Music Criticism and Journalism (module V)
General data
Course ID: | 3106-KRYM-W |
Erasmus code / ISCED: |
03.2
|
Course title: | Music Criticism and Journalism (module V) |
Name in Polish: | Krytyka muzyczna (moduł V) |
Organizational unit: | Institute of Musicology |
Course groups: |
(in Polish) III rok I st. Muzykologia (in Polish) Przedmioty modułowe dla III r. (moduł V) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | optional courses |
Prerequisites (description): | „Music Criticism and Journalism” is the course that aims to familiarise students with the principles of critical writing, based on presented theories. |
Short description: |
„Music Criticism and Journalism” is the course that aims to familiarise students with the principles of critical writing, based on presented theories. Course can be divided in two parts: 1) theoretical (history of critical writing - reviews of E.T.A. Hoffman and R. Schumann, modern theories of critical writing in the context of musical analysis - M. Jabłoński, A. Tuchowski, I. Bent, J. Kerman), modern review analysis, form of criticism and journalism; 2) practical - writing and discussing reviews among group of participants. |
Full description: |
„Music Criticism and Journalism” is the course that aims to familiarise students with the principles of critical writing, based on presented theories. Course can be divided in two parts: 1) theoretical (history of critical writing - reviews of E.T.A. Hoffman and R. Schumann, modern theories of critical writing in the context of musical analysis - M. Jabłoński, A. Tuchowski, I. Bent, J. Kerman), modern review analysis, form of criticism and journalism; 2) practical - writing and discussing reviews among group of participants. |
Bibliography: |
E.T.A. Hoffman, L. v. Beethoven, V Symfonie („Allgemeine Musikalische Zeitung”, 1810) R. Schumann, Symphonie von H. Berlioz („Neue Zeitschrift für Musik”, 1835) Maciej Jabłoński, Krytyka muzyczna a etyka interpretacji, w: Krytyka muzyczna. Teoria, historia, współczesność, Zielona Góra 2009, ss. 11-22. Andrzej Tuchowski, Krytyka a analiza – dwie drogi do poznania dzieła muzycznego, w: j.w., ss. 23-39. Ian Bent, hasło Analysis, w: The New Grove Dictionary of Music and Musicians, 1980; 2. ed. 2001, pol. tłum. w: Analiza i interpretacja dzieła muzycznego. Wybór metod, Kraków 1990, s. 5-10 Joseph Kerman, Jak dotarliśmy do analizy i jak z niej wybrnąć, Res Facta Nova 1994, nr 1 (10), ss. 84-100. Umberto Eco Jak stawiać wielokropek [w:] Zapiski na pudełku od zapałek , Wyd. Historia i sztuka, Poznań 1993 Jacek Dukaj 10 sposobów na zgnojenie książki, (online), http://dukaj.pl/czytelnia/publicystyka/10SposobowNaZgnojenieKsiazki Mariusz Herma, 10 sposobów na zgnojenie płyty (online), http://www.ziemianiczyja.pl/2009/07/10-sposobow-na-zgnojenie-plyty/ Bartek Chaciński, Jak nie pisać recenzji, czyli moje „ulubione” słowa (online), http://chacinski.wordpress.com/2009/03/27/jak-nie-pisac-recenzji-czyli-moje-ulubione-slowa/ Mariusz Herma, Nie rozpoczynaj renzji od… (online), http://www.ziemianiczyja.pl/2009/11/nie-rozpoczynaj-recenzji-od/ Paweł Franczak, Święta z kontrolce, kontrolfau (online), http://brzydkieslowonaf.wordpress.com/2011/12/22/swieta-z-kontrolce-kontrolfau/ Marek J. Sawicki, Jak pisać o muzyce – porady praktyczne (online), http://tableau.jogger.pl/2012/09/07/jak-pisac-o-muzyce-porady/ Mariusz Herma, Tylko, że (online), http://www.ziemianiczyja.pl/?s=tableau&x=0&y=0 Kacper Miklaszewski, Co począć z wielką sztuką, „Ruch Muzyczny”, rok LVI , nr 18, 2 września 2012 lub online: http://www.ruchmuzyczny.pl/PelnyArtykul.php?Id=2188 - [Bach, Masecki] Kacper Miklaszewski, Jak grać Mozarta, „Ruch Muzyczny”, rok LVI, nr 10, 13 maja 2012 lub online: http://www.ruchmuzyczny.pl/PelnyArtykul.php?Id=2085 Kacper Miklaszwski, Beethoven czuły i... dowcipny, „Ruch Muzyczny”, rok LV, nr 15, 24 lipca 2011 lub online: http://www.ruchmuzyczny.pl/PelnyArtykul.php?Id=1805 Sytuacja współczesnej polskiej krytyki muzycznej. Dyskusja panelowa, w: Krytyka muzyczna. Teoria, historia, współczesność, Zielona Góra 2009, ss. 221-244. Mariusz Herma, Krytyka w stanie krytycznym, (online) http://www.t-mobile-music.pl/opinie/felietony/krytyka-w-stanie-krytycznym,7309.html Czego artysta oczekuje od krytyki? Ankieta, „Więź”, 4/2003) Andrzej Chłopecki Rubik, czyli tryumf hucpy, „Tygodnik Powszechny”, 7/2007 lub online: http://tygodnik2003-2007.onet.pl/1548,1386460,0,dzial.html |
Learning outcomes: |
Having completed the course, student: - knows basics of theories of critical writing - is able to write short review of musical event or new recording |
Assessment methods and assessment criteria: |
Participation, discussion, presenting four short papers (reviews of musical events and new albums) |
Practical placement: |
- |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR KON
|
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Ewelina Grygier, Paweł Siechowicz | |
Group instructors: | Ewelina Grygier, Paweł Siechowicz | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Grading | |
Short description: |
(in Polish) Podczas zajęć z krytyki muzycznej dowiesz się, jakie są funkcje i rodzaje krytyki muzycznej, poznasz etykę krytyka muzycznego, zaczniesz pisać o muzyce teksty krytyczne, oceniając wykonania muzyki na żywo i nagrania płytowe, a także interpretując własne doświadczenia muzyczne. |
Copyright by University of Warsaw.