyć będą zarówno prób rozszerzania świata brzmieniowego dokonywanych w I połowie ubiegłego stulecia (np. mikrotony, preparacje instrumentów, nowe instrumenty), jak i późniejszych przejawów zainteresowania twórców barwą, fakturą i brzmieniem muzyki oraz ich kształtowania za pomocą rozmaitych technik i środków wykonawczych.

Bibliography: (in Polish)

Literatura szczegółowa zostanie podana na początku zajęć, pozycje podstawowe znajdują się w opisie ogólnym.

Notes: (in Polish)

Podstawą oceny będzie aktywność na zajęciach oraz wyniki testu słuchowego.

Oczekuje się pełnej obecności i uczestnictwa w tych zajęciach. Studenci mają prawo do trzech nieusprawiedliwionych nieobecności.

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 15 hours, 20 places more information
Coordinators: Iwona Lindstedt
Group instructors: Iwona Lindstedt
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Grading
Type of course:

obligatory courses

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z historią usamodzielnienia barwy i brzmienia w muzyce XX i XXI wieku oraz najbardziej charakterystycznymi i różnorodnymi zarazem przykładami tego zjawiska.

Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z historią emancypacji barwy i brzmienia w muzyce XX i XXI wieku. Przykłady dotyczyć będą zarówno prób rozszerzania świata brzmieniowego dokonywanych w I połowie ubiegłego stulecia (np. mikrotony, preparacje instrumentów, nowe instrumenty), jak i późniejszych przejawów zainteresowania twórców barwą, fakturą i brzmieniem muzyki oraz ich kształtowania za pomocą rozmaitych technik i środków wykonawczych.

Bibliography: (in Polish)

Literatura szczegółowa zostanie podana na początku zajęć, pozycje podstawowe znajdują się w opisie ogólnym.

Notes: (in Polish)

Podstawą oceny będzie aktywność na zajęciach oraz wyniki testu słuchowego.

Oczekuje się pełnej obecności i uczestnictwa w tych zajęciach. Studenci mają prawo do trzech nieusprawiedliwionych nieobecności.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)