History of opera and related genres of XVII-XIX cent. - chosen topics
General data
Course ID: | 3106-HGMSXVII/XXI-2 |
Erasmus code / ISCED: |
03.2
|
Course title: | History of opera and related genres of XVII-XIX cent. - chosen topics |
Name in Polish: | Z historii gatunków muzyki scenicznej XVII-XXI w. (moduł II) |
Organizational unit: | Institute of Musicology |
Course groups: |
(in Polish) II rok I st. Muzykologia (in Polish) Przedmioty modułowe dla II r. I st. (moduł II) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.50
|
Language: | Polish |
Short description: |
(in Polish) Wykład skoncentrowany na muzyce scenicznej XVIII w., choć znajdą się w nim także tematy dotyczące wieku XVII. Celem wykładu będzie pokazanie różnych gatunków muzyki scenicznej – semi-opera, dramma per musica/opera seria, parodia opery seria, intermezzo,azioneteatrale, opera buffa,tragédielyrique, comédie-ballet, opéra-ballet, opéracomniqe, singspiel, balet, opera polska. |
Full description: |
(in Polish) Omówieniu poszczególnych gatunków towarzyszyć będzie prezentacja należących do nich dzieł, jak np.: Henry Purcell – Dydo and Aeneas, King Arthur Jean Baptiste Lully – Atys, Le bourgeoisgentilhomme MarcAntoineCharpentier – Le maladeimaginaire Giovanni Alberto Ristori – Calandro Giovanni Battista Pergolesi – La servapaerona Jean Philippe Rameau – Lesindesgalantes Antonio Vivaldi – L’Olimpiade Georg Friedrich Händel – Ariodante, Ottone, re di Germania, Serse Johann Adolf Hasse – Cleofide Christoph Willibald Gluck – OrfeoedEuridice, Don Juan, Armide NiccolòPiccinni – La buonafigliuola Antonio Salieri – Axur, re d’Ormus Wolfgang Amadeus Mozart – DieEntfügrungaus em Serail, Don Giovanni, La clemenza di Tito, DieZauberflöte Maciej Kamieński – Nędza uszczęśliwiona, Tradycja dowcipem załatwiona |
Bibliography: |
(in Polish) The New Grove Dictionary of Opera, ed. Stanley Sadie, vol. 1-4, London 1992 Handbuch der musikalischenGattungen, hrsg. Siegrfried Mauser Bd. 11 Silke Leopold, Die Oper im 17.Jahrhundert, Laaber 2004 Bd. 12 Herbert Schneider, Reinhard Wiesend, Die Oper im 18. Jahrhundert, Laaber 2001 The Cambridge Mozart Encyclopedia, ed. Cliff Eisen, Simon P. Keefe, Cambridge 2006 The Cambridge Handel Encyclopedia, ed. AnnetteLanegraf, davidVickers, Cambridge 2009 The Oxford Handbuch of Opera, ed. Helen M. Greemssald, Oxford 2014 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Uzyskanie w oparciu o najnowszą literaturę przedmiotu pogłębionej wiedzyo różnorodnych rodzajach tego najważniejszego w odbiorze niegdysiejszego społeczeństwa rodzaju muzyki oraz zrozumienie odmienności jej rodzajów |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Egzamin ustny weryfikujący wiedzę i umiejętność wyciągania wniosków z wiedzy przedstawionej podczas wykładów |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH WYK
FR |
Type of class: |
Lecture, 30 hours, 25 places
|
|
Coordinators: | Aneta Markuszewska | |
Group instructors: | Aneta Markuszewska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Grading |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH WYK
FR |
Type of class: |
Lecture, 30 hours, 25 places
|
|
Coordinators: | Aneta Markuszewska | |
Group instructors: | Aneta Markuszewska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Grading |
Copyright by University of Warsaw.