University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Traditional music in analytical perspective (module 1)

General data

Course ID: 3106-MTWPA-KON
Erasmus code / ISCED: 03.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Traditional music in analytical perspective (module 1)
Name in Polish: Muzyka tradycyjna w perspektywie analitycznej (moduł I)
Organizational unit: Institute of Musicology
Course groups: (in Polish) II rok I st. Muzykologia
(in Polish) Przedmioty modułowe dla II r. I st. (moduł I)
ECTS credit allocation (and other scores): 1.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective courses
optional courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Wprowadzenie do analizy muzycznej utworów z dziedzictwa ustno-pamięciowego. Zastosowanie określonych kryteriów analizy muzycznej.

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

TRZY DROGI ANALIZY MUZYCZNEJ

Analiza muzyczna. Podstawowe założenia i rozróżnienia.

1) Analiza słuchowa: kontur melodii, puls metrorytmiczny, tempo, dynamika, barwa.

2) Analiza zapisu nutowego: forma, tonalność, melodyka; ornamentacja i in.

3) Analiza kulturowa: kontekst sytuacyjny, wykonawcy, moment historyczny.

Utwór muzyczny jako „szata”. Tkanie i prucie, mit Penelopy. Sprzężenie analizy i syntezy.

Cel analizy: wzniesienie, zaawansowanie interpretacji na poziom problematyki dzieła.

W kulturze tradycyjnej niezbędność wszystkich trzech aspektów.

W kulturze muzyki profesjonalnej: oczywistość porozumienia mistrza-ucznia, dyrygenta-orkiestry, repertuar zakorzeniany przez instytucjonalny system kształcenia.

Full description: (in Polish)

ANALIZA MUZYCZNA - KATEGORIE OPISU:

I. PRZEBIEG CZASOWY

1. RYTM jednorodny lub różnorodny; iloczas;

2. METRUM – podział jednostki parzysty, nieparzysty; metrum kwantytatywne, np. 3+2+3, kwalitatywne – takty z akcentami, np. 3/4. Metra pochodne od muzyki, zwłaszcza tanecznej, lub od słowa mówionego (metrum prozodyczne, swobodne, recytacyjne).

3. WERSOLOGIA – wiedza o budowie tekstu towarzyszącego pieśni. Budowa wersowa (stychiczna) lub zwrotkowa, zwrotka izo– i heterometryczna.

4. FORMA addycyjna (AAA), repryzowa–kolista (ABA), do określenia rozmiar „A” (fraza)

5. TEMPO, wolne, średnie, szybkie

II PRZEBIEG WYSOKOŚCIOWY

1. TONALNOŚĆ – wąski zakres=dy–try–tetrachord, komórka kwartowa, pentachord, pentatonika półtonowa, bezpółtonowa, skale modalne, dur–mollowe, kadencje jako ilustracja systemu tonalnego.

2. MELODYKA – opadająca, wznosząca, falująca, miejsca kulminacji

3. INTERWALIKA – sekundowa, sekundowo–tercjowa, akordowa itp., średnia częstość występowania określonych interwałów

4. MONO–HETERO–POLIFONIA, burdon a wielogłosowość

5. ZDOBNICTWO – dźwięki sylabiczne a melizmatyczne.

III ARTYKULACJA, barwa, dynamika, szczególne sposoby wykonawcze (maniery), zawołania i wykrzyki, rubato, apokopa

Analiza kulturowa-systemowa: repertuar muzyczny w środowisku naturalnym i kulturowym. "Ekologia pieśni ludowej": repertuar bieżący, repertuar retrospektywny, symbioza spontanicznych i zorganizowanych form uprawiania muzyki ludowej.

Nowy repertuar wyrastający na glebie starszego zasobu.

Studium ekologiczne - funkcjonowanie i rozwój pieśni w splocie czynników stabilizujących i dynamizujących, wyszczególnionych w parach: inwariant — wariabilność; zbiorowość (wspólnota) — konkretne relacje społeczne i indywidualne; schemat interpretacyjny — konkretny wariant; funkcja podstawowa (pojęta abstrakcyjnie) — funkcja konkretna; tradycja — aktualizacja (innowacja, improwizacja).

Rozwój traktowany jest dwutorowo (strefowo):

1) w odniesieniu do czasu wewnętrznego (np. cykliczność pokoleń) — modyfikacje w zasobach przekształceń, rozwój strukturalny — oraz

2) w odniesieniu do kalendarza (czasu fizykalnego). Repertuar pieśniowy jako akceptowany system.

Trendy przemian: (1) zanik dawnych lokalnych mechanizmów wspólnotowych, będących podstawą kształtowania i określania tożsamości kulturowej;

(2) utrata przez repertuar pieśniowy swej wartości jako niezastąpionego sposobu życia; (3) stopniowe cofanie się pozaestetycznych funkcji pieśni, zbliżeniem się miasta i wsi. Warstwy funkcjonalne — stabilne i mobilne, repertuar manifestowany, uzewnętrzniany a tylko pamiętany (uśpiony), warunkowany generacyjnie i społecznie.

Bibliography: (in Polish)

Anna Czekanowska. Etnografia muzyczna. Metodologia i metodyka, Warszawa 1971.

S. Żerańska-Kominek, Muzyka w kulturze. Wprowadzenie do etnomuzykologii, Warszawa 1995.

Ludwik Bielawski, Rytmika polskich pieśni ludowych, Kraków 1970.

Anna Czekanowska, Melodie wąskiego zakresu w krajach słowiańskich, Kraków 1972.

Learning outcomes: (in Polish)

Efektem uczenia ma być umiejętność analizy i syntezy właściwości konstrukcyjnych, tonalnych, metro-rytmicznych pieśni i utworów muzyki instrumentalnej z kręgu dziedzictwa głównie ustno-pamięciowego, utrwalonego fonograficznie i w zapisach nutowych.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Frekwencja, praca pisemna na zakończenie zajęć, Analiza trzech przykładów muzyki ludowej: wokalnej, wokalno-instrumentalnej, instrumentalnej.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 15 hours, 17 places more information
Coordinators: Piotr Dahlig
Group instructors: Piotr Dahlig
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)