Ethnomusicology 2
General data
Course ID: | 3106-ETNOM2 |
Erasmus code / ISCED: |
03.2
|
Course title: | Ethnomusicology 2 |
Name in Polish: | Etnomuzykologia 2 |
Organizational unit: | Institute of Musicology |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla I r. studiów stacjonarnych I stopnia |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.50
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Etnomuzykologia 2 przewiduje zapoznanie się studentów z tradycjami muzyki etnicznej/tradycyjnej/ludowej na ziemiach polskich, z uwzględnieniem trzech faz historycznego rozwoju: dziedzictwo zachodnio-i wschodniosłowiańskie, tradycja staropolska, przemiany kulturowe nowożytne i współczesne. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Wykład przedstawia historię badań nad muzyką etniczno-ludową w Polsce, jej zróżnicowanie regionalne, gatunkowe -- obejmujące pieśń, muzykę instrumentalną, instrumenty muzyczne, taniec ludowy i regionalny -- stan współczesny oraz obecność muzyki ludowej w stylach kompozytorskich i w muzyce popularnej. |
Full description: |
(in Polish) Etnomuzykologia 2. Wykład, 1 godz. tygodniowo Wykład w części ogólnej omawia przedmiot, cele i metody badawcze oraz historię etnomuzykologii w Polsce. Przedstawiany jest dorobek dyscypliny w tworzeniu zasobów źródłowych i w dziedzinie metodologii. Ukazywane są związki z antropologią i historią kultury, muzykologią ogólną, socjologią, etnologią, filologią i innymi gałęziami wiedzy. W części szczegółowej zajęcia są poświęcone etniczno-regionalnym i ludowym tradycjom Polski, z uwzględnieniem narodów środkowo-wschodnioeuropejskich. Dyskutowane są klasyfikacje repertuaru muzycznego, metody analizy utworów muzyki tradycyjnej na podstawie źródeł - nagrań fonograficznych lub transkrypcji nutowych. Zgodnie ze współczesnymi tendencjami kulturoznawczymi muzyka jest stale interpretowana w kontekście uwarunkowań sytuacyjnych, społeczno-kulturowych oraz w domenie estetyczno-symbolicznej. W tej ostatniej wyróżniane są wewnętrzne układy wartości wypracowane przez kultury lokalne, ich interpretacja nie pomija struktur wiary religijnej. W ramach problematyki zmiany kulturowej referowane są przeobrażenia funkcji i rozbieżności stylistyczne muzyki etniczno-ludowej, która w XIX i XX w. znajdowała ujście bądź w muzyce popularnej, jako dekoracyjny element kultury masowej, bądź w ruchu retrospektywnym, zachowawczym, bądź też w dalece sublimowanej wyobraźni i twórczości kompozytorskiej. Wykłady ilustrowane są dokumentacją dźwiękową i audiowizualną. Wykład przedstawiający historię badań nad muzyką etniczno-ludową w Polsce, jej stan współczesny i obecność muzyki ludowej w stylach kompozytorskich oraz w muzyce popularnej uwzględnia następujące tematy: 1. Początki zainteresowań folklorem i historia badań w XVIII i XIX wieku; 2. Metody badań i literatura przedmiotu, typy wydawnictw i źródeł XIX/XX wieku; 3. Ogólna regionalizacja muzyczna i związki z sąsiadami. Problemy reprezentacji spuścizny staropolskiej w kulturze chłopskiej; 4. Podstawowe grupy repertuaru; relacje między muzyką wokalną, instrumentalną i tańcem; 5. Melodyka i tonalność, formy muzyczne i aspekty wykonawcze; 6. Dzieje kapel i orkiestr chłopskich i małomiasteczkowych; składy instrumentów, zasady współgry; 7. Regiony – Podhale i Karpaty; 8. Mazowsze, Podlasie i Lubelskie; 9. Pomorze, Ziemie Zachodnie i Północne; 10. Kujawy, Wielkopolska i Ziemia Lubuska; 11. Małopolska i Śląsk; 12. Muzyka etniczno-ludowa Polski na tle europejskim. Muzyka ludowa mniejszości narodowych w Polsce; 13. Problem inspiracji regionalno-ludowych w polskiej twórczości kompozytorskiej XX w. 14. Muzyka popularna i młodzieżowa a folklor. Ożywianie folkloru muzycznego i ruch folkowy. |
Bibliography: |
(in Polish) Jadwiga Sobieska, Polski folklor muzyczny, Warszawa 2006, dwa tomy. J. i Marian Sobiescy, Polska muzyka ludowa i jej problemy, red. L. Bielawski, Kraków 1973. Oskar Kolberg - wybrane monografie regionalne. Wybrane antologie polskich pieśni ludowych, np. Adolf Chybiński, Od Tatr do Bałtyku. Kraków 1958. Anna Czekanowska, Polish Folk Music - Slavonic Heritage, - Polish Tradition - Contemporary Trends. Ed. by John Blacking, Cambridge 1990. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Efektem uczenia jest kompetencja w dziedzinie miejsca Polski w Europie po względem tradycji muzycznych, świadomość utrzymywania się złożonego wizerunku tak wschodnio- jak i zachodnio- i południowoeuropejskiego w muzyce etnicznej naszego kraju. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Wiedza wyniesiona z wykładów i ćwiczeń z etnomuzykologii 2 jest oceniana w trakcie egzaminu ustnego. |
Practical placement: |
(in Polish) Uzupełnieniem zajęć są objazdy terenowe, w trakcie których studenci zapoznają się z prowadzeniem wywiadów z depozytariuszami tradycji, z realizacją nagrań i innej dokumentacji związanej z etnomuzykologią. |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO WYK
TU CW
W TH FR |
Type of class: |
Classes, 15 hours, 40 places
Lecture, 15 hours, 40 places
|
|
Coordinators: | Piotr Dahlig | |
Group instructors: | Piotr Dahlig, Tomasz Nowak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Classes - Grading Lecture - Examination |
Copyright by University of Warsaw.